ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

IMPERATYW ZYSKU? O KOMERCYJNYM MODELU PRZEKAZU MEDIALNEGO


MIGACZEWSKA E. / I JEGO TWÓRCACH

wydawnictwo: LIBRON , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 41.80 Twoja cena  39,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Imperatyw zysku?

O komercyjnym modelu przekazu medialnego i jego twórcach


Opiniowana książka jest tekstem w moim przekonaniu ważnym i aktualnym. Podejmuje problem funkcjonowania mediów masowych […], ich oddziaływania na ludzi oraz zdolności kreowania (symbolicznego i rzeczywistego) świata. Ze względu na charakter problematyki i sposób analizy jest to publikacja będąca ważnym głosem w debacie o współczesnych polskich mediach i polskich dziennikarzach. […] Nieczęsto się zdarza tak umiejętne wykorzystanie literatury przedmiotu do opisu i wyjaśnienia analizowanych zjawisk. […] Sądzę, że książka ta może stanowić znakomitą pomoc dydaktyczną dla studentów kierunków społecznych, głównie socjologii i dziennikarstwa.

Z recenzji prof. Mariana Niezgody

Przedstawiona praca to rozprawa bardzo wartościowa i bardzo potrzebna dla dalszego rozwoju współczesnej wiedzy o komunikowaniu, wiedzy o mediach, a także socjologii mediów. Podobnych prac książkowych jest niewiele w rodzimej literaturze przedmiotowej. Autorka zgromadziła ogromny materiał empiryczny oraz bibliograficzny.

Z recenzji prof. Ignacego S. Fiuta


WPROWADZENIE
O życiu w zmediatyzowanym społeczeństwie konsumpcyjnym - implikacje dla zawodu dziennikarza

ROZDZIAŁ 1
Zawód: dziennikarz. Charakterystyka profesji
1.1. Dziennikarstwo jako zawód
1.2. Definicja ustawowa zawodu dziennikarza
1.3. Wymiary etyki dziennikarskiej
1.4. Wyznaczniki zawodu zaufania publicznego
1.5. Atrybuty wyznaczające charakter profesji
1.5.1. Twórczość dziennikarska
1.5.2. Polityczny wymiar profesji
1.5.3. Dziennikarz - zawód otwarty i mobilny
Podsumowanie: dziennikarstwo - zawód czy powołanie?

ROZDZIAŁ 2
Procesy profesjonalizacji i instytucjonalizacji dziennikarstwa w Polsce oraz w wybranych systemach medialnych na świecie
2.1. Konstytuowanie się zawodu na ziemiach polskich - etapy profesjonalizacji
2.2. Wymiary procesu instytucjonalizacji zawodu w Polsce
2.2.1. Powstanie i rozwój dziennikarskiego ruchu zawodowego - historia inicjatyw organizacyjnych w środowisku
2.2.2. Specjalistyczne szkolnictwo dziennikarskie jako czynnik ostatecznego ukonstytuowania się grupy zawodowej
2.3. Media i dziennikarstwo w wybranych systemach medialnych na świecie 
Podsumowanie: zawód w perspektywie historycznej

ROZDZIAŁ 3
Dziennikarstwo w dobie PRL-u oraz w drodze do niezależności i wolności
3.1. Dezinformacja zamiast informacji? - polski dziennikarz w PRL-u
3.1.1. Media oficjalne - sytuacja i zadania polskich dziennikarzy na PRL-owskich zakrętach historii
3.1.2. Strategie wykonywania zawodu - typologia postaw dziennikarskich wobec systemu i społeczeństwa w PRL-u
3.2. Znaczenie i konsekwencje transformacji ustrojowej dla rynku mediów i dziennikarzy
Podsumowanie: dziennikarstwo przed komunizmem i po komunizmie

ROZDZIAŁ 4
Wzór normatywny roli zawodowej dziennikarza
4.1. Wzór, model i typ - zakres znaczeniowy pojęć
4.2. Prawna wykładnia zawodu dziennikarza
4.3. Etyczne wyznaczniki zawodu - przegląd uregulowań dotyczących etyki w zawodzie dziennikarza
4.4. Wizerunek dziennikarza postulowany w środowisku - ilustracja empiryczna na przykładzie magazynu "Press" 
Podsumowanie: konfrontacja polskich dokumentów deontologii zawodowej, Prawa prasowego i postulatów lansowanych w grupie zawodowej

ROZDZIAŁ 5
Społeczny portret dziennikarza - oczekiwania i stereotypy
5.1. Model dziennikarza idealnego w percepcji społeczeństwa
5.2. Stereotyp dziennikarza w społecznej świadomości (wzór postrzegany)
Podsumowanie: zbieżność czy rozbieżność?

ROZDZIAŁ 6
Dziennikarstwo skomercjalizowane - determinanty, przejawy, konsekwencje
6.1. Determinanty sposobu pełnienia roli zawodowej polskiego dziennikarza w nowym millenium: polityka, wolny rynek, technologia
6.2. Autodiagnoza kondycji dziennikarstwa w Polsce
6.3. Dziennikarza portret własny
6.4. Medialna (nie)rzeczywistość - techniki kreowania faktów medialnych
6.5. Między wolnością a komercją - przegląd dziennikarskich praktyk manipulacyjnych. Analiza zawartości oświadczeń i raportów Rady Etyki Mediów
6.6. Dziennikarstwo skomercjalizowane na tle strukturalnej teorii roli
Podsumowanie: rola zawodowa dziennikarza w praktyce

ZAKOŃCZENIE
"Zabawić się na śmierć...". Komercyjny model dziennikarstwa w dobie współczesnego kapitalizmu

Bibliografia

Wykaz cytowanych dokumentów zastanych poddanych analizie
Wykaz cytowanych witryn internetowych
Wykaz cytowanych artykułów i komunikatów Międzynarodowej Federacji
Dziennikarzy (Federation Internationale des Journalistes) publikowanych na stronie internetowej organizacji (www.ifj.org.fr), w zakładkach:
Qualite du journalisme, Globalisation, Droit du tmvail, Radio-TVpubliąue
Wykaz cytowanych publikacji poddanych analizie
Wykaz cytowanych tytułów i nagłówków prasowych poddanych analizie (według daty publikacji)
Spis tabel
Spis wykresów
Spis schematów


266 stron, Format: 23.0x16.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022