Naród i jego pieśni
Rzecz o oralności, piśmienności i epice ludowej wśród Albańczyków i Serbów
Publikacja ukazuje ciekawy związek między oralnością, piśmiennictwem oraz epiką
ludową a kształtowaniem się tożsamości narodowej na Bałkanach ¦ wśród
Albańczyków i Serbów.
Szczególnie interesującym zagadnieniem jest funkcjonowanie wśród tych narodów
pieśni ludowych, które mogły istotnie wpłynąć na postrzeganie przez mieszkańców
państw bałkańskich własnej tożsamości narodowej oraz ich motywacje polityczne, a z
drugiej strony dały elitom państwowym możliwość manipulowania świadomością
obywateli.
Książka Rigelsa Halilego pomoże polskiemu czytelnikowi zrozumieć, co dzieje się
obecnie na Bałkanach, także z perspektywy kulturowej. Będzie niewątpliwie ważną
lekturą dla studentów slawistyki, bałkanistyki, stosunków międzynarodowych, historii,
kulturoznawstwa czy etnologii.
Rigels Halili (ur. 1975) - antropolog kultury zajmujący się obszarem Bałkanów.
Studiował antropologię i animację kultury w Instytucie Kultury Polskiej UW oraz
stosunki międzynarodowe na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW. Studia
doktoranckie odbył w Szkole Nauk Społecznych PAN, a w 2009 roku obronił doktorat
zatytułowany „Oralność i piśmienność. Epika ludowa wśród Albańczyków i
Serbów”. Prowadził badania terenowe w Serbii, Albanii i Kosowie. W latach 2004-2005
przebywał jako stypendysta w School of Slavonic and East European Studies w Londynie.
Tamże w latach 2007-2010 kierował programem studiów albańskich jako Nash fellow in
Albanian studies. Od października 2010 roku adiunkt w Instytucie Filologii
Słowiańskiej UMK w Toruniu. Związany ze Studium Europy Wschodniej i Szkołą Języków
Wschodnich UW, od 2006 roku jako lektor języka albańskiego, a od 2010 jako wykładowca
nowoczesnej historii Bałkanów.
Słowo podziękowania
Wprowadzenie: inspiracje teoretyczne i konteksty
Część pierwsza Pieśni w świecie oralności
Prolog
Kartkując Akta sprawy H.
Rozdział I
Opowieść o pieśniarzach
Rozdział II
Rzecz o zbieraniu pieśni – ukształtowanie tradycji pisemnej
Wstępne punkty koordynacyjne
Vuk Stefanović Karadžić – co może człowiek
Po Vuku
Visaret e Kombit – skarby narodu w służbie narodu
Państwo i pieśni
Perspektywa komunikacyjna
Część druga Pieśni w świecie pisma
Krótkie intermezzo teoretyczne
Rozdział III
Ukształtowanie kanonu – przypadek serbski
Ukształtowanie tradycji interpretacyjnej
Antologie, polityka kulturalna i symbolika pieśni
Po drugiej wojnie światowej – pieśni jako folklor
Rozdział IV
Walka o kanon – przypadek albański
Przed wojną – rozszerzenie wiedzy o albańskich pieśniach
Po wojnie – ukształtowanie kanonu przez jego obronę
Słowo końcowe – ku przyszłym
Bibliografia
Indeks osób
506 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka