Imperatyw zysku?
O komercyjnym modelu przekazu medialnego i jego twórcach
Opiniowana książka jest tekstem w moim przekonaniu
ważnym i aktualnym. Podejmuje problem funkcjonowania mediów masowych […], ich
oddziaływania na ludzi oraz zdolności kreowania (symbolicznego i rzeczywistego) świata.
Ze względu na charakter problematyki i sposób analizy jest to publikacja będąca
ważnym głosem w debacie o współczesnych polskich mediach i polskich dziennikarzach.
[…] Nieczęsto się zdarza tak umiejętne wykorzystanie literatury przedmiotu do opisu i
wyjaśnienia analizowanych zjawisk. […] Sądzę, że książka ta może stanowić
znakomitą pomoc dydaktyczną dla studentów kierunków społecznych, głównie socjologii
i dziennikarstwa.
Z recenzji prof. Mariana Niezgody
Przedstawiona praca to rozprawa bardzo wartościowa i bardzo potrzebna dla
dalszego rozwoju współczesnej wiedzy o komunikowaniu, wiedzy o mediach, a także
socjologii mediów. Podobnych prac książkowych jest niewiele w rodzimej literaturze
przedmiotowej. Autorka zgromadziła ogromny materiał empiryczny oraz bibliograficzny.
Z recenzji prof. Ignacego S. Fiuta
WPROWADZENIE
O życiu w zmediatyzowanym społeczeństwie konsumpcyjnym - implikacje dla zawodu
dziennikarza
ROZDZIAŁ 1
Zawód: dziennikarz. Charakterystyka profesji
1.1. Dziennikarstwo jako zawód
1.2. Definicja ustawowa zawodu dziennikarza
1.3. Wymiary etyki dziennikarskiej
1.4. Wyznaczniki zawodu zaufania publicznego
1.5. Atrybuty wyznaczające charakter profesji
1.5.1. Twórczość dziennikarska
1.5.2. Polityczny wymiar profesji
1.5.3. Dziennikarz - zawód otwarty i mobilny
Podsumowanie: dziennikarstwo - zawód czy powołanie?
ROZDZIAŁ 2
Procesy profesjonalizacji i instytucjonalizacji dziennikarstwa w Polsce oraz w
wybranych systemach medialnych na świecie
2.1. Konstytuowanie się zawodu na ziemiach polskich - etapy profesjonalizacji
2.2. Wymiary procesu instytucjonalizacji zawodu w Polsce
2.2.1. Powstanie i rozwój dziennikarskiego ruchu zawodowego - historia inicjatyw
organizacyjnych w środowisku
2.2.2. Specjalistyczne szkolnictwo dziennikarskie jako czynnik ostatecznego
ukonstytuowania się grupy zawodowej
2.3. Media i dziennikarstwo w wybranych systemach medialnych na świecie
Podsumowanie: zawód w perspektywie historycznej
ROZDZIAŁ 3
Dziennikarstwo w dobie PRL-u oraz w drodze do niezależności i wolności
3.1. Dezinformacja zamiast informacji? - polski dziennikarz w PRL-u
3.1.1. Media oficjalne - sytuacja i zadania polskich dziennikarzy na PRL-owskich
zakrętach historii
3.1.2. Strategie wykonywania zawodu - typologia postaw dziennikarskich wobec systemu i
społeczeństwa w PRL-u
3.2. Znaczenie i konsekwencje transformacji ustrojowej dla rynku mediów i dziennikarzy
Podsumowanie: dziennikarstwo przed komunizmem i po komunizmie
ROZDZIAŁ 4
Wzór normatywny roli zawodowej dziennikarza
4.1. Wzór, model i typ - zakres znaczeniowy pojęć
4.2. Prawna wykładnia zawodu dziennikarza
4.3. Etyczne wyznaczniki zawodu - przegląd uregulowań dotyczących etyki w zawodzie
dziennikarza
4.4. Wizerunek dziennikarza postulowany w środowisku - ilustracja empiryczna na
przykładzie magazynu "Press"
Podsumowanie: konfrontacja polskich dokumentów deontologii zawodowej, Prawa prasowego i
postulatów lansowanych w grupie zawodowej
ROZDZIAŁ 5
Społeczny portret dziennikarza - oczekiwania i stereotypy
5.1. Model dziennikarza idealnego w percepcji społeczeństwa
5.2. Stereotyp dziennikarza w społecznej świadomości (wzór postrzegany)
Podsumowanie: zbieżność czy rozbieżność?
ROZDZIAŁ 6
Dziennikarstwo skomercjalizowane - determinanty, przejawy, konsekwencje
6.1. Determinanty sposobu pełnienia roli zawodowej polskiego dziennikarza w
nowym millenium: polityka, wolny rynek, technologia
6.2. Autodiagnoza kondycji dziennikarstwa w Polsce
6.3. Dziennikarza portret własny
6.4. Medialna (nie)rzeczywistość - techniki kreowania faktów medialnych
6.5. Między wolnością a komercją - przegląd dziennikarskich praktyk manipulacyjnych.
Analiza zawartości oświadczeń i raportów Rady Etyki Mediów
6.6. Dziennikarstwo skomercjalizowane na tle strukturalnej teorii roli
Podsumowanie: rola zawodowa dziennikarza w praktyce
ZAKOŃCZENIE
"Zabawić się na śmierć...". Komercyjny model dziennikarstwa w dobie
współczesnego kapitalizmu
Bibliografia
Wykaz cytowanych dokumentów zastanych poddanych analizie
Wykaz cytowanych witryn internetowych
Wykaz cytowanych artykułów i komunikatów Międzynarodowej Federacji
Dziennikarzy (Federation Internationale des Journalistes) publikowanych na stronie
internetowej organizacji (www.ifj.org.fr), w zakładkach:
Qualite du journalisme, Globalisation, Droit du tmvail, Radio-TVpubliąue
Wykaz cytowanych publikacji poddanych analizie
Wykaz cytowanych tytułów i nagłówków prasowych poddanych analizie (według daty
publikacji)
Spis tabel
Spis wykresów
Spis schematów
266 stron, Format: 23.0x16.0cm, oprawa miękka