ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 55.50 52,73   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

GRY W KULTURĘ GRY W MIT MITOGRAFIA JAKO LEKTURA


KAPUSTA A.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 55.50 Twoja cena  52,73 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Gry w kulturę - gry w mit

Mitografia jako lektura


Książka jest zbiorem pięciu mitograficznych studiów przypadków społecznego fenomenu mitotwórstwa.

Studia te tworzą integralną całość, stanowiąc jednocześnie odrębne i samodzielne szkice mitograficzne poświęcone polskojęzycznym tekstom kultury. Łączy je podstawowe pytanie badawcze: w jaki sposób mit manifestuje się w zróżnicowanych gatunkach tekstów kultury?

W odpowiedzi na to fundamentalne pytanie w ramach współczesnej refleksji mitograficznej, książka prezentuje pięć głównych, gatunkowych nośników mitu w polskojęzycznym uniwersum symbolicznym: powieść, miniaturę dramatyczną, poemat, kabaret literacki oraz serial telewizyjny.

Mitografia rozumiana jako lektura jest więc strategią interpretacji tekstu kultury w kategoriach kulturowego wskaźnika zmiany społecznej, którą uwidacznia mit.

Mit, czyli zwerbalizowane napięcie: gra z mitotwórczym potencjałem relacji społecznej pomiędzy tekstem kultury, jego odbiorcą i kontekstem tego odbioru.


Cywilizacja europejska równolegle z postępem technicznym generowała utopie społeczne – porywające wizje społeczeństwa doskonałego, w którym istnienie człowieka i jego istoty stają się tym samym, a wolność jednostki ma być nieograniczona. Właśnie takie pola wolności bez granic rekonstruuje Autorka Gry w kulturę: gry w mit. Mitografia jako lektura w twórczości: Andrzeja Kijowskiego, Stanisława Wyspiańskiego, Stanisława Przybyszewskiego, w kabarecie „Loch Camelot” i serialu „Ranczo”. Anna Kapusta stawia pytanie badawcze: w jaki sposób mit uobecnia się w zróżnicowanych gatunkach tekstów kultury? Mitografia jest dla niej wskaźnikiem zmiany społecznej, którą uwidacznia mit, czyli zwerbalizowane napięcie: gra z emocjami, powstającymi w relacji: tekst kultury ---- odbiorca ---- kontekst.
Przekonująco pisze o tym Autorka we Wstępie zatytułowanym Energia mitu – myśl i potencjał ujęzykowienia. Ten Wstęp dobrze uzasadnia całą konstrukcję i jest zapowiedzią narracji porządkującej, czyli kreowania znaczeń, bowiem proces mitotwórczy to społeczny akt werbalizacji polisemicznych znaczeń.

Z Przedmowy Prof. dr hab. Marioli Flis


Anna Kapusta urodzona dnia 29 grudnia 1982 roku w Krakowie. Autorka monografii naukowych: Mitologie twarzy. Cyprian Norwid i Stanisław Wyspiański – próba komparatystyki mitu (2007) i Od rytuału do mitu? Teatr Śmierci Tadeusza Kantora jako fakt antropologiczny (2011), twórczyni koncepcji merytorycznej i współredaktorka pracy zbiorowej: Kultura i rozpacz. Analizy ekspresji rozpaczy w tekstach kultury (2009). Opublikowała książki literackie: Biały ptak (2003), Kobiety mistrza (2006), Znaki życia (2008), Pisać rzęsą poemat (2009), Nie jestem poetką (2009), AnKa. Sennik byłej poetki (2010), Imbiry (2010) oraz Listy do skały (2011).


Przedmowa (Mariola Flis) 9
Fundatorzy publikacji  13
Od autorki  15

Otwarcie. Energia mitu – myśl i potencjał ujęzykowienia 17

Trop I. Dziecko przez ptaka przyniesione. O mitopopei Andrzeja Kijowskiego   27
Trop II. Of(e/a)lliczność? Język „kobiecości” Stanisława Wyspiańskiego 67
Trop III. Stanisław Przybyszewski. Requiem, nowoczesność i mit artysty 89
Trop IV. „Kraków”: „miasto”: „wyspa”. „Mit” w kabarecie Loch Camelot 109
Trop V. Polak na Ranczo. O serialowym micie „prowincji”  117

(Nie)domknięcie. „Brud w oku patrzącego”  131

Bibliografia  141
Indeks osobowy  149


152 strony, Format: 16.5x23.5cm. oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022