ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 64.90 61,66   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

OCZEKIWANIE INFLACYJNE KONSUMENTÓW POMIAR I TESTOWANIE


ŁYZIAK T.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 64.90 Twoja cena  61,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Oczekiwania inflacyjne konsumentów: pomiar i testowanie


Prezentowana książka zawiera przegląd metod umożliwiających regularną obserwację i analizę oczekiwań inflacyjnych na podstawie konsumenckich danych ankietowych oraz dokonuje oceny użyteczności tych miar we wnioskowaniu makroekonomicznym.

Potrzeba pomiaru oczekiwań inflacyjnych wynika bowiem przede wszystkim z konieczności empirycznej weryfikacji różnych modeli formułowania oczekiwań oraz testowania wpływu oczekiwań na zmiany cen w gospodarce.

"Rozważania zawarte w pracy prowadzą do sformułowania istotnych wniosków - zarówno w odniesieniu do metodologii badań, jak i samych cech oczekiwań inflacyjnych. W pierwszym wymiarze szczególnie istotne wydaje się zwrócenie uwagi na potrzebę stosowania różnych metod pomiaru oczekiwań i uwzględnienie przy interpretacji wyników ograniczeń stosowanych metod. W wymiarze drugim szczególne znaczenie ma przekonujące porównanie cech oczekiwań inflacyjnych konsumentów w Polsce i w strefie euro".

(z recenzji prof. Dariusza Filara)


Tomasz Łyziak jest pracownikiem Narodowego Banku Polskiego. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na problematyce pomiaru i analizy oczekiwań makroekonomicznych na podstawie danych ankietowych oraz na zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem mechanizmu transmisji impulsów polityki pieniężnej.


Wstęp

1. Oczekiwania inflacyjne w teorii ekonomii oraz sposoby ich pomiaru
1.1. Czym są oczekiwania?
1.2. Oczekiwania inflacyjne w teorii ekonomii
1.2.1. Modele formułowania oczekiwań inflacyjnych i ich znaczenie w teorii ekonomii
1.2.1.1. Oczekiwania w ekonomii klasycznej i keynesowskiej
1.2.1.2. Rola oczekiwań inflacyjnych w szkole monetarystycznej
1.2.1.3. Nowa szkoła klasyczna - rewolucja racjonalnych oczekiwań
1.2.1.4. Dyskusja na temat oczekiwań inflacyjnych w nowej szkole keynesistowskiej
1.2.2. Znaczenie sposobu formułowania oczekiwań - empiryczna ilustracja wybranych związków teoretycznych
1.2.2.1. Mały Model Polityki Pieniężnej
1.2.2.2. Wpływ stopnia antycypacyjności oczekiwań inflacyjnych na koszt dezinflacji
1.2.2.3. Wpływ stopnia zakotwiczenia oczekiwań inflacyjnych w celu inflacyjnym banku centralnego na zmienność inflacji i luki popytowej

2. Pomiar oczekiwań inflacyjnych na podstawie ankiet
2.1. Bezpośrednie i pośrednie miary oczekiwań
2.2. Dane ankietowe o postrzeganych i oczekiwanych zmianach cen
2.3. Statystyki bilansowe pomiaru ankietowego
2.4. Kwantyfikacja oczekiwań inflacyjnych metodami probabilistycznymi
2.4.1. Kwantyfikacja oczekiwań inflacyjnych standardową metodą probabilistyczną
2.4.2. Kwantyfikacja oczekiwań inflacyjnych rozszerzoną metodą probabilistyczną
2.4.3. Pomiar percepcji inflacji bieżącej na podstawie jakościowych danych ankietowych
2.4.3.1. Kwantyfikacja percepcji inflacji bieżącej standardową metodą probabilistyczną
2.4.3.2. Kwantyfikacja percepcji inflacji bieżącej rozszerzoną metodą probabilistyczną
2.4.4. Inne typy rozkładów w kwantyfikacji oczekiwań inflacyjnych metodami probabilistycznymi
2.4.5. Kwantyfikacja oczekiwań inflacyjnych i percepcji inflacji metodą probabilistyczną w przypadku ujemnego lub zerowego czynnika skalującego
2.5. Kwantyfikacja oczekiwań inflacyjnych metodami regresyjnymi
2.5.1. Model Andersona
2.5.2. Model wykorzystujący statystykę bilansową
2.5.3. Rozszerzenia modelu Andersona
2.5.3.1. Modele Pesarana
2.5.3.2. Modele Smitha i McAleera
2.5.3.3. Model Thomasa
2.5.4. Model Cunninghama
2.5.5. Model Simmonsa i Weiserbsa
2.6. Kwantyfikacja oczekiwań inflacyjnych metodą Papadia i Basano
2.7. Pomiar oczekiwań inflacyjnych na podstawie ankiet ilościowych
2.8. Wykorzystanie bezpośrednich miar oczekiwań inflacyjnych we współczesnych bankach centralnych

3. Oczekiwania inflacyjne konsumentów w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej - miary empiryczne
3.1. Charakterystyka danych
3.1.1. Dane ankietowe dotyczące percepcji inflacji i oczekiwań inflacyjnych
3.1.2. Statystyki bilansowe percepcji inflacji i oczekiwań inflacyjnych
3.1.3. Skwantyfikowane miary percepcji inflacji i oczekiwań inflacyjnych
3.2. Zalety i wady różnych metod kwantyfikacji postrzeganej i oczekiwanej inflacji na wybranych przykładach
3.2.1. Interpretacja wpływu wprowadzenia euro na inflację postrzeganą przez konsumentów europejskich z wykorzystaniem statystyk bilansowych i miar skwantyfikowanych
3.2.2. Użyteczność statystyk bilansowych postrzeganej inflacji w analizie determinantów percepcji inflacji i oczekiwań inflacyjnych
3.2.2.1. Wykorzystanie statystyk bilansowych w analizie determinantów percepcji inflacji
3.2.2.2. Wykorzystanie statystyk bilansowych w analizie stopnia inercyjności oczekiwań inflacyjnych
3.2.3. Ograniczenia oryginalnej metody Carlsona i Parkina
3.2.4. Porównanie użyteczności metod probabilistycznych i regresyjnych na przykładzie kwantyfikacji inflacji oczekiwanej przez konsumentów we Włoszech
3.3. Pomiar oczekiwań na podstawie ankiet ilościowych - pierwsze doświadczenia

4. Badania empiryczne cech oczekiwań inflacyjnych konsumentów europejskich
4.1. Sposoby testowania głównych cech oczekiwań inflacyjnych
4.1.1. Testowanie racjonalności oczekiwań inflacyjnych
4.1.2. Testowanie stopnia antycypacyjności oczekiwań inflacyjnych
4.1.3. Testowanie wpływu celu inflacyjnego banku centralnego na oczekiwania inflacyjne
4.1.4. Testowanie związków między oczekiwaniami inflacyjnymi różnych grup podmiotów
4.2. Co wiemy o cechach oczekiwań inflacyjnych konsumentów europejskich?
4.3. Oczekiwania inflacyjne konsumentów w Polsce i w strefie euro - weryfikacja spełnienia hipotezy racjonalnych oczekiwań
4.3.1. Błędy oczekiwań inflacyjnych i weryfikacja warunku ich nieobciążoności
4.3.2. Weryfikacja makroekonomicznej efektywności oczekiwań inflacyjnych
4.4. Ocena stopnia antycypacyjności oczekiwań inflacyjnych
4.4.1. Ocena stopnia antycypacyjności oczekiwań inflacyjnych na podstawie ich skwantyfikowanych miar
4.4.2. Ocena stopnia inercyjności oczekiwań inflacyjnych na podstawie statystyk bilansowych
4.5. Oczekiwania inflacyjne konsumentów a oczekiwania innych grup podmiotów w Polsce -jak bardzo heterogeniczne są oczekiwania?
4.5.1. Co wiemy o cechach oczekiwań inflacyjnych w Polsce?
4.5.2. Dane
4.5.3. Kształtowanie się oczekiwań inflacyjnych w Polsce w latach 2001-2011
4.5.4. Porównanie podstawowych cech oczekiwań inflacyjnych
4.5.4.1. Stopień racjonalności oczekiwań inflacyjnych
4.5.4.2. Stopień antycypacyjności oczekiwań inflacyjnych
4.5.4.3. Wpływ celu inflacyjnego NBP na oczekiwania inflacyjne
4.5.4.4. Związki między oczekiwaniami inflacyjnymi różnych grup podmiotów
4.5.4.5. Oczekiwania inflacyjne w krzywej Phillipsa
4.5.5. Podsumowanie wniosków na temat oczekiwań inflacyjnych w Polsce

Podsumowanie

Aneks 1A

Aneks 1B

Aneks 1C

Aneks 2

Bibliografia


312 stron, Format: 14.5x21.0cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022