ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 27.50 26,13   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MIĘDZY FOLKLOREM A FOLKIEM MUZYCZNA KONSTRUKCJA NOWYCH TRADYCJI


TRĘBACZEWSKA M. - WE WSPÓŁCZESNEJ POLSCE

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 27.50 Twoja cena  26,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Między folklorem a folkiem

Muzyczna konstrukcja nowych tradycji we współczesnej Polsce


Marta Trębaczewska przedstawia w perspektywie socjologicznej pracę wykonywaną przez muzyków nad tradycją muzyczną w różnych miejscach Polski jako proces dowartościowania swojej "małej ojczyzny" w rywalizacji o uznanie w ramach globalnej fusion międzykulturowej.

"Nowa tradycja" była kiedyś oksymoronem, dzisiaj wyraża twórcze ambicje zmierzającego do tworzenia tego, co nowe, ze starych elementów kuchni, stroju i, oczywiście, muzyki.

Książka Marty Trębaczewskiej dotyczy konstrukcji tradycji muzycznej.

Herder i romantycy wynieśli na piedestał kulturę ludową, doszukując się w niej wiecznych wartości przeciwstawianych coraz szybszym zmianom w kulturze uprzemysławiającego się Zachodu. Socjologia przypomina jednak, że tradycja nie jest odwieczna. Na przykład blues powstał dopiero pod koniec XIX wieku (i grano go wtedy na skrzypcach). Ma swoją historię i zmienia się też muzyka podhalańska, o czym świadczy m.in. spór o to, na ile w jej ramach ogólnych pozostają Trebunie Tutki. Na naszych oczach rozwija się muzyka kaszubska.


Autorka jest adiunktem w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW. Stopień doktora uzyskała, przygotowując pod kierunkiem prof. dr hab. Jacka Kurczewskiego rozprawę doktorską, która jest podstawą niniejszej publikacji.


WSTĘP

TRADYCJA MUZYCZNA JAKO KONSTRUKCJA KULTUROWA
1. Tradycja w muzyce
2. Konstrukcjonizm – metoda interpretacji
3. Metodologia badań własnych
3.1. Przedmiot i cel badań
3.2. Charakterystyka metod i technik badawczych
3.2.1. Wywiad
3.2.2. Obserwacja
3.2.3. Analiza dokumentów
3.3. Opis terenu badań
3.3.1. Mazowsze
3.3.2. Kaszuby
3.3.3. „Małopolska śląska”
3.3.4 Podhale
4. Nowa tradycja w muzyce?

CZĘŚĆ I
WSPÓŁCZESNA FOLKKULTURA MUZYCZNA W POLSCE
1. Folklor, Factlore, Fakelore, Folkloryzm, Folk… Problematyka terminologiczna
2. Folkloryzm w Polsce
2.1. Nurt purystyczny
2.2. Nurt postępowy
2.2.1. Wiejskie kapele i zespoły śpiewacze
2.2.2. Zespoły pieśni i tańca
2.2.3. Festiwale
2.2.4. Muzyka folkowa
2.3. Stylizacje wysokoartystyczne

CZĘŚĆ II
WSPÓŁCZESNE PONADREGIONALNE FORMY MUZYKI LUDOWEJ
1. Muzyka ludowa w społeczeństwie
1.1. Podstawowe funkcje folkloru muzycznego w społeczeństwie
1.2. Cechy muzyki ludowej
1.3. Współczesne formy muzyczne o cechach i funkcjach muzyki ludowej
2. Muzyka lekka, łatwa i przyjemna
2.1 Muzyka biesiadna
2.2. Muzyka chodnikowa, czyli disco polo
2.3. Folklor miejski- muzyka uliczna i podwórkowa
3. Hip hop
3.1. Hip hop – muzyka, czy styl życia?
3.2. Historia powstania hip hopu
3.3. Hip hop polo

CZĘŚĆ III
FUNKCJONOWANIE LOKALNYCH TRADYCJI MUZYCZNYCH W POSZCZEGÓLNYCH REGIONACH POLSKI
1. Mazowsze
2. Kaszuby
3. „Małopolska śląska”
4. Podhale

WNIOSKI KOŃCOWE
BIBLIOGRAFIA
1. Publikacje książkowe
2. Publikacje w czasopismach
3. Publikacje internetowe
4. Strony internetowe
5. Inne materiały


326 stron, Format: 14.0x20.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022