|
BUDOWA KONSTRUKCJI GRUNTOWO-POWŁOKOWYCH
MACHELSKI C. wydawnictwo: DWE , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 36.96 Twoja cena 35,11 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Budowa konstrukcji gruntowo-powłokowych
Konstrukcje gruntowo-powłokowe jako obiekty komunikacyjne pod względem wyglądu i
sposobu użytkowania są podobne do klasycznych mostów.
Elewacje obiektów wykonanych z powłok o kształcie parabolicznym są zbliżone do
klasycznych mostów sklepionych. W przypadku powłoki z blach falistych o kształcie
skrzynkowym obiekty te nawiązują zasadami ich pracy do mostów zintegrowanych.
Zasadnicza część książki poświęcona jest powłokom z blach falistych, ale w
wielu przykładach podano analogię ich budowy do obiektów wykonanych z powłok
betonowych. W pracy analizuje się problemy wykonawcze konstrukcji gruntowo-powłokowych o
dużej rozpiętości, a nie przepustów, czyli obiektów komunikacyjnych o małej
rozpiętości.
Porównując tytuł książki i jej treść można dostrzec wieloznaczność słowa
„budowa”.
Zasadnicza część książki dotyczy obliczeń powłok w fazie budowania obiektu, czyli
układania zasypki gruntowej. W wielu przypadkach w czasie budowy następuje faktyczne
sprawdzenie nośności obiektu, które ma podobne znaczenie, jak badanie odbiorowe mostu.
Drugie znaczenie słowa „budowa” jest związane z kształtowaniem konstrukcji obiektu.
W tym zakresie przedstawiono możliwości projektowania powłok z blach falistych
odpowiednio do ich projektowej geometrii. Określono graniczne możliwości stosowania
blach falistych, również z nakładkami.
W trzecim aspekcie słowa „budowa” ujęto technologię bezpiecznego układania zasypki
z przykładami ingerencji w ten proces w sytuacjach awaryjnych.
(...)
Trudne do modelowania, również z użyciem programów MES, fazy budowy konstrukcji
gruntowo-powłokowej zilustrowano własnymi przykładami obliczeń, które mogą mieć
zastosowanie w projektowaniu, a równocześnie walory dydaktyczne. Niniejsza książka
jest trzecim w Polsce opracowaniem monograficznym na temat konstrukcji
gruntowo-powłokowych. Nie wyczerpuje ona tematyki dotyczącej użytkowania tych
konstrukcji jako obiektów komunikacyjnych. Przydatną w tym zakresie byłaby monografia
dotycząca przepustów, a więc konstrukcji o mniejszej rozpiętości, ale
najliczniejszych w budownictwie mostowym. Istotne dla rozwoju mostowych obiektów
gruntowo-powłokowych w układzie skrzynkowym są oddziaływania dynamiczne. W tym
zakresie trwają badania rozpoznawcze – szczególnie ważne w odniesieniu do obiektów
kolejowych dostosowanych do dużych prędkości.
Od autora
Podstawowe oznaczenia
1. Mostowe konstrukcje zintegrowane
1.1. Mosty sklepione
1.2. Betonowe powłoki otoczone gruntem
1.3. Mosty ramowe
1.3.1. Konstrukcje zintegrowane
1.3.2. Modele obliczeniowe
1.4. Obiekty prefabrykowane
1.4.1. Prefabrykaty Box-culvert
1.4.3. Prefabrykaty Opti-quadro
1.5. Mosty łukowe
2. Obiekty gruntowo-powlokowe
2.1. Ogólna klasyfikacja konstrukcji gruntowo-powłokowych
2.2. Charakterystyki użytkowe obiektów komunikacyjnych
2.3. Obiekty komunalne
2.3.1. Sztywne przewody kanalizacyjne
2.3.2. Podatne przewody kanalizacyjne
2.3.3. Obciążenia i deformacje przewodów rurowych
2.3.4. Zbiorniki retencyjne
2.4. Przepusty
3. Powłoki obiektów gruntowo-powlokowych
3.1. Powłoki ze stalowych blach falistych
3.1.1. Geometria blach falistych
3.1.2. Charakterystyki geometryczne i wytrzymałościowe
3.1.3. Kształt przekroju poprzecznego
3.1.4. Projektowanie powłoki z uwagi na nośność obiektu
3.2. Powłoki z nakładką
3.2.1. Konstrukcje o rekordowych rozpiętościach
3.2.2. Podatność połączenia obwodowego
3.2.3. Badania podatności połączenia
3.2.4. Badania sztywności blachy falistej z nakładką
3.3. Montaż powłoki
3.4. Powłoki z betonu zbrojonego
3.4.1. Kształt przekroju poprzecznego
3.4.2. Prefabrykaty systemu BEBO
3.4.3. Prefabrykaty systemu Matiere
3.4.4. Prefabrykaty systemu TechSpan
3.4.5. Prefabrykaty systemu Prefac
3.4.6. Technologia układania zasypki
3.4.7. Modele obliczeniowe konstrukcji
3.4.8. Sztywność powłok betonowych
4. Deformacja podatnej powłoki w trakcie układania zasypki
4.1. Podatność powłoki
4.1.1. Charakterystyczne przemieszczenia powłoki
4.1.2. Klasyfikacja geometrii powłok
4.2. Sztywność konstrukcji gruntowo-powłokowych podczas budowy
4.2.1. Efekt obciążenia budowlanego
4.2.2. Minimalna grubość naziomu
4.3. Szacowanie wypiętrzenia powłoki
4.3.1. Geometria powłoki
4.3.2. Cechy fizyczne materiału powłoki i gruntu
4.4. Projektowanie powłok z uwagi na wskaźnik wypiętrzenia
4.4.1. Założenia
4.4.2. Analiza parametryczna
4.5. Prognozowanie zmiany wypiętrzenia powłoki
4.6. Intensywność zmiany wypiętrzenia
4.7. Klasyfikacja sztywności obiektów gruntowo-powłokowych
5. Prognoza bezpieczeństwa powłoki podczas budowy
5.1. Zmiana promienia krzywizny w kluczu powłoki
5.2. Analiza parametryczna zmiany krzywizny powłoki
5.3. Dobór pomiarowego poziomu zwężenia
5.4. Zależność momentu zginającego od deformacji powłoki
5.5. Maksymalna wartość zmiany krzywizny
5.6. Szacowanie maksymalnego momentu zginającego
5.7. Zmiany sił wewnętrznych w kluczu powłoki
6. Posadowienie obiektów gruntowo-powłokowych
6.1. Posadowienie bezpośrednie powłok o kształcie zamkniętym
6.1.1. Formowanie podłoża z podsypki
6.1.2. Powłoka ułożona w cieku wodnym
6.2. Podparcie powłok otwartych o kształcie łukowym
6.2.1. Fundamenty masywne
6.2.2. Prefabrykowane ławy betonowe
6.3. Podatne posadowienie liniowe
6 3.1. Podparcie na blasze falistej ułożonej poziomo
6.3.2. Podparcie na ściance z blachy falistej
6.4. Podatne podparcie na palach
6.4.1. Podparcie montażowe na słupach stalowych
6.4.2. Ściana podporowa posadowiona na palach żelbetowych
6.4.3. Bezpośrednie podparcie powłoki na palach
6.5. Fundamenty powłok betonowych
6.6. Efektywność podatnych podparć powłok z blach falistych
7. Układanie zasypki gruntowej
7.1. Cechy fizyczne gruntu
7.2. Rola zasypki gruntowej, podbudowy i nawierzchni jezdni w obiekcie
7.3. Technologia układania zasypki
7.4. Balastowanie powłoki
7.5. Grunty zbrojone siatką
7.5.1. Idea stosowania gruntu zbrojonego
7.5.2. Materiał komponentów tworzących grunt zbrojony
7.6. Płyta rozkładająca obciążenia skupione jezdni
7.7. Belki usztywniające
7.8. Oddziaływanie gruntu na powłokę
7.8.1. Parcie gruntu jako efekt długotrwałych obciążeń starych
7.8.2. Naprężenia normalne w powłoce
7.8.3. Skutki krótkotrwałych przerw roboczych
7.9. Wklęśnięcie powłok podczas układania zasypki
8. Wyposażenie obiektu i zabezpieczenia utrzymaniowe powłok
8.1. Elewacje obiektu
8.2. Elementy użytkowe i utrzymaniowe
8.3. Powłoki malarskie blach falistych
8.3.1. Trwałość blach
8.3.2. Zabezpieczenie antykorozyjne blach falistych
8.3.3. Korozja cynkowa blachy
8.4. Elementy zabezpieczenia eksploatacyjnego
8.4.1. Zabezpieczenie przed abrazją
8.4.2. Czynniki chemiczne destrukcji blachy
Literatura
229 stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|