ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 43.89 41,70   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SPÓR KONFUCJANISTÓW Z LEGISTAMI W KRĘGU CHIŃSKIEJ KULTURY PRAWNEJ


STĘPIEŃ M.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 43.89 Twoja cena  41,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Spór konfucjanistów z legistami

W kręgu chińskiej kultury prawnej


Kultywowanie postawy etnocentrycznej na niwie umysłowej jest dziś nie tylko niestosowne, lecz także nierozważne. Szeroka, wielodziedzinowa i wieloaspektowa konfrontacja kultury zachodniej z kulturami azjatyckimi to obecnie intelektualna powinność, gdyż skutki zaniechania w tej dziedzinie mogą być wyłącznie negatywne. Dlatego przedsięwzięcie Mateusza Stępnia zasługuje na najwyższe uznanie. Jego książka stanowi milowy krok w dziele przyswajania polskiemu czytelnikowi podstaw chińskiej myśli społecznej, politycznej i prawnej. Daje okazję nie tylko do zapoznania się z odnośnym dziedzictwem Państwa Środka, ale także do jego docenienia, przekonania się, że współtworzący je myśliciele byli pełnoprawnymi członkami dziejowej debaty politologicznej i niejednokrotnie antycypowali idee pojawiające się na Zachodzie.

Z recenzji dr. hab. Krzysztofa Kosiora, prof. UMCS


Lista skrótów występujących w pracy 9
Podziękowania 11
Wprowadzenie – przedmiot i metodologia pracy 13
Przedmiot pracy 13
Uzasadnienie studiów nad polemiką pomiędzy ruija i fajia 16
Metodologia badań 23
Synopsis 29

Rozdział 1. Kontekst powstania oraz ogólna charakterystyka konfucjanizmu i legizmu 35
1.1. Wstęp 35
1.2. Periodyzacja i zarys historii przedcesarskich Chin 36
1.3. Ogólna charakterystyka klasycznej filozofii chińskiej 40
1.4. Konfucjanizm 49
1.5. „Szkoła” legistów 55
1.6. Podsumowanie 65

Rozdział 2. Wizje natury człowieka a porządek społeczny – pielęgnować czy dyscyplinować? 67
2.1. Wstęp 67
2.2. „Nasiona” potrzebują pielęgnowania 69
2.2.1. Antropologia konfucjańska 69
2.2.2. Milczenie na temat destruktywnych cech serca-umysłu 71
2.2.3. „Cztery nasiona” wymagają pobudzania 73
2.2.4. Konsekwencje dla ustanawiania porządku społecznego 78
2.3. Dążenie do indywidualnych korzyści wymaga dyscyplinowania 82
2.3.1. Legistyczny realizm 82
2.3.2. Indywidualna „natura” człowieka 83
2.3.3. Gatunkowa natura – dążenie do korzyści 85
2.3.4. Konsekwencje dla ustanawiania porządku społecznego 88
2.4. Podsumowanie 95

Rozdział 3. Dojrzały człowiek jako twórca porządku 99
3.1. Wstęp 99
3.2. Zależności pomiędzy „korzeniem-podstawą” a „gałęzią-manifestacją” 100
3.3. Normatywne narzędzia porządkowania 107
3.3.1. Wprowadzenie 107
3.3.2. Li jako narzędzia porządkowania 108
3.3.3. Sprawności społeczno-moralne 117
3.3.4. Przykłady sprawności 121
3.3.5. Trzy etapy stawania się człowiekiem dojrzałym 130
3.3.6. Socjalizacja normatywna jako pobudzanie 140
3.4. Podsumowanie 148

Rozdział 4. Stosunek nauki konfucjańskiej do prawa 151
4.1. Wstęp 151
4.2. Prawo w czasach przedkonfucjańskich 152
4.3. Prawo w piśmiennictwie protokonfucjańskim 156
4.4. Stosunek do prawa w Czteroksiągu 159
4.5. Podsumowanie 174

Rozdział 5. Porządek jako konsekwencja funkcjonowania zinstytucjonalizowanego systemu rządzenia 177
5.1. Wstęp 177
5.2. Krytyka nauki konfucjańskiej 178
5.3. Wyznaczanie warunków brzegowych przez zajmującego wyróżnioną pozycję (shi) władcę 187
5.4. Porządkowanie za pomocą upublicznionych i ujednoliconych standardów 193
5.4.1. Etymologia i znaczenie fa 193
5.4.2. Fa jako narzędzie realizacji interesu państwa 197
5.4.3. Społeczna geneza fa oraz perspektywa ewolucji społecznej 199
5.4.4. Ani pozytywizm prawny, ani prawo natury 201
5.5. Podsumowanie 205

Rozdział 6. Naśladownictwo działania dao przez fa 207
6.1. Wstęp 207
6.2. Związki z taoizmem 208
6.3. Relacja pomiędzy dao i fa 211
6.4. Dao i fa „działają przez niedziałanie” 215
6.5. Dao i fa są bezstronne 222
6.6. Dao i fa są wszechogarniające 224
6.7. Socjalizacja normatywna jako przekazywanie informacji o treści norm (prawnych) 227
6.8. Podsumowanie 232

Zakończenie 235
Kontekst porządku społecznego 235
Sposoby rozumienia prawa 239
Opinie na temat prawa 242
Ograniczanie władzy politycznej 245
Konfucjańsko-legistyczna „przestrzeń dyskursywna” 250

Bibliografia 253


276 stron, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- STAROŻYTNA JAPONIA MIEJSCA LUDZIE HISTORIA
KANERT M.

- SAKUTEIKI ZAPISKI O ZAKŁADANIU OGRODÓW
ZAKRZEWSKA J. WSTĘP I TŁUM.

- FILOZOFIA INDYJSKA WPROWADZENIE
HAMILTON S.

- KONFUCJANIZM. WPROWADZENIE
YAO X.

- DZIENNIK WOJNY TROJAŃSKIEJ DIKTYSA Z KRETY
BOBROWSKI A. - STUDIUM HISTORYCZNOLITERACKIE

- TYBETAŃCZYCY
KAPSTEIN M.T.

- DROGĄ OKRĘŻNĄ I WPROST DO CELU STRATEGIE SENSU W CHINACH I GRECJI
JULIEN FR.

- STAROŻYTNE INDIE HISTORIA SUBKONTYNENTU INDYJSKIEGO
AVARI BURJOR - OD OK. 7000 R. P.N.E. DO 1200 R. N.E.

- DOKTRYNY POLITYCZNE XIX I XX WIEKU
CHOJNICKA K. KOZUBA-CIEMBRONIEWICZ W.

- WPROWADZENIE DO CYWILIZACJI ŚWIATA ARABSKIEGO
SZYMAŃSKI E.

- CHIŃSKI NACJONALIZM REKONSTRUOWANIE NARODU W CHRL
WARDĘGA J.

- HINDUIZM WPROWADZENIE
FLOOD G.

- AFRYKANIE DZIEJE KONTYNENTU
ILIFFE J.

- DAO BOHATERA IDEA SAMOREALIZACJI
BAKA E. - W CHIŃSKICH WEWNĘTRZNYCH SZTUKACH WALKI

- CHINY HISTORIA I KULTURA
MORTON W.S. LEWIS C.M.

- EUROPA A ISLAM HISTORIA NIEPOROZUMIENIA
CARDINI F.

- POSKROMIENIE SAMURAJÓW
IKEGAMI EIKO

- HISTORIA WSPÓŁCZESNYCH CHIN OD MAO DO GOSPODARKI RYNKOWEJ
GITTINGS J.

- FILOZOFICZNE PODSTAWY SZTUKI KRĘGU KONFUCJAŃSKIEGO
WÓJCIK A.I./ŹRÓDŁA KLASYCZNE OKRESU PRZEDHANOWSKIEGO

- STAROŻYTNA MYŚL CHIŃSKA
SCHWARTZ B.J.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022