|
O O¦WIECONEJ NIEWIEDZY
KUZY M. wydawnictwo: ALETHEIA , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 44.00 Twoja cena 41,80 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka O o¶wieconej niewiedzy
Miko³aj z Kuzy (w³a¶c. Nicolaus Krebs, 1401–1464, niemiecki teolog i
kanonista, kardyna³, pe³en ducha ekumenizmu ¿ywy umys³ ¶redniowiecza/renesansu)
pisa³ ¶mia³o o Bogu, z góry zapowiadaj±c, ¿e wie o nim najwiêcej, poniewa¿ nic nie
wie.
Ta paradoksalna strategia teologii apofatycznej – negacje mówi± prawdê, a
afirmacje nie wystarczaj± – opiera siê na „niewiedzy”. W niniejszej „De docta
ignorantia” (1440) taka „docta” ignorancja nie ma, wbrew rozpowszechnionemu
przekonaniu, charakteru „uczonej” niewiedzy, a wiêc wiedzy pozornej, pseudowiedzy.
Niewiedza jest w³a¶nie pozytywnym stanem sprzed wszelkiej wiedzy.
Kiedy zostanie „pouczona”, „o¶wiecona”, niewiedza-przed-wszelk±-wiedz±
staje siê ¼ród³em poznania Boga, czyli – poznania niewiedzy o Bogu. Dla Miko³aja z
Kuzy Bóg jest „przed” wszystkim, nawet przed sprzeczno¶ci±, jako ten, który w
ogóle wszelk± wypowied¼, prawdziw± lub fa³szyw±, umo¿liwia. Ta k³opotliwa dla
dogmatyki pod wzglêdem ducha, ale nie neguj±ca jej litery wizja Boga jako Bytu poza
wszelkim okre¶leniem znajduje ¿ywy wyraz w metaforyce matematycznej, jako ¿e Kuzañczyk
by³ bieg³y tak¿e w tej dziedzinie.
Produktem ubocznym „o¶wiecenia” s± wiêc efektowne, prekursorskie
rozwa¿ania z zakresu rachunku nieskoñczono¶ciowego, a nawet odkrycie na drodze
spekulatywnej, ¿e Ziemia nie jest centrum wszech¶wiata. Dla poszukuj±cych bardziej
uchwytnej teologii autor przeznaczy³ trzeci±, chrystologiczn± czê¶æ swojego dzie³a.
238 stron, Format: 12.5x19.5cm, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|