Zawieszenia percepcji
Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna
Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna
to dzieło
odsłaniające historię kultury przełomu XIX i XX wieku w całym skomplikowaniu
zależności pomiędzy sztuką, społeczeństwem a technologią.
Skrupulatność i rzetelność badacza nadają książce ciężar niemal
encyklopedyczny, który jednak łagodzi błyskotliwość wywodu. Prawdziwie
interdyscyplinarne podejście pozwala autorowi wprowadzić problematykę estetyczną w
pole refleksji kulturowej, a z kwestii estetycznych wyciągać szersze wnioski na temat
przemian podmiotu i środowiska, w którym on funkcjonuje.
Jonathan Crary jest profesorem (Meyer Schapiro Professor of Modern Art
and Theory) w Department of Art History and Archeology w Columbia University. Specjalizuje
się w teorii i historii kultury wizualnej, przede wszystkim dziewiętnastowiecznej. Był
współzałożycielem cenionej oficyny Zone Books, którą też współredaguje. Publikuje
między innymi w pismach "Artforum", "October", "Cahiers du
Cinema". Jest autorem książki Techniques of the Observer on Vision and Modernity
in the Nineteenth Century (1990) oraz współredaktorem zbioru Incorporations
(1992) poświęconego problematyce ciała we współczesnej kulturze technologicznej.
Wprowadzenie
Rozdział pierwszy: Nowoczesność i zagadnienie uwagi
Rozdział drugi: 1879. Uwalnianie widzenia
Rozdział trzeci: 1888. Światła odczarowania
Rozdział czwarty: 1900. Synteza wynaleziona na nowo
Epilog: 1907. Rzymskie urzeczenie
Posłowie: Między szokiem a rozproszeniem. Przygody obserwatora w nowoczesnym
świecie (Iwona Kurz)
Bibliografia .
524 strony, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miękka