|
SZKOŁA SEGREGACJE NIERÓWNOŚCI
DOLATA R. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 50.60 Twoja cena 48,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Szkoła - segregacje - nierówności
Rozprawa habilitacyjna z pogranicza pedagogiki i socjologii.
Główne pytanie badawcze tej pracy dotyczy związku między poziomem segregacji
społecznych w oświacie a nasileniem nierówności edukacyjnych.
Procesy segregacji są istotnym mechanizmem społecznego konstruowania nierówności
edukacyjnych - oto kluczowa hipoteza ukierunkowująca to studium empiryczne.
W analizach uwaga zostanie skoncentrowana na z założenia powszechnym i jednolitym
segmencie oświaty, czyli szkołach podstawowych i gimnazjach.
Przedmiotem specjalnej troski poznawczej będzie gimnazjum - efekt reformy ustroju
szkolnego roku 1999.
Wprowadzenie - pojęciowe i teoretyczne ramy analiz
Podstawowe pojęcia i ich teoretyczny kontekst
Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna a nierówności społeczne w edukacji
Pojęcia nierówności edukacyjnych i segregacji społecznych w oświacie
Najważniejsze teorie nierówności edukacyjnych
Podejście biologiczne - dziedziczenie genetyczne jako mechanizm wyjaśniający
nierówności edukacyjne
Podejście socjologiczne - procesy społeczne jako mechanizm powstawania nierówności
edukacyjnych
Podejście psychologiczne - procesy psychiczne jako mechanizm powstawania nierówności
edukacyjnych
Wykorzystane zbiory danych
Rozdział 1. Poziom nierówności edukacyjnych w polskiej oświacie
Pytania wstępne, czyli kontekst analizy nierówności edukacyjnych w Polsce
Rozwarstwienie ekonomiczne społeczeństwa polskiego
Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna
Poziom upowszechnienia edukacji w Polsce
Wykształcenie jako czynnik alokacji w strukturze społecznej
Nierówności edukacyjne w Polsce
Nierówności edukacyjne związane z SES rodziców ucznia
Nierówności edukacyjne powiązane z lokalizacją szkoły
Rozdział 2. Poziom segregacji społecznych w polskiej oświacie
Segregacje społeczne w oświacie ze względu na SES
Segregacje społeczne ze względu na SES w szkole podstawowej
Segregacje społeczne ze względu na SES w gimnazjach
Segregacje społeczne ze względu na SES w perspektywie porównawczej
Segregacje społeczne w gimnazjum ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne uczniów
Segregacje społeczne ze względu na uprzednie osiągnięcia w ujęciu dynamicznym
Nasilenie i uwarunkowania segregacji wewnątrzszkolnych w gimnazjach
Rozdział 3. Poziom segregacji społecznych w systemach oświatowych a nasilenie
nierówności edukacyjnych
Poziom segregacji społecznych w systemach oświaty a nasilenie nierówności edukacyjnych
Makrospołeczne korelaty poziomu segregacji SES i nasilenia nierówności
edukacyjnych
Rozdział 4. Efekt rówieśników
Skutki polityki rynkowej na poziomie lokalnym - studium przypadku
Kwidzyński rynek oświatowy
Wykorzystywanie przez rodziców prawa do wyboru szkoły
Zapaść i likwidacja szkół
Dynamika segregacji społecznych w oświacie
Dynamika nierówności edukacyjnej
Poprawa jakości kształcenia
Podsumowanie
Dodatek metodologiczny - wskaźnik edukacyjnej wartości dodanej
Bibliografia
Teoretyczne ramy analizy efektu rówieśników
Szkolne ramy powstawania efektu rówieśników
Mechanizmy powstawania efektu rówieśników
Efekt rówieśników jako artefakt
Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na
SES rodziny pochodzenia ucznia
Efekt rówieśników w edukacji początkowej
Efekt rówieśników w klasie piątej szkoły podstawowej
Efekt rówieśników w VIII klasie dawnej szkoły podstawowej
Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na uprzednie
osiągnięcia ucznia
Rozdział 5. Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych
Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na SES w gimnazjum
Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na SES w klasie VIII dawnej szkoły
podstawowej - studium przypadku
Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne
w świetle wyników egzaminów zewnętrznych
Rozdział 6. Quasi-rynek szkół publicznych, segregacje społeczne i
nierówności edukacyjne
Koncepcja i konsekwencje polityki rynkowej w oświacie publicznej
Swoboda wyboru szkoły przez rodziców
System informacji o jakości szkół
Finansowanie szkół zgodnie z zasadą "pieniądze podążają za uczniem"
Rywalizacja między szkołami i poprawa jakości kształcenia
Narastająca segregacja społeczna
312 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|