Czego nie można kupić za pieniądze
Czy płacić dzieciom za czytanie książek albo za dobre stopnie? Ile jest warte
zanieczyszczone środowisko?
Czy etyczne jest wynagradzanie ludzi za testowanie nowych niebezpiecznych leków, albo
za oddawanie organów?
Czy obywatelstwo jest na sprzedaż?
Michael J. Sandel ma inteligencję, odwagę i dowcip potrzebne do zadawania
niełatwych pytań.
Okrzyknięty przez amerykańskie media profesorem Ruchu Oburzonych, Sandel zastanawia
się nad granicami rynku, robi przegląd gorących tematów debaty publicznej. „Dziś
logika kupna i sprzedaży nie odnosi się już do dóbr materialnych, ale stopniowo
zaczyna rządzić całym naszym życiem. Czas zadać sobie pytanie, czy chcemy tak
żyć”, pisze.
- Cieszymy się, że naszą nową serię Refleksje inauguruje właśnie ta książka –
mówi dr Agnieszka Liszka, współwłaścicielka wydawnictwa Kurhaus. – W tej serii
będą się ukazywać ksiązki najciekawszych dziś intelektualistów o światowym
formacie, refleksje o rynku, społeczeństwie, współczesności.
Michael Sandel jest światowej rangi filozofem polityki, uczy na uniwersytecie
Harvarda - na jego kurs o „sprawiedliwości“ przychodzi do 1500 studentow; nie ma na
Harvardzie sali, która by pomieścila wiecej osob, w niektórych latach wśród studentow
organizowano loterie, by zdecydować kto wejdzie. Owocem tego kursu jest między innymi
książka, „Sprawiedliwość“, ktora stała się filozoficznym bestsellerem stulecia;
sprzedano juz ponad 1,5 miliona egzemplarzy na całym świecie (polski przekład ukaże
się jesienią nakładem Kurhaus Publishing). „Czego nie mozna kupic za pieniadze“,
też jest już bestsellerem; w ubiegłym roku autor miał w Seulu na jej temat wyklad dla
14 000 osob (!) zebranych na stadionie.
Książka Michaela Sandela to najwyższej próby refleksja intelektualna nad
dzisiejszym światem i społeczeństwem. Autor, charyzmatyczny wykładowca z Harvardu ma
rzadki dar czynienia spraw złożonych zrozumiałymi, a nawet zabawnymi. Prowokuje i
inspiruje do refleksji i dyskusji.
Michael J. Sandel (ur. 1953). Jeden z najwybitniejszych
współczesnych amerykańskich filozofów. Absolwent Uniwersytetu Brendeis, pracę
doktorską obronił w Oxfordzie. Od 1980 roku wykłada filozofię polityczną na wydziale
nauk politycznych, stosunków międzynarodowych i administracji Uniwersytetu Harvarda.
Sympatię studentów i popularność medialną zdobył w szczególności dzięki cyklowi
wykładów, zatytułowanemu: „Sprawiedliwość. Jak należy postępować”.
Uczestniczyło w nich do tej pory blisko 15 tysięcy studentów, a kiedy zaczęła
retransmitować je brytyjska telewizja BBC, Sandel stał się znany na całym świecie.
Autor kilku książek, m.in. „Liberalism and the Limits of Justice”(1982),
„Democracy’s Discontent” (1996), „Justice. What’s the right thing to do”
(2010).
Przedmowa do wydania polskiego (prof. Krzysztof Michahki)
WSTĘP. RYNEK A MORALNOŚĆ
Triumfalizm rynkowy Wszystko na sprzedaż Rola rynku Nasza kłótliwa polityka
ROZDZIAŁ 1. PRZESKAKIWANIE KOLEJKI
Lotniska, parki rozrywki, specjalne pasy ruchu Kolejkowicze do wynajęcia
Koniki Medycyna concierge Rynek a kolejki Kempingi w parku Yosemite Msze papieskie
Koncerty Springsteena
ROZDZIAŁ 2. ZACHĘTY
Gotówka za sterylizację Ekonomiczne podejście do życia Zapłata za doŞbre stopnie
Łapówki za zrzucenie wagi Sprzedaż prawa do imigracji
Rynek obrotu uchodźcami Mandaty za szybką jazdę i gapowicze w metrze Handel
pozwoleniami prokreacyjnymi Handel prawem do emisji
zanieczyszczeń Carbon offsets Polowanie na nosorożca
Etyka i ekonomia
ROZDZIAŁ 3. JAK RYNEK WYPIERA ZASADY MORALNE.
Wynajem przyjaciół Kupione przeprosiny i toasty weselne Przeciwko podarunkom Licytacja
przyjęć na studia Przymus i demoralizacja Składowiska odpadów nuklearnych Dzień
datków i odbiór dzieci z przedszkola Krew na sprzedaż Ekonomizacja miłości
ROZDZIAŁ 4. RYNKI ŻYCIA I ŚMIERCI
Ubezpieczenia woźnego Zakłady o życie Internetowy totalizator śmierci
Ubezpieczenia a hazard Rynek prognozowania terroryzmu Życie obcych ludzi Obligacje
śmierci
ROZDZIAŁ 5. PRAWA NAZEWNICZE
Autografy na sprzedaż Sponsorowane hotne runy Luksusowe skyboksy
Moneyball Reklama toaletowa Lokowanie produktów w książkach
Ciała-billboardy Umarkowienie placów publicznych Ratownicy i szlaki
krajobrazowe promują marki Samochody policyjne i hydrant)‘ przeciwŞ
pożarowe Reklama wkracza do szkół Reklamy w więzieniach Ulożowienie życia
codziennego
Podziękowania
O autorze
260 stron, Format: 12.0x20.0cm, oprawa twarda