Kieszenie i podszewki
Podteksty kultury
Eseje zebrane w książce Kieszenie i podszewki. Podteksty kultury są
zapisem autorskiego eksperymentu badawczego (antropologiczno-literackiego) poświęconego
społecznym granicom postrzegania tekstów kultury jako „literackich” lub
„nieliterackich”.
Projekt ten kształtował się dynamicznie w latach 2008–2011 w żywym dialogu z
instytucją kreowania owych fenomenów „literackości” tekstu, a mianowicie we
współpracy merytoryczno-redakcyjnej Autorki z Redakcją czasopisma kulturalnego
„Fragile”, wydawanego przez zespół animatorów kultury Śródmiejskiego Ośrodka
Kultury w Krakowie.
W ten sposób powstał zamknięty/otwarty zbiór studiów nad hybrydycznymi tekstami
kultury, który – od początku pomyślany jako książka – jest także gotowym
materiałem dla instytucjonalnych lub nieformalnych warsztatów interpretacyjnej
wrażliwości antropologicznej
Anna Kapusta (ur. 29 grudnia 1982 r. w Krakowie), autorka monografii: Mitologie
twarzy. Cyprian Norwid i Stanisław Wyspiański – próba komparatystyki mitu
(2007), Od rytuału do mitu? Teatr Śmierci Tadeusza Kantora jako fakt antropologiczny
(2011) i Gry w kulturę: gry w mit. Mitografia jako lektura (2012), oraz
współautorka monografii: Writing Life. Suffering as a Poetic Strategy of Emily
Dickinson (2011), a także twórczyni koncepcji merytorycznej i współredaktorka
monografii Kultura i rozpacz. Analizy ekspresji rozpaczy w tekstach kultury
(2009), pomysłodawczyni i współredaktorka Rocznika Mitoznawczego. Studiów
Międzywydziałowej Grupy Badań nad Mitem (2006, 2008). Opublikowała również
książki literackie: Biały ptak (2003), Kobiety mistrza (2006),
Znaki życia (2008), Pisać rzęsą poemat (2009), Nie jestem
poetką (2009), AnKa. Sennik byłej poetki (2010), Imbiry (2010)
oraz Listy do skały (2011). W 2012 r. uzyskała tytuł laureatki stypednium
START Fundacji na rzecz Nauki Polskiej w dziedzinie literaturoznawstwa.
Oko antropologiczne. Widzenie i wdzięczność 9
Wstęp (Anna Gregorczyk) 11
Siła interwału. Podziękowanie dla Czytelników „Fragile” 13
Tabu chichotu. O instytucji „kobiecego” śmiechu (wypisy i poszlaki)
15
Matki metafor. Teksty wirtualnego macierzyństwa 27
Zapisać się na śmierć! Diagnostyka syndromu „poety” 37
Czytać bez ołówka? O „luksusie czytelniczym” zawodowych „czytaczy” 45
„Nie”-jako-uwodzenie. Stanisław Wyspiański jako strateg zaprzeczeń 51
Okrucieństwo erystyki – erystyka okrucieństwa, czyli o milczeniu wobec erysty
(przypisek)... . 61
„Baba chłopa odeszła, bo nie umiał rzemiosła…” Żart jako rytualizacja
płci kulturowej 67
Od ekobaśni do ekologicznego stylu życia. Agnieszki Marzęckiej projekt
ekolektury 75
Gry w panieństwo, gry w wieczór. O społecznej potrzebie święta „wieczoru
panieńskiego” 83
Gest archiwizacji: gest pamięci. Cricoteka Tadeusza Kantora 95
„Patos jest dla dyletantów, życie dla myślących”. Anny Kajtochowej socjologia
literatury 101
Świadomość odmienności – odmienność świadomości. Transopisanie Marilyn
Monroe 107
Antropologia empatii. O zbiorze esejów Kieszenie i podszewki. Podteksty kultury (Agnieszka
Jeżyk) 119
Nota bibliograficzna 125
Bibliografia 127
132 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka