ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

RACJONALNOŚĆ I KOMUNIKACJA JURGEN HABERMAS


MAŚLANKA T. - FILOZOFICZNE PODSTAWY TEORII SPOŁECZNEJ

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 34.70 Twoja cena  32,97 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Racjonalność i komunikacja

Filozoficzne podstawy teorii społecznej Jurgena Habermasa


"Celem niniejszej książki jest ukazanie filozoficznych podstaw, na których wspiera się teoria komunikacji Habermasa.

Istotę teoretycznego zamysłu twórcy Teorii działania komunikacyjnego należy, jak się zdaje, ująć w kategoriach zmiany paradygmatu, o czym zresztą przekonany jest sam jej autor. Nie chodzi przy tym o to, by posługiwać się tym wieloznacznym terminem w jakimś bardzo mocnym sensie, co mogłoby zostać uznane za podejrzaną i gołosłowną deklarację zasadniczych zmian w obrębie filozoficznego dyskursu. Używanie terminu paradygmat jest zasadne z kilku powodów. Po pierwsze, chodzi o wyraźne uwypuklenie odejścia od tradycji filozofii świadomości. Po drugie - o wskazanie, że szczegółowa i zarazem krytyczna analiza złożonych relacji pomiędzy podmiotami życia społecznego wymaga zasadniczo nowego podejścia. Po trzecie wreszcie, komunikacyjna teoria racjonalności, łącząca dwa dobrze już ugruntowane w naukach społecznych paradygmaty - systemowy oraz Lebenswelt, wskazując na fundamentalne znaczenie racjonalności komunikacyjnej, wyznacza ramy konceptualne nowej teorii działania, na tyle odmiennej od swych poprzedniczek, że można tu mówić o zmianie paradygmatu. Działanie, mówiąc najogólniej, w komunikacyjnie ustrukturowanym wymiarze intersubiektywności przestaje być dla podmiotów działaniem w oparciu o własny tylko świat wewnętrzny, lecz czerpie pojęcia, sensy, cele, motywacje i wyobrażenia z obszaru wspólnego wszystkim istotom uspołecznionym".

Tomasz Maślanka


Tomasz Maślanka (ur. 1976) - socjolog i filozof, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się socjologią i filozofią kultury, współczesną socjologią teoretyczną oraz hermeneutyką.


Wprowadzenie
Rozdział I
Sfera publiczna jako przestrzeń komunikacji społecznej. Próba osadzenia teorii społecznej w epistemologii

Rozdział II
Teoria komunikacji wobec sporów filozoficznych nowożytności
2.1. Problem rozumienia znaczeń
2.2. Teoria komunikacji Jurgena Habermasa i hermeneutyka filozoficzna Hansa-Georga Gadamera
2.3. Teoria komunikacji Jurgena Habermasa i teoria systemów Niklasa Luhmanna

Rozdział III
Teoria działania komunikacyjnego
3.1. Teoria działania komunikacyjnego jako teoria racjonalności
3.2. Czynności językowe jako powszechne reguły działaja˛cych komunikacyjnie
3.3. Teoria racjonalizacji Maxa Webera w ujęciu Jurgena Habermasa
3.4. George Herbert Mead i zmiana paradygmatu w naukach społecznych
3.5. Autorytet sacrum a autorytet powszechnej zgody
3.6. Dwa paradygmaty – teoria komunikacji pomiędzy systemem a światem z˙ycia
3.7. Pomiędzy systemem a światem z˙ycia – słabości teorii systemowo- funkcjonalnej Talcotta Parsonsa
3.8. Media sterowania i technicyzacja świata z˙ycia
3.9. Uwagi krytyczne

Rozdział IV
Prawda i podmiot w perspektywie komunikacyjnej
4.1. Problem prawdy a spełnianie roszczeń waz˙nościowych
4.2. Problem podmiotu w teorii komunikacji

Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób


224 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022