|
ARTETERAPIA INSPIACJE I WARTOŚCI
RUDOWSKI T. wydawnictwo: ENETEIA , rok wydania 2013, wydanie II cena netto: 41.70 Twoja cena 39,62 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Arteterapia
Inspiracje i wartości
Celem arteterapii nie jest tworzenie dzieł sztuki, a zatem utworów
odpowiadających określonym kanonom artystyczno-estetycznym, lecz przede wszystkim proces
tworzenia nastawiony na trwałe przywracanie pacjentowi (podopiecznemu) wiary w życie, w
jego sens.
Arteterapia, będąc dyscypliną wiedzy i umiejętności należącą do pedagogiki,
psychologii i psychiatrii, korzystając z komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, jest
nastawiona na wszechstronną aktywność twórczą, a więc plastykę, muzykę, dramę,
taniec, literaturę piękną itd. Oczywiście, ze względu na specjalizacje artystyczne
arteterapeuci winni wykazać się kwalifikacjami zawodowymi. Ich przygotowaniem zajmują
się uczelnie posiadające kadrę naukową, w skład której wchodzą artyści z
przygotowaniem psycho-socjo-pedagogicznym.
Wstęp
Część pierwsza: Percepcja dzieł plastycznych – rozważania teoretyczne
Rozdział 1: Zachowania twórcze jako wynik procesów poznawczych, emocjonalnych,
motywacyjnych i środowiskowych
1.1. Wprowadzenie
1.2. Uwarunkowania zachowań twórczych
Rozdział 2: Motywy działań autoterapeutycznych artystów z obniżoną
sprawnością fizyczną i intelektualną
2.1. Motywy działań twórczych artystów malujących ustami i nogami
2.2. Motywy działań twórczych osób niepełnosprawnych intelektualnie z Ośrodka
Rehabilitacyjnego „Przytulisko” w Lublinie
2.3. Działania arteterapeutyczne w placówkach specjalistycznych
Rozdział 3: Jungowska koncepcja typów psychologicznych w kontekście arteterapii
Rozdział 4: Związki treści i formy w percepcji dzieł plastycznych w edukacji i
arteterapii
Część druga: Percepcja dzieł sztuki w świetle ich analiz
Rozdział 5: Analiza formalna i semantyczno-semiotyczna utworu plastycznego Autoportret
5.1. Wprowadzenie
5.2. Analiza formalna
5.3. Analiza semantyczno-semiotyczna
5.4. Wartości terapeutyczne percepcji Autoportretu
5.5. Analiza formalno-semantyczna obrazu Mój najciekawszy sen
Rozdział 6: Arteterapia jako gestaltowski warsztat sztuki
Rozdział 7: Metaperspektywa logiki terapii alternatywnej
Rozdział 8: Świat antynomii w retroprospekcji werbalno-plastycznej
8.1. Wprowadzenie
8.2. Metodologia badań własnych
8.3. Świat antynomii w retroprospekcji werbalno-plastycznej
8.4. Rozumienie antynomii w świetle badań własnych
8.5. Sposoby przezwyciężania traumy w świecie antynomii
8.6. Podsumowanie
Rozdział 9: Metafora w synektyce i arteterapii
9.1. Wprowadzenie
9.2. Metafora w ćwiczeniach edukacyjnych i terapeutycznych
9.3. Eksperyment dydaktyczno-terapeutyczny z zastosowaniem metafory wyrażonej w
„czystej formie plastycznej”
Rozdział 10: Techniki plastyczne i afirmacje w arteterapii osób
nieprzystosowanych społecznie
10.1. Opis technik stosowanych w procesie wychowawczym i w arteterapii
10.2. Twórczość artystów plastyków w afirmacjach edukacyjno-arteterapeutycznych
10.3. Wizualizacja w afirmacjach arteterapeutycznych
Zakończenie
Bibliografia
Aneks: Program działań plastycznych o walorach edukacyjno-terapeutycznych
200 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|