ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 27.50 26,13   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

O ROZWOJU DYDAKTYKI JĘZYKÓW OBCYCH JAKO DYSCYPLINY NAUKOWEJ


DAKOWSKA M.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 27.50 Twoja cena  26,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej


Obecnie dydaktyka języków obcych, jako nauka i praktyka, musi sprostać nie lada wyzwaniom. Wynikają one z bezprecedensowych zjawisk społeczno-kulturowych, jakich jesteśmy uczestnikami: wykształcenia się społeczeństwa informacyjnego, dostępności elektronicznych środków komunikacji masowej w kulturze globalnej oraz dominującej roli języka angielskiego jako lingua franca. Zjawiska te wymuszają rewolucję w sposobie myślenia o podstawach nauczania języków obcych.

Książka O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej przedstawia krótki rys usamodzielniania się tej dziedziny, poczynając od refleksji zdroworozsądkowej poprzez tzw. metodykę nauczania aż po wykształcenie się względnie niezależnej dyscypliny akademickiej.

Zawiera autorską koncepcję konstytucji tej dziedziny jako nauki: a) względnie autonomicznej, tzn. określającej swój przedmiot badań według własnych priorytetów, b) empirycznej, czyli docierającej do rzeczywistych procesów użycia języka jako komunikacji językowej, oraz, przede wszystkim, c) humanistycznej ¦ stawiającej w centrum swojego zainteresowania osobę ucznia jako podmiot procesów użycia i uczenia się języka.
Czytelnik znajdzie w książce uzasadnienie, dlaczego tylko tak rozumiana dyscyplina naukowa może mieć szanse na generowanie wiedzy praktycznie użytecznej, to znaczy aplikacji będących podstawą nowoczesnego i profesjonalnego nauczania języków obcych, zwłaszcza angielskiego, w skali masowej.


Maria Dakowska jest profesorem w Instytucie Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie specjalizuje się w zakresie kształcenia nauczycieli języka angielskiego jako obcego, prowadząc dla nich kursy, wykłady oraz seminaria magisterskie i doktoranckie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na emancypacji dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej, psycholingwistycznych podstawach nauczania języka angielskiego jako obcego oraz na różnorodnych kwestiach strategii praktycznego nauczania tego języka w polskim systemie edukacji. Jest autorką wielu artykułów i pięciu monografii opublikowanych w wydawnictwach krajowych i zagranicznych, w tym dwóch bardzo popularnych podręczników: Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych (2008) oraz Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals (2013), przeznaczonych dla nauczycieli języka angielskiego oraz studentów filologii angielskiej ¦ przyszłych pedagogów i lektorów.


WSTĘP

ROZDZIAŁ 1. W poszukiwaniu wiedzy praktycznie użytecznej
1.1. Nauczanie języków obcych jako sfera działalności praktycznej a przyswajanie i nauczanie języków obcych jako przedmiot dyscypliny naukowej
1.2. Stadia rozwoju dziedziny uczenia się i nauczania języków obcych
1.3. Konstytucja dydaktyki języków obcych jako empirycznej dyscypliny naukowej i jej znaczenie dla możliwości generowania wiedzy praktycznie użytecznej
1.4. Program nauki empirycznej jako recepta na wiedzę praktycznie użyteczną
1.5. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 2. Dydaktyka języków obcych we współczesności
2.1. Wnioski z przeszłości – koncepcja nauczania języków obcych jako metodyki
2.1.1. Wady tej koncepcji
2.2. Na czym polega określenie własnej tożsamości dziedziny naukowej i dlaczego jest to trudne w przypadku dydaktyki języków obcych?
2.3. O możliwościach poznawczych nauki
2.4. Zalety programu „normalnej” nauki
2.5. Odrzucenie metodyki jako docelowej koncepcji dziedziny przyswajania i nauczania języków obcych
2.6. Na czym polega tożsamość dydaktyki języków obcych?
2.7. Wybrane koncepcje w nauczaniu języków obcych i ich ocena
2.7.1. Autonomia ucznia
2.7.2. Nauczanie przez treść
2.7.3. Nauczanie oparte na zadaniach
2.7.4. Wnioski na przyszłość
2.8. Społeczeństwo informacyjne a nauczanie języków obcych
2.9. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 3. Determinanty przedmiotu badań dydaktyki języków obcych
3.1. O nieodzowności modelowania zjawisk językowych dla celów dydaktyki językowej
3.2. Determinanty zewnętrzne modelu przedmiotu badań
3.3. Determinanty wewnętrzne modelowania użycia i przyswajania języka jako przedmiotu badań dydaktyki języków obcych
3.3.1. Źródło i status modelu
3.3.2. Funkcje modelu wewnątrz nauki
3.4. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 4. Dydaktyka języków obcych jako „normalna” nauka
4.1. Problem zasadniczy
4.2. Dydaktyka języków obcych jako nauka – w jakim sensie tego terminu?
4.3. Co oznacza określenie „normalna” nauka?
4.4. Program „normalnej” nauki jako alternatywa względem ujęć skrajnych
4.5. Stopień skomplikowania materii językowej
a społeczne zapotrzebowanie na wiedzę praktycznie użyteczną
4.6. Program „normalnej” nauki jako sposób na redukcję niepewności
4.7. Program „normalnej” nauki jako panaceum na rozterki
związane z akademicką tożsamością dydaktyki języków obcych
4.8. Plusy i minusy programu „normalnej” nauki jako redukcji niepewności
4.9. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 5. Kognitywna koncepcja nauki a dydaktyka języków obcych
5.1. Aktywność podmiotu poznawczego w środowisku naturalnym i społeczno-kulturowym
5.2. Cechy dystynktywne poznawczej działalności człowieka
5.3. Konstruktywny charakter procesów poznawczych
5.4. Poznanie naukowe jako specjalizacja procesów poznawczych człowieka
5.5. Naukowe procesy poznawcze a dydaktyka języków obcych jako nauka
5.6. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 6. Wyposażenie poznawcze i komunikacyjne ucznia języka obcego
6.1. Mapa problemu
6.2. Rola świadomości w przyswajaniu języka obcego
6.3. Przyswajanie języka obcego jako przetwarzanie informacji przez człowieka
6.4. Przyswajanie języka obcego jako przypadek komunikacji językowej
6.5. Charakter procesów komunikacyjnych
6.6. Zaangażowanie uczestników komunikacji całymi swoimi osobami, umysłem i ciałem
6.7. Rodzaje zdarzeń komunikacyjnych
6.8. Centralna pozycja znaczenia i sensu w komunikacji językowej
6.9. Konstruktywny i strategiczny udział ucznia w komunikacji językowej
6.10. Język jako kod komunikacji
6.11. Procesy rozumowania dostępne uczniowi
6.12. Interakcja pomiędzy procesami komunikacyjnymi a uczeniem się
6.13. Podsumowanie

ROZDZIAŁ 7. Zamiast wniosków: pytania podstawowe dla nauczania języków obcych
7.1. Główne punkty odniesienia w dziedzinie uczenia się i nauczania języków obcych
7.2. Z jakim zjawiskiem mamy do czynienia, mówiąc o użyciu i przyswajaniu języka nieprymarnego?
7.3. Gdzie zlokalizowane są procesy użycia i uczenia się języka i co ta lokalizacja oznacza dla kwestii nauczania języka obcego w warunkach edukacyjnych?
7.4. Jaki jest mechanizm uczenia się języka obcego i co to oznacza dla procesów nauczania tego języka?
7.5. Jak przebiega uczenie się języka i jak możemy wywoływać ten proces w warunkach edukacyjnych?
7.6. Na czym polega akt przyswajania języka obcego i co to oznacza dla konstruowania aktów nauczania języka?
7.7. Jaki charakter mają zmiany zachodzące w procesie uczenia się języka i do jakiego stopnia mogą być one stymulowane w warunkach klasowych?
7.8. Jeśli dla celów nauczania odrzucamy tradycyjną lingwistyczną definicję języka jako systemu form, jaka charakterystyka użycia języka powinna ją w związku z tym zastąpić?
7.9. Podsumowanie

ZAKOŃCZENIE
SUMMARY: On the development of foreign language didactics as a scientific discipline
SPIS LITERATURY
WYJAŚNIENIE WAŻNIEJSZYCH TERMINÓW
INDEKS


144 strony ,Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022