ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 50.60 48,07   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SZKOŁA SEGREGACJE NIERÓWNOŚCI


DOLATA R.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 50.60 Twoja cena  48,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Szkoła - segregacje - nierówności


Rozprawa habilitacyjna z pogranicza pedagogiki i socjologii.

Główne pytanie badawcze tej pracy dotyczy związku między poziomem segregacji społecznych w oświacie a nasileniem nierówności edukacyjnych.

Procesy segregacji są istotnym mechanizmem społecznego konstruowania nierówności edukacyjnych - oto kluczowa hipoteza ukierunkowująca to studium empiryczne.

W analizach uwaga zostanie skoncentrowana na z założenia powszechnym i jednolitym segmencie oświaty, czyli szkołach podstawowych i gimnazjach.

Przedmiotem specjalnej troski poznawczej będzie gimnazjum - efekt reformy ustroju szkolnego roku 1999.


Wprowadzenie - pojęciowe i teoretyczne ramy analiz
Podstawowe pojęcia i ich teoretyczny kontekst
Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna a nierówności społeczne w edukacji
Pojęcia nierówności edukacyjnych i segregacji społecznych w oświacie
Najważniejsze teorie nierówności edukacyjnych
Podejście biologiczne - dziedziczenie genetyczne jako mechanizm wyjaśniający nierówności edukacyjne
Podejście socjologiczne - procesy społeczne jako mechanizm powstawania nierówności edukacyjnych
Podejście psychologiczne - procesy psychiczne jako mechanizm powstawania nierówności edukacyjnych
Wykorzystane zbiory danych

Rozdział 1. Poziom nierówności edukacyjnych w polskiej oświacie
Pytania wstępne, czyli kontekst analizy nierówności edukacyjnych w Polsce
Rozwarstwienie ekonomiczne społeczeństwa polskiego
Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna
Poziom upowszechnienia edukacji w Polsce
Wykształcenie jako czynnik alokacji w strukturze społecznej
Nierówności edukacyjne w Polsce
Nierówności edukacyjne związane z SES rodziców ucznia
Nierówności edukacyjne powiązane z lokalizacją szkoły

Rozdział 2. Poziom segregacji społecznych w polskiej oświacie
Segregacje społeczne w oświacie ze względu na SES
Segregacje społeczne ze względu na SES w szkole podstawowej
Segregacje społeczne ze względu na SES w gimnazjach
Segregacje społeczne ze względu na SES w perspektywie porównawczej
Segregacje społeczne w gimnazjum ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne uczniów
Segregacje społeczne ze względu na uprzednie osiągnięcia w ujęciu dynamicznym
Nasilenie i uwarunkowania segregacji wewnątrzszkolnych w gimnazjach

Rozdział 3. Poziom segregacji społecznych w systemach oświatowych a nasilenie nierówności edukacyjnych
Poziom segregacji społecznych w systemach oświaty a nasilenie nierówności edukacyjnych
Makrospołeczne korelaty poziomu segregacji SES i nasilenia nierówności
edukacyjnych

Rozdział 4. Efekt rówieśników
Skutki polityki rynkowej na poziomie lokalnym - studium przypadku
Kwidzyński rynek oświatowy
Wykorzystywanie przez rodziców prawa do wyboru szkoły
Zapaść i likwidacja szkół
Dynamika segregacji społecznych w oświacie
Dynamika nierówności edukacyjnej
Poprawa jakości kształcenia
Podsumowanie
Dodatek metodologiczny - wskaźnik edukacyjnej wartości dodanej
Bibliografia
Teoretyczne ramy analizy efektu rówieśników
Szkolne ramy powstawania efektu rówieśników
Mechanizmy powstawania efektu rówieśników
Efekt rówieśników jako artefakt
Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na
SES rodziny pochodzenia ucznia
Efekt rówieśników w edukacji początkowej
Efekt rówieśników w klasie piątej szkoły podstawowej
Efekt rówieśników w VIII klasie dawnej szkoły podstawowej
Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na uprzednie osiągnięcia ucznia

Rozdział 5. Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych
Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na SES w gimnazjum
Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na SES w klasie VIII dawnej szkoły podstawowej - studium przypadku
Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne w świetle wyników egzaminów zewnętrznych

Rozdział 6. Quasi-rynek szkół publicznych, segregacje społeczne i nierówności edukacyjne
Koncepcja i konsekwencje polityki rynkowej w oświacie publicznej
Swoboda wyboru szkoły przez rodziców
System informacji o jakości szkół
Finansowanie szkół zgodnie z zasadą "pieniądze podążają za uczniem"
Rywalizacja między szkołami i poprawa jakości kształcenia
Narastająca segregacja społeczna


312 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022