cena netto + 5% vat.
Rozwój Internetu w Polsce zbiegł się w czasie z przeobrażeniami
politycznymi dokonującymi się po upadku PRL-u. Po transformacji ustrojowej zaczęto w
Polsce wprowadzać mechanizmy charakterystyczne dla demokracji parlamentarnych,
doceniając przy tym znaczenie kampanii wyborczych dla osiągnięcia sukcesu wyborczego.
Toteż nic dziwnego, że w 1997 roku po raz pierwszy wykorzystano w polskiej kampanii
parlamentarnej Internet i od tego momentu kolejne kampanie toczyły się z jego udziałem.
O jego roli w kampaniach z lat: 1997, 2001, 2005 i 2007 pisano wcześniej, dlatego
wszechstronna analiza Jakuba Żurawskiego nawiązuje do tych publikacji. Nowatorskim i
oryginalnym zabiegiem autora było przeprowadzenie własnych badań internetowej kampanii
parlamentarnej 2007 roku. Autor nazwał je "studium przypadku" i istotnie
czytelnik książki otrzymuje obszerne studium, zawierające odniesienia do treści witryn
wyborczych komitetów wyborczych, niektórych blogów oraz informacji zamieszczanych na
trzech portalach informacyjnych: Interia.pl, Onet.pl, i Wirtualna Polska. Wyniki analizy
zostały przedstawione w sposób jasny, przejrzysty, zostały wzbogacone tabelami i
ilustracjami, potwierdzając wielką sumienność i rzetelność badawczą autora oraz
trafność formułowanych przezeń sądów.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. Elektroniczne środki masowego przekazu
1.Wstęp
2.Media elektroniczne a polityka
2.1.Nierównomierność komunikowania
2.2."Mediatyzacja" i "medializacja" polityki
2.2.1."Rytualizacja" komunikacji politycznej
2.2.2."Karnawalizacja" komunikacji politycznej
2.2.3.Krytyka "medializacji"
2.3.Media elektroniczne w symbiozie z polityką
2.3.1.Marketingowa "współpraca"
3.Telewizja i odbiór przekazu telewizyjnego
3.1.Rozwój telewizji
3.2.Przekazy telewizyjne
4.Radio - medium "towarzyszące"
4.1.Rozwój radia
4.2.Cechy przekazu radiowego
5.Internet i interaktywność globalnej sieci
5.1.Rozwój Internetu
5.2."Przekaz" w Internecie
6.Podsumowanie - modernizacyjna a postmodernizacyjna kampania wyborcza
Rozdział II. Medialne komunikowanie wyborcze
1.Wstęp
2.Komunikowanie wyborcze w nauce o komunikowaniu
2.1.Proces komunikowania wyborczego
2.2.Środek komunikowania w medialnym komunikowaniu wyborczym
2.3.Masowość w komunikowaniu wyborczym a Internet
3.Komunikowanie wyborcze a marketing polityczny
3.1.Proces wyborczy w ujęciu marketingowym
3.2.Komunikacja marketingowa
4.Komunikowanie wyborcze a Internet - cztery aspekty komunikacji wyborczej w sieci
4.1.Nowe rozwiązania, odnowione narzędzia - aspekt technologiczny
internetowej komunikacji wyborczej
4.1.1.Narzędzia komunikacji wyborczej w Internecie
4.1.1.1.Narzędzia osobistej perswazji
4.1.1.2.Reklama polityczna
4.1.1.3.Polityczne public relations i przekazy dziennikarskie
4.2.Szklany ekran a uścisk dłoni - czasoprzestrzenny aspekt internetowej komunikacji
wyborczej
4.2.1.Czas i miejsce komunikacji wyborczej
4.2.2.Nowy rodzaj relacji
4.3.Plakat na murze a banner w sieci - aspekt akceptowalności nowych form internetowej
komunikacji wyborczej
4.3.1.Bariera technologiczna
4.3.2.Bariera aktywności obywatelskiej
4.3.3.Bariera umiejętności
4.4.Aktywny użytkownik a bierny widz - aspekt nowej pozycji komunikacyjnej uczestników
internetowej komunikacji wyborczej
4.4.1.Perspektywa wyborców
4.4.2.Perspektywa polityków
Rozdział III. Polityczne i prawne uwarunkowania kampanii wyborczych w Internecie
1.Kampania wyborcza w ujęciu politologicznym
1.1.Kultura polityczna a wykorzystanie Internetu w kampaniach
1.2.Struktura sztabów wyborczych i jej wpływ na wykorzystanie Internetu w kampaniach
1.3.Polityczna "superrzeczywistość"
2.System medialny i wyborczy a kształt internetowej komunikacji wyborczej
2.1.Prawo medialne a wykorzystanie Internetu w kampaniach
2.1.1.Internet jako środek masowego komunikowania
2.1.2.Publikacje internetowe jako prasa
2.2.Prawo wyborcze a kampania w Internecie
2.2.1."Agitacja wyborcza" a publikacje w Internecie
2.2.2.Cisza przedwyborcza a kampania w Internecie
2.2.3.Pojęcie "materiałów wyborczych" w Internecie
2.2.4.Kwestia prawdziwości informacji w internetowych "materiałach wyborczych"
3.Podsumowanie
Rozdział IV. Internet w polskich kampaniach parlamentarnych 1997-2005
1.Cechy kampanii parlamentarnych
2.Problem personalizacji kampanii parlamentarnych
3.Polskie kampanie parlamentarne 1997-2005
3.1.Uwagi ogólne
3.2.Zastosowanie Internetu w kampanii w 1997 r.
3.2.1.Uwagi wstępne
3.2.2.Akcja Wyborcza Solidarność
3.2.3.Sojusz Lewicy Demokratycznej
3.2.4.Polskie Stronnictwo Ludowe
3.2.5.Unia Wolności
3.2.6.Ruch Odbudowy Polski
3.2.7.Unia Pracy
3.2.8.Unia Prawicy Rzeczypospolitej
3.2.9.Internet jako platforma niezależnej aktywności nadawczej (dziennikarskiej) i
medium interaktywne
3.2.10.Podsumowanie
3.3.Zastosowanie Internetu w kampanii w 2001 r.
3.3.1.Uwagi wstępne
3.3.2.Koalicja Sojuszu Lewicy Demokratycznej i Unii Pracy
3.3.3.Platforma Obywatelska oraz Prawo i Sprawiedliwość
3.3.4.Akcja Wyborcza Solidarność Prawicy i Unia Wolności
3.3.5.Polskie Stronnictwo Ludowe i Samoobrona RP
3.3.6.Liga Polskich Rodzin
3.3.7.Internet jako platforma niezależnej aktywności nadawczej (dziennikarskiej) i
medium interaktywne
3.3.8.Podsumowanie
3.4.Zastosowanie Internetu w kampanii w 2005 r.
3.4.1.Uwagi wstępne
3.4.2.Prawo i Sprawiedliwość
3.4.3.Platforma Obywatelska
3.4.4.Samoobrona RP
3.4.5.Sojusz Lewicy Demokratycznej
3.4.6.Liga Polskich Rodzin
3.4.7.Polskie Stronnictwo Ludowe
3.4.8.Socjaldemokracja Polska oraz Partia Demokratyczna - demokraci.pl
3.4.9.Internet jako platforma niezależnej aktywności nadawczej (dziennikarskiej) i
medium interaktywne
3.4.10.Podsumowanie
Rozdział V. Internet w kampanii parlamentarnej w 2007 r. - studium przypadku
1.Sytuacja przed wyborami 2007 r., wyniki wyborów, wydatki na kampanię
2.Metodologia badań
3.Witryny internetowe komitetów wyborczych w kampanii 2007 r.
3.1.Platforma Obywatelska
3.2.Prawo i Sprawiedliwość
3.3.Lewica i Demokraci
3.4.Polskie Stronnictwo Ludowe
3.5.Samoobrona i Liga Polskich Rodzin
3.6.Polska Partia Pracy
4.Wyniki badań właściwości witryn internetowych siedmiu ogólnopolskich komitetów
wyborczych w 2007 r.
4.1.Obszerność partyjnych witryn WWW
4.2.Aktualność partyjnych witryn WWW
4.3.Multimedialność partyjnych witryn WWW
4.4.Hipertekstowość partyjnych witryn WWW
4.5.Interaktywność partyjnych witryn WWW
4.6.Podsumowanie
5.Wykorzystanie witryn WWW i blogów przez liderów list wyborczych do Sejmu w wyborach
2007 r.
6.Informacje o siedmiu komitetach wyborczych zamieszczane przez
7.Podsumowanietrzy polskie portale informacyjne - Interia.pl, Onet.pl i Wirtualna Polska
Rozdział VI. Trzy spojrzenia na rolę i wykorzystanie Internetu w kampaniach
wyborczych
1.Wprowadzenie
2.Spojrzenie pierwsze - komunikacja wyborcza poprzez Internet jako działania marketingowe
3.Spojrzenie drugie - Internet jako platforma komunikacji dwustronnej: kandydaci-wyborcy
4.Spojrzenie trzecie - Internet jako platforma komunikacji politycznej między
użytkownikami
5.Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
240 stron, B5, oprawa miękka