|
MIĘDZY NIEUCHRONNOŚCIĄ A MOŻLIWOŚCIĄ WYCHOWANIE W WARUNKACH ZMIANY
PRZECŁAWSKA A. WIŁKOMIRSKA A. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2010, wydanie I cena netto: 28.90 Twoja cena 27,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Między nieuchronnością a możliwością - wychowanie w warunkach zmiany
Książka jest efektem badań i refleksji pedagogów z Katedry animacji kultury i pracy
socjalno-wychowawczej Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Zbiór studiów poświęcony jest refleksji nad społecznymi konsekwencjami życia w
warunkach ciągłej zmiany.
Autorzy próbują odpowiedzieć na pytanie, czy przewrót polityczno-społeczny w
Polsce i otwarcie na dynamikę globalizacji spowodowały istotne zmiany w postawach
młodych ludzi i czy istnieje potrzeba zredefiniowania zadań wychowania. Zmienność i
chwilowość przestają szokować, stają się codziennością. Trauma zmiany jednak w
określony sposób działa, młodzi żyją teraźniejszością, są zanurzeni w swojej
własnej codzienności, wyizolowani z szerszych kontekstów nie szukają sposobów
kreowania rzeczywistości, bardziej ceniąc wygodę odbiorcy niż wysiłek twórcy
kultury. Uczestnictwo w kulturze analizowane jest zarówno w wymiarze partycypacji, jak i
wykluczenia społecznego. W książce podjęta jest także próba rzeczowej diagnozy i
oceny zmian spowodowanych dominacją mediów elektronicznych w kulturze globalnej,
komunikacji, a przede wszystkim ich socjalizacyjnej, w tym edukacyjnej funkcji.
Analizowane są również efekty zmian w szkolnictwie i systemie opieki zarówno
statystyczne, jak i jakościowe. Czy statystyczne wskaźniki sukcesu edukacyjnego mają
przełożenie na rzeczywiste zmiany w stratyfikacji społecznej? Odnotowano również
poważne problemy w wypełnianiu kluczowej funkcji, jaką jest wychowanie młodego
pokolenia i przygotowywanie do funkcjonowania w rzeczywistości społecznej, także w roli
obywatela.
Wszystkie wspomniane problemy omawiane są rzeczowo, bez nieuzasadnionej i niezgruntowanej
empirycznie oceny, elementom diagnozy towarzyszy refleksja i raczej wskazywanie
kontrowersji i stawianie pytań niż dawanie prostych odpowiedzi.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Zmiana – trauma i szansa, próba pedagogicznej refleksji
(Anna Wiłkomirska).
Rozdział 2. Życie w wielkim mieście – co się działo wtedy, kiedy nic się
nie działo (Anna Przecławska)
Rozdział 3. Aktywność kulturalna w budżecie czasu młodych Polaków
(Leszek Rowicki)
Rozdział 4. Zainteresowania kulturalne młodzieży w środowiskach
wielkomiejskiej biedy – wstępna relacja z badań (Anna Frindt-Bajson)
Rozdział 5. Od kultury masowej do e-kultury. Nowe konteksty, wyzwania i zadania
dla pedagogiki mediów (Paweł Kossowski)
Rozdział 6. Nastolatki w sieci i o sieci. Warszawscy licealiści jako
użytkownicy i krytycy internetu (Hanna Tomaszewska)
Rozdział 7. Zmiany w polskim szkolnictwie – magia wielkich liczb (Anna
Wiłkomirska)
Rozdział 8. Szkoła jako miejsce przygotowania młodzieży do uczestnictwa w
społeczeństwie obywatelskim (Anna Zielińska
Rozdział 9. Rodzice w profilaktyce szkolnej (Ewa Kozdrowicz)
Rozdział 10. Po dziesięciu latach – zmiany w opiece nad dziećmi w Warszawie
(Maria Kolankiewicz)
Na zakończenie: kilka refleksji
Bibliografia
254 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|