ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PERSPEKTYWA JAKO FORMA SYMBOLICZNA


PANOFSKY E.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2008, wydanie I

cena netto: 46.00 Twoja cena  43,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Perspektywa jako forma symboliczna


Książka legenda z dziedziny kultury wizualnej. Analiza uwarunkowanych psychologicznie i kulturowo sposobów postrzegania obiektów w przestrzeni.


Erwin Panofsky (1892-1968) - niemiecki historyk i teoretyk sztuki, współtwórca ikonologicznej metody badawczej; profesor uniwersytetów w Hamburgu i Princeton.
Opublikował m.in.: Studies in Iconology (1939), The Life and Art of Albrecht Dürer (1943), Gothic Architecture and Scholasticism (1951), Early Netherlandish Painting (1953), Meaning in the Visual Arts (1955), Renaissance and Renascences in Western Art (1962), Tomb Sculpture (1964).


Perspektywa jako "forma symboliczna" powstała jeszcze w okresie współpracy Panofskyego z Abym Warburgiem i Ernstem Cassirerem, od którego przejął pojęcie formy symbolicznej. Panofsky przeprowadził w swej książce analizę fenomenu perspektywy jako strategii przedstawiania trójwymiarowej rzeczywistości w dwóch wymiarach, zajmując się aspektem technicznym tej strategii, jej związkiem z psychologią percepcji i wreszcie rekonstruując historyczny proces jej kształtowania się: od antyku - przez sztukę bizantyjską, romańską, gotycką - aż do renesansowej, w której to ukonstytuowały się ostateczne zasady konstruowania przedstawień w perspektywie (obrazy malarskie jako okna).
U podstaw perspektywy ukształtowanej w dziełach sztuki renesansowej - Panofsky dowodzi tego przekonująco, odwołując się do psychologii percepcji - legł porządek wizualnego zjawiania się rzeczy ludzkiemu oku, a więc właśnie czynnik ludzkiego spojrzenia; ale i w drugą stronę: obrazy powstałe według zasad perspektywy wpłynęły na ludzką percepcję rzeczywistego świata.

z recenzji Leszka Kolankiewicza


Wypracowany przez niego system i metoda badawcza, nazwana ikonologiczną, stworzyły podstawę nowoczesnego podejścia do kultury wizualnej drugiej połowy XX wieku. Prace Panofskyego należą do obowiązkowego kanonu lektur historyków sztuki, antropologów, kulturoznawców, socjologów, filozofów, filmoznawców i reprezentantów wielu innych dziedzin współczesnej humanistyki. [...]
Jednym z głównych wątków myśli Panofsky`ego były zagadnienia związane z postrzeganiem i określonymi "sposobami widzenia". Uznawał, że widzenie jako fizjologiczny proces odbierania wrażeń wizualnych nie podlega historycznym zmianom, ale zmienny jest proces interpretacji tego, co zobaczone. Tak więc charakterystyczne dla różnych epok "sposoby przedstawiania" są wynikiem aktywnej interpretacji, nie są czymś "danym".

z recenzji Waldemara Baraniewskiego


208 stron, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022