Kategorie pojęciowe edukacji w przestrzeni interdyscyplinarnych interpretacji
Autorzy tekstów zawartych w książce koncentrują uwagę na wybranych kategoriach
pojęciowych współczesnej edukacji.
Barbara Skarga sądziła, że kategoria wyznacza pole teoretyczne badań, a
jednocześnie sama może być przedmiotem analiz. Wynika stąd zarówno zmienny,
historyczny charakter ujęcia kategorii, jak i możliwość interdyscyplinarnego
rozpatrywania jej istoty.
Redaktorzy tomu mają nadzieję, że – jak stwierdzają we wstępie – analiza
kategorii pozwoli wyjść poza modernistyczną, zamkniętą strukturę pojęć, gdyż
kategorie mogą mieć charakter polisemantyczny i teoriotwórczy, otwierają
„przestrzeń dyskursu o procesach i podmiotach edukacji w kulturowych warunkach
tekstualizacji i metaforyzacji postrzegania świata”, pozwalają opisać nie tylko to,
„co powszechne i standardowe”, ale także to, „co ambiwalentne, peryferyjne,
marginalne i jednostkowe”. Te deklaracje zwiększają zainteresowanie podjętą
problematyką.
Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława J. Szymańskiego
Anna Gaweł, Bogusław Bieszczad
Wstęp
I. Wybrane kategorie pojęciowe w przestrzeni dyskursu o edukacji
Bogusław Bieszczad
O przygodności (w) wychowania(u)
Renata Monika Sigva
Kategoria stawania się w refleksji naukowej; konotacje pedagogiczne.
Elżbieta Ozga
O obywatelskości i jej przemianach na przestrzeni wieków
Anna Gaweł
Świadomość zdrowotna jako kategoria wyznaczająca cele edukacji zdrowotnej
II. Niepełnosprawność jako kontekst dyskursu wokół kategorii
pojęciowych edukacji
Franciszek Wojciechowski
Osoba z niepełnosprawnością - zadania edukacji i rehabilitacji. Wybrane aspekty
analiz
Sylwia Opozda-Suder
Wychowanie moralne jako kategoria pedagogicznych analiz w kontekście
niepełnosprawności intelektualnej
Beata Nowak
Jakość życia w kontekście niepełnosprawności.
Estera Twardowska-Staszek
Zachowania ryzykowne młodzieży. Swoistość etiologii w sytuacji upośledzenia
umysłowego
Maria Brodzikowska
Świadomość wychowawcza rodziców żyjących z HIY/AIDS
190 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka