|
GRY W KULTURĘ GRY W MIT MITOGRAFIA JAKO LEKTURA
KAPUSTA A. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 55.50 Twoja cena 52,73 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Gry w kulturę - gry w mit
Mitografia jako lektura
Książka jest zbiorem pięciu mitograficznych studiów przypadków społecznego
fenomenu mitotwórstwa.
Studia te tworzą integralną całość, stanowiąc jednocześnie odrębne i
samodzielne szkice mitograficzne poświęcone polskojęzycznym tekstom kultury. Łączy je
podstawowe pytanie badawcze: w jaki sposób mit manifestuje się w zróżnicowanych
gatunkach tekstów kultury?
W odpowiedzi na to fundamentalne pytanie w ramach współczesnej refleksji
mitograficznej, książka prezentuje pięć głównych, gatunkowych nośników mitu w
polskojęzycznym uniwersum symbolicznym: powieść, miniaturę dramatyczną, poemat,
kabaret literacki oraz serial telewizyjny.
Mitografia rozumiana jako lektura jest więc strategią interpretacji tekstu kultury w
kategoriach kulturowego wskaźnika zmiany społecznej, którą uwidacznia mit.
Mit, czyli zwerbalizowane napięcie: gra z mitotwórczym potencjałem relacji
społecznej pomiędzy tekstem kultury, jego odbiorcą i kontekstem tego odbioru.
Cywilizacja europejska równolegle z postępem technicznym
generowała utopie społeczne – porywające wizje społeczeństwa doskonałego, w
którym istnienie człowieka i jego istoty stają się tym samym, a wolność jednostki ma
być nieograniczona. Właśnie takie pola wolności bez granic rekonstruuje Autorka Gry w
kulturę: gry w mit. Mitografia jako lektura w twórczości: Andrzeja Kijowskiego,
Stanisława Wyspiańskiego, Stanisława Przybyszewskiego, w kabarecie „Loch Camelot” i
serialu „Ranczo”. Anna Kapusta stawia pytanie badawcze: w jaki sposób mit uobecnia
się w zróżnicowanych gatunkach tekstów kultury? Mitografia jest dla niej wskaźnikiem
zmiany społecznej, którą uwidacznia mit, czyli zwerbalizowane napięcie: gra z
emocjami, powstającymi w relacji: tekst kultury ---- odbiorca ---- kontekst.
Przekonująco pisze o tym Autorka we Wstępie zatytułowanym Energia mitu – myśl i
potencjał ujęzykowienia. Ten Wstęp dobrze uzasadnia całą konstrukcję i jest
zapowiedzią narracji porządkującej, czyli kreowania znaczeń, bowiem proces
mitotwórczy to społeczny akt werbalizacji polisemicznych znaczeń.
Z Przedmowy Prof. dr hab. Marioli Flis
Anna Kapusta urodzona dnia 29 grudnia 1982 roku w Krakowie. Autorka
monografii naukowych: Mitologie twarzy. Cyprian Norwid i Stanisław Wyspiański – próba
komparatystyki mitu (2007) i Od rytuału do mitu? Teatr Śmierci Tadeusza Kantora jako
fakt antropologiczny (2011), twórczyni koncepcji merytorycznej i współredaktorka pracy
zbiorowej: Kultura i rozpacz. Analizy ekspresji rozpaczy w tekstach kultury (2009).
Opublikowała książki literackie: Biały ptak (2003), Kobiety mistrza (2006), Znaki
życia (2008), Pisać rzęsą poemat (2009), Nie jestem poetką (2009), AnKa. Sennik
byłej poetki (2010), Imbiry (2010) oraz Listy do skały (2011).
Przedmowa (Mariola Flis) 9
Fundatorzy publikacji 13
Od autorki 15
Otwarcie. Energia mitu – myśl i potencjał ujęzykowienia 17
Trop I. Dziecko przez ptaka przyniesione. O mitopopei Andrzeja Kijowskiego
27
Trop II. Of(e/a)lliczność? Język „kobiecości” Stanisława Wyspiańskiego 67
Trop III. Stanisław Przybyszewski. Requiem, nowoczesność i mit artysty
89
Trop IV. „Kraków”: „miasto”: „wyspa”. „Mit” w kabarecie Loch
Camelot 109
Trop V. Polak na Ranczo. O serialowym micie „prowincji” 117
(Nie)domknięcie. „Brud w oku patrzącego” 131
Bibliografia 141
Indeks osobowy 149
152 strony, Format: 16.5x23.5cm. oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|