|
WIEDZIEĆ I ROZUMIEĆ ABY BYĆ OBYWATELEM
WIŁKOMIRSKA A. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 45.10 Twoja cena 42,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wiedzieć i rozumieć, aby być obywatelem
Autorka, podejmując najistotniejsze wątki i wprowadzając w proces konceptualizacji
pojęcia obywatelstwa, obywatelskości i obywatela, omówiła podejścia filozoficzne,
socjologiczne i pedagogiczne dotyczące edukacji obywatelskiej.
Zaprezentowała wyniki dużego międzynarodowego badania ICCS (International Civic and
Citizenship Study), porównała poziom kompetencji poznawczych polskich 14-latków z
kompetencjami rówieśników z 37 krajów świata. Szeroko omówiła zakres wiedzy
obywatelskiej polskich gimnazjalistów, wskazała niedostatki polskiej edukacji
obywatelskiej. Dokonała szczegółowej analizy uwarunkowań wiedzy obywatelskiej w Polsce
i na świecie, wykorzystując nowe techniki statystyczne, regresji wielozmiennowej, co w
pracach pedagogicznych, nie tylko polskich, jest ewenementem.
Książka jest adresowana zarówno do środowiska pedagogów akademickich oraz
przedstawicieli nauk społecznych, jak i władz oświatowych oraz nau czycieli na co
dzień zajmujących się wychowaniem młodzieży.
Wstęp
Rozdział 1. Obywatelstwo, społeczeństwo obywatelskie i obywatelskość
1.1. Obywatelstwo i obywatel
1.2. Społeczeństwo obywatelskie i obywatelskość
1.3. Współczesne podejścia do obywatelstwa: model indywidualistyczny vs. wspólnotowy
1.4. Uczestnictwo obywatelskie
Rozdział 2. Badanie obywatelstwa, społeczeństwa obywatelskiego - poszukiwanie
wskaźników empirycznych
2.1. Metodologia i wyniki międzynarodowych badań empirycznych
2.2. Wyniki wybranych badań polskich
2.3. International Civic and Citizenship Study (ICCS) 2009 - historyczny i teoretyczny
kontekst badania
Rozdział 3. Edukacja obywatelska w badanych krajach
3.1. Edukacja obywatelska w Europi
3.2. Wybrane konteksty edukacji w badanych krajach
3.3. Szkolne kształcenie obywatelskie w badanych krajach
3.4. Kształcenie obywatelskie w Polsce
Rozdział 4. Wiedza obywatelska 14-latków
4.1. Wyniki na skali wiedzy obywatelskiej
4.2. Analiza wybranych pytań testu
4.3. Porównanie wyników 14-latków w CIVED i ICCS
4.4. Braki w wiedzy polskich uczniów
4.5. Najważniejsze wnioski z badania wiedzy obywatelskiej
Rozdział 5. Uwarunkowania wyników testu wiedzy obywatelskiej
5.1. Uwarunkowania wiedzy obywatelskiej w próbie międzynarodowej
5.2. Uwarunkowania wyników testu wiedzy obywatelskiej w Polsce
5.3. Związki wiedzy obywatelskiej z innymi czynnikami - analizy w próbie
międzynarodowej
5.4. Wnioski z badania uwarunkowań wiedzy obywatelskiej 14-latków
Rozdział 6 . Edukacja obywatelska w opiniach nauczycieli
6.1. Odpowiedzialność za edukację obywatelską w szkole i jej cele
6.2. Szkolna edukacja obywatelska a aktywność na rzecz środowiska
6.3. Samoocena kompetencji nauczycielskich
6.4. Doskonalenie edukacji obywatelskiej
6.5. Analiza wybranych elementów kultury szkoły
Podsumowanie wyników badania i refleksje końcowe
Bibliografia
Spis tabel, wykresów i rysunków
210 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|