ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KULTURA A EKONOMIA


NOGA M.

wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 42.90 Twoja cena  40,76 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Kultura a ekonomia


Dopóki na polskim rynku wydawniczym funkcjonował termin „ekonomika kultury”, wszystko było jasne. Jest to bowiem dyscyplina naukowa zajmująca się jedną z branż gospodarki, czyli sektorem kultury. Gdy natomiast na tym rynku pojawiły się prace określane jako  „ekonomia kultury”, które w dalszym ciągu zajmowały się organizacją i zarządzaniem sektora kultury, płacami artystów, subsydiowaniem kultury, mecenatem kultury, polityką kulturalną państwa, to nastąpiło zamienne używanie określeń  „ekonomika kultury” i „ekonomia kultury” w sposób nieuprawomocniony.

Autor zdecydowanie odróżnia ekonomikę kultury od ekonomii kultury. O ile ekonomika kultury, jako ekonomika branżowa, zajmuje się sektorem kultury albo – jak współcześnie mówią – przemysłami kreatywnymi, wśród których są przemysły kultury, to ekonomia kultury zajmuje się wpływem kultury na gospodarowanie i gospodarkę, a tym samym na dobrobyt jednostki i społeczeństwa.

Termin „ekonomia kultury” nie bardzo mi się podoba, bo jest to kalka „socjologii kultury”, a przecież kultura jest podstawowym obiektem badań socjologii, czyli w pewnym uproszczeniu, kultura jest socjologią, a socjologia kulturą. Ponadto w języku potocznym ekonomia może być synonimem oszczędzania. Stąd zbitka „ekonomia kultury” niczego nie wyjaśnia, a wręcz zaciemnia to, co chcielibyśmy wyjaśnić. Dlatego też nazwałem tę monografię „Kultura a ekonomia”, dowodząc w niej, że na progu XXI wieku nie wystarczy zadbać o ciągły, zrównoważony rozwój i wzrost gospodarczy, ale trzeba koniecznie przejść z peryferiów do centrum światowego systemu gospodarczego, gdzie nastąpi pełna samorealizacja jednostki i społeczeństwa. To przejście nie może odbyć się bez udziału kultury i dotyczy to także Polski.


Wprowadzenie

Rozdział 1
Kultura w życiu człowieka
1.1. Geneza pojęcia kultura
1.2. Definiowanie kultury
1.3. System społeczny: gospodarka - polityka - kultura Talcotta Parsonsa
1.4. Kultura jako źródło cierpień w ujęciu Sigmunda Freuda
1.5. Taoizm i konfucjanizm jako źródło kształtowania się kultury Wschodu
1.6. Kultura a społeczna nauka Kościoła rzymsko-katolickiego

Rozdział 2
Ekonomia - powstanie, rozwój i poważne problemy z predykcją
2.1. Geneza nazwy ekonomia
2.2. Homo oeconomicus Johna Stuarta Milla a ekonomia
2.3. Definicja ekonomii według Lionela Robbinsa
2.4. Prawa ekonomiczne a prawa przyrodnicze
2.5. Paradygmat ekonomii głównego nurtu a trudności z predykcją

Rozdział 3
Współczesne determinanty rozwoju gospodarczego
3.1. Determinanty i czynniki wzrostu gospodarczego oraz rozwoju gospodarczego
3.2. Kultura i kapitał społeczny jako determinanty współczesnego wzrostu i rozwoju gospodarczego
3.3. Kultura organizacyjna i kultura organizacji
3.4. Rola kultury w kształtowaniu nowoczesnej gospodarki

Rozdział 4
Kultura a dobrobyt społeczny
4.1. Ekonomia kultury a ekonomika kultury
4.2. Sektor kultury a przemysły kreatywne
4.3. Czas wolny a kultura
4.4. Pomiar wzrostu gospodarczego z pełnym udziałem kultury

Zakończenie

Bibliografia


152 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022