Jaka informacja?
Rzecz o percepcji fotografii dziennikarskiej
Książka Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego jest pierwszym systematyzującym
opracowaniem modelu odbioru i odbiorcy fotografii dziennikarskiej, jej autor odpowiada na
pytanie, jaka informacja płynie z dziennikarskiego obrazu fotograficznego, pokazuje do
czego przywiązują wagę odbiorcy, a także, czy fotoreporterzy pomagają im w rozumieniu
i postrzeganiu świata.
Nie dotyczy to odczytania z fotografii dziennikarskiej kronikarskiego, chronologicznego
obrazu wydarzeń, lecz tego, ile czytelnik dowiaduje się o zdarzeniu z jednej,
sporadycznie obejrzanej fotografii (prasowej, fotofelietonu, zdjęcia okładowego) lub
zbioru fotografii (fotoreportażu, fotokroniki), jak ją postrzega, i jak potrafi podaną
informację zinterpretować, czemu ona mu służy i w jakim stopniu zastępuje mu ona
informację słowną?
Mamy do czynienia z praca dojrzałą, wnoszącą wiele nowych ustaleń do dotychczasowych
badań nad problemem. Jest ona poważnym osiągnięciem badawczym.
Z recenzji prof. zw dra hab. Wiktora Peplińskiego
Wstęp
Rozdział I. Rysunek pierwszą graficzną formą informacji prasowej
1. Pierwsze ilustracje prasowe i ich funkcja
2. Współczesna funkcja rysunku
3. Rysunek jak fotografia
Rozdział II. Fotografia dziennikarska i jej podgatunki
1. Konteksty genologiczne
2. Definicja i wyróżniki
Rozdział III. Istota i funkcje fotografii dziennikarskiej
1. Fotografia jako znak
2. Wokół pojęcia informacja
3. Między prawdą a fikcją
4. Między Ikoną a symbolem
5. Funkcje
Rozdział IV. Wokół teoretycznych zagadnień odbioru fotografii dziennikarskiej
1. Psychologiczne aspekty odbioru obrazu fotograficznego
2. Przegląd opinii
3. Modele odbiorcy i sposoby odbioru
Rozdział V. Percepcja fotografii dziennikarskiej. Wyniki badań
1. Fotografia prasowa
1.1 Zdjęcie portretowe
2. Fotokronika
3. Fotoreportaż
4. Fotofelieton
5. Zdjęcie okładkowe i fotomontaż
6. Fotokomiks
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osobowy
276 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka