Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem
W środkach masowego przekazu, dyskusjach autorytetów w dziedzinie wychowania i
nauczania coraz częściej słyszy się głosy o kryzysie współczesnej szkoły w
aspekcie jej funkcji wychowawczej. Odbiorca masmediów jest wręcz bombardowany
informacjami na temat niewłaściwych zachowań uczniów, naruszających nie tylko reguły
obowiązujące w szkole, ale również powszechnie uznawane normy społeczne. Tego typu
informacje kończą się najczęściej pytaniami „co będzie dalej z polską
szkołą?”, „w jakim kierunku ona zmierza?” Jedną z przyczyn takiej sytuacji jest
najprawdopodobniej fakt, że współczesna polska szkoła nastawiona jest w
przeważającej mierze na nauczanie nie zaś na wychowanie, które jest realizowane
niejako „po drodze”, może trochę „na siłę”.
Konsekwencją postrzegania szkoły jedynie przez pryzmat jej funkcji kształcącej jest
fakt, że nauczyciele czują się niejednokrotnie zwolnieni od prowadzenia działalności
wychowawczej. Wychowanie staje się jedynie domeną wychowawcy klasy (ma on
„wychować” ucznia w trakcie jednej godziny wychowawczej w tygodniu!) bądź pedagoga
szkolnego. Zwłaszcza ten ostatni staje się w szkole swego rodzaju „specjalistą od
spraw wychowawczych”, co z jednej strony należy uznać za właściwe, jednak
oczekiwanie, iż „załatwi” on wszelkie problemy wychowawcze wydaje się już być
mało realne.
Prezentowana publikacja dostarczy wskazówek, jak prowadzić działania o
charakterze wychowawczym z uczniem.
Książka zainteresuje wychowawców, studentów pedagogiki, psychologii i kierunków
studiów nauczycielskich.
Wstęp
Rozdział 1. Wybrane zagadnienia wychowania w szkole
1.1. Pojęcie wychowania
1.2. Specyfika wychowania szkolnego
Rozdział 2. Uczeń - aktywny uczestnik w procesie wychowania
2.1. Problem poznania ucznia przez nauczyciela
2.2. Role pełnione przez uczniów w klasie
2.3. Pozycja ucznia w klasie szkolnej
Rozdział 3. Nauczyciel - "mistrz ceremonii"
3.1. Podmiotowe traktowanie ucznia
3.2. Autorytet nauczyciela
3.3. Autoewaluacja w pracy nauczyciela
Rozdział 4. Wybrane problemy pedeutologiczne
4.1. Profesjonalizm nauczyciela
4.2. Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela
4.3. Trudna sztuka komunikacji
Rozdział 5. Wychowawcze oddziaływania nauczyciela
5.1. Konsekwencja w wychowaniu - o granicach, dyscyplinie i sposobach na ich utrzymanie
5.2. Nagroda czy kara, pochwała czy nagana?
5.3. Skuteczne formy zachęcania wychowanka do współpracy
5.4. Konflikty w klasie
5.5. Sojusznicy nauczyciela w prowadzeniu działalności wychowawczej
Zakończenie
Bibliografia
198 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka