ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 50.31 47,79   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PUBLICZNOPRAWNE OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORSTW ENERGETYCZNYCH


PAWEŁCZYK M.

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 50.31 Twoja cena  47,79 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Publicznoprawne obowiązki przedsiębiorstw energetycznych jako instrument zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w Polsce


W monografii zostały uwzględnione akty normatywne zarówno rangi ustawowej, jak i wykonawcze, wskazane orzeczenia sądowe, jak również organów regulacyjnych.

W pracy autor wykorzystał wyniki badań prowadzonych w analizowanych płaszczyznach oraz uwzględnił poglądy przedstawicieli nauk prawnych i administracyjnych.

Istotne znaczenie odgrywają również normy prawa unijnego, w szczególności dotyczące bezpieczeństwa dostaw energii, nakazujące implementować nowe rozwiązania modelu prawnego sektora energetycznego, zapewniając zgodność krajowego porządku prawnego z aktami prawa Unii Europejskiej w zakresie regulującym kwestię bezpieczeństwa energetycznego.

Fragment Wstępu


Wstęp

ROZDZIAŁ 1
Bezpieczeństwo energetyczne
1. Pojęcie bezpieczeństwa energetycznego
2. Zagadnienie bezpieczeństwa energetycznego w kontekście bezpieczeństwa
3. Zakres pojęcia bezpieczeństwa energetycznego
3.1. Bezpieczeństwo energetyczne jako kategoria bezpieczeństwa
3.2. Przegląd poglądów w zakresie bezpieczeństwa energetycznego w dyskursie naukowym i publicznym
3.3. Wieloaspektowość bezpieczeństwa energetycznego
3.3.1. Podmiotowy wymiar bezpieczeństwa energetycznego
3.3.2. Przedmiotowy wymiar bezpieczeństwa energetycznego
3.3.2.1. Aspekt strategiczno-polityczny
3.3.2.2. Aspekt ekonomiczny
3.3.2.3. Aspekt ekologiczny
3.3.2.4. Aspekt technologiczny
3.3.2.5. Aspekt infrastrukturalny
3.3.3. Przestrzenny wymiar bezpieczeństwa energetycznego
4. Bezpieczeństwo energetyczne jako szczególna postać klauzuli interesu publicznego uzasadniająca ograniczanie swobody prowadzenia działalności
gospodarczej
5. Wnioski

ROZDZIAŁ 2
Obowiązki przedsiębiorstw energetycznych jako podmiotów o szczególnym statusie w kontekście bezpieczeństwa energetycznego
1. Pojęcie przedsiębiorstwa energetycznego
2. Systematyka obowiązków przedsiębiorstwa energetycznego w zakresie bezpieczeństwa energetycznego
3. Obowiązki przedsiębiorstwa energetycznego na gruncie PrEnergU i ich wpływ na realizację bezpieczeństwa ekologicznego w aspekcie ekonomicznym, technologicznym i infrastrukturalnym
3.1. Obowiązek sporządzania planów rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na paliwa gazowe, energię elektryczną i ciepło
3.2. Obowiązek zapewnienia realizacji i finansowania budowy i rozbudowy sieci, w tym na potrzeby przyłączenia podmiotów ubiegających się o przyłączenie
3.3. Obowiązek utrzymywania zdolności urządzeń, instalacji i sieci do realizacji dostaw paliw i energii
3.4. Obowiązek zapewniania racjonalnego i oszczędnego zużycia paliw i energii
3.5. Obligatoryjne zapasy surowców - obowiązek utrzymywania odpowiednich zapasów paliw
3.6. Obowiązek zapewnienia, aby osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji miały odpowiednie kwalifikacje potwierdzone odpowiednim świadectwem
3.7. Obowiązek spełniania technicznych warunków dostarczania paliw gazowych, energii elektrycznej i ciepła
3.8. Obowiązek respektowania ograniczeń w sprzedaży paliw, energii elektrycznej i ciepła
3.9. Obowiązek respektowania ustaleń gminnego planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe
3.10. Obowiązek wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją
3.11. Obowiązek kontynuowania działalności po wygaśnięciu koncesji
3.12. Obowiązek prowadzenia ewidencji księgowej w sposób określony w art. 44 PrEnergU
3.13. Obowiązek udzielania informacji Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki
3.14. Obowiązek ustalania taryf i przedstawiania ich do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki
4. Obowiązki przedsiębiorstwa energetycznego w zakresie ochrony środowiska i ich wpływ na realizację bezpieczeństwa ekologicznego w wymiarze ekologicznym
4.1. Zagadnienia ogólne
4.2. Obowiązki określone decyzją koncesyjną
4.3. Ochrona powietrza
4.3.1. Handel emisjami
4.3.2. Odnawialne źródła energii
4.4. Odpady
4.4.1. Wtórne wykorzystanie odpadów w energetyce
4.4.2. Składowanie dwutlenku węgla, Dyrektywa CCS
4.5. Obowiązek informacji o środowisku
5. Wnioski

ROZDZIAŁ 3
Instrumenty ochrony konkurencji w sektorze energetycznym zapewniające bezpieczeństwo energetyczne
1. Ochrona konkurencji w sektorze energetycznym
1.1. Specyficzne uwarunkowania dotyczące funkcjonowania sektora energetycznego
1.2. Ogólne cele prawa energetycznego a konkurencja
1.3. Ogólne cele polityki konkurencji
1.4. Koncepcja i pojęcie monopoli naturalnych oraz przedsiębiorstw użyteczności publicznej jako punkt wyjścia do rozważań nt. specyfiki sektora energetycznego w prawie konkurencji
1.5. Obszary ochrony konkurencji w energetyce
1.6. Środki ochrony konkurencji w sektorze energetycznym
2. Działania prokonkurencyjne w sektorze energetycznym
2.1. Rozwój prokonkurencyjnych koncepcji w sektorze energetycznym w Unii Europejskiej oraz w Polsce
2.2. Środki interwencjonizmu państwowego służące konkurencji w sektorze energetycznym
3. Prokonkurencyjne obowiązki przedsiębiorstwa energetycznego umożliwiające realizację bezpieczeństwa energetycznego w aspekcie ekonomicznym
3.1. Unbundling, czyli obowiązek rozdziału przedsiębiorstw zintegrowanych pionowo
3.2. Zasada Third Party Access
3.3. Obowiązek zapewnienia świadczenia usług przesyłowych (art. 4 ust. 2 PrEnergU)
3.4. Umowy obowiązkowe (art. 7 PrEnergU)
3.5. Obowiązek sprzedaży energii na giełdzie
3.6. Obowiązek sprzedaży gazu na giełdzie
4. Wnioski

ROZDZIAŁ 4
Rola podmiotów publicznych w realizacji przez przedsiębiorstwa energetyczne obowiązków związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego
1. Swoistość regulacji w rozumieniu PrEnergU jako determinanta działań podejmowanych przez organy publiczne w związku ze sprawowaniem przez
nie pieczy nad realizacją przez przedsiębiorstwa energetyczne ich obowiązków dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego
2. Prezes URE jako organ regulacyjny na gruncie PrEnergU
2.1. Status prawny Prezesa URE. Ewolucja statusu ustrojowego Prezesa URE w kontekście III pakietu liberalizacyjnego
2.2. Prezes URE jako centralny organ administracji państwowej
2.3. Kompetencje Prezesa URE w kontekście nowelizacji aktów normatywnych dotyczących jego obowiązków
2.4. Kompetencje Prezesa URE w kontekście bezpieczeństwa energetycznego
2.5. Przykładowe kompetencje Prezesa URE związane z czuwaniem nad realizacją obowiązków przedsiębiorstw energetycznych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego
2.5.1. Opiniowanie rozporządzeń ministra właściwego do spraw gospodarki określających szczegółowe zasady kształtowania i kalkulacji taryf dla paliw gazowych, energii elektrycznej oraz ciepła, jak również szczegółowe zasady rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi (art. 46 PrEnergU)
2.5.2. Zatwierdzanie ustalonych przez przedsiębiorstwa energetyczne taryf dla paliw gazowych i energii w trybie art. 47 PrEnergU
2.5.3. Kontrolowanie standardów jakościowych obsługi odbiorców (art. 23 ust. 2 PrEnergU)
2.5.4. Rozstrzyganie sporów w zakresie odmowy zawarcia umowy o przyłączenie do sieci, umowy sprzedaży, umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji paliw lub energii, umowy o świadczenie usług transportu gazu ziemnego, umowy o świadczenie usługi magazynowania paliw gazowych, umowy o udostępnienie części instalacji do magazynowania paliwa gazowego, umowy o świadczenie usługi skraplania gazu ziemnego oraz umowy kompleksowej, a także w przypadku nieuzasadnionego wstrzymania dostaw paliw gazowych lub energii
2.5.4.1. Wstrzymanie dostarczania energii i paliw - uwagi wstępne
2.5.4.2. Postępowanie przed Prezesem URE na podstawie art. 8 ust. 1 PrEnergU
3. Organy wykonujące funkcję regulacyjną przewidzianą w PrEnergU, niebędące organami regulacyjnymi
3.1. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
3.1.1. Kompetencje i zadania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie polityki energetycznej i promowania konkurencji w sektorze energetycznym
3.1.2. Konkurencja kompetencji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
3.2. Samorząd gminny
3 3. Samorząd powiatu
3.4. Agencja Rezerw Materiałowych
3.5. Organy ochrony środowiska
3.6. Minister właściwy do spraw gospodarki
3.7. Wojewoda
4. Wnioski

Refleksja końcowa

Literatura

Orzecznictwo

Akty prawne

Inne


558 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022