|
KONFLIKT PRZEMYSŁOWY W POLSKICH KOLEJACH PAŃSTWOWYCH 1989-2005
SZCZEPAŃSKI M.R. wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 74.70 Twoja cena 70,97 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Konflikt przemysłowy w Polskich Kolejach Państwowych w latach 1989-2005
Podłoże, przebieg, znaczenie polityczne
Książka ta jest kolejnym istotnym krokiem na drodze naukowego zgłębienia
zagadnienia konfliktu przemysłowego [...]. Ustala prawidłowości kierujące przebiegiem
konfliktu na kolei [...]
Autor stworzył spójny obraz zmagań o nowym kształcie polskich kolei i ich miejsce
w polskiej rzeczywistości. Podstawową przyczyną zapaści PKP okazało się zaniedbanie
przewoźnika ze strony państwa, władz centralnych.
Z recenji wydawniczej prof. dr. hab. Wiesława T. Popławskiego
Ważniejsze skróty
Wstęp
Podziękowania
Metodologia
1. Teoretyczne aspekty konfliktu przemysłowego w PKP i pojęć z nim związanych
1.1. Struktura zjawiska konfliktu. Podstawowe zagadnienia z teorii konfliktu
1.2. Stosunki przemysłowe a konflikt przemysłowy
1.3. Charakterystyka zjawiska konfliktu przemysłowego i jego ewolucji w świetle
poglądów wypracowanych przez piśmiennictwo naukowe
1.4. Formy przejawiania się konfliktu przemysłowego
1.5. Strony konfliktu przemysłowego, ich charakterystyka i specyfika uwarunkowań
funkcjonowania
1.6. Podstawowe modele systemu stosunków przemysłowych
1.7. Metody rozwiązywania konfliktów przemysłowych
1.8. Charakter i specyfika negocjacji zbiorowych
1.9. Siła przetargowa stron w konflikcie przemysłowym
1.10. Dialog społeczny
1.10.1. Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych
1.10.2. Dialog sektorowy
1.11. Regulacje prawne prowadzenia konfliktu przemysłowego
2. Uwarunkowania funkcjonowania transportu kolejowego w Polsce od 1989 roku
2.1. Polskie Koleje Państwowe w okresie 1989-2004
2.2. Niektóre wyznaczniki warunków funkcjonowania p.p. PKP i Grupy PKP
2.3. Funkcjonowanie p.p. PKP i Grupy PKP w świetle wyników działalności Najwyższej
Izby Kontroli
2.4. Podsumowanie. Opinie na temat restrukturyzacji polskich kolei w piśmiennictwie
naukowym
3. Konflikt w latach 1989-1995
3.1. Przebieg akcji strajkowej PKP w sierpniu 1989 roku
3.1.1. Reperkusje strajku łódzkiego
3.2. Strajk słupski
3.2.1. Bilans strajku
3.2.2. Analiza politycznych uwarunkowań upadku strajku
3.2.3. Społeczny i medialny odbiór strajku
3.2.4. Reperkusje strajku i realizacja postulatów
3.3. Strajk maszynistów we wrześniu 1990 roku
3.4. Porozumienie placowe i związany z nim konflikt
3.5. Strajk głodowy maszynistów na Dworcu Centralnym w Warszawie we wrześniu 1991 roku
3.5.1. Skutki i kontekst strajku
3.6. Spór "mediacyjny" w 1992 roku
3.7. Spór w sprawie świadczeń przejazdowych
3.8. Polityczny protest ZZMK w sierpniu 1992 roku
3.9. Protest "Solidarności" na Śląsku w grudniu 1992 roku i związane z nim
animozje międzyzwiązkowe
3.9.1. Postawa ZZMK w związku ze strajkiem
3.10. Spory i strajki w 1993 roku
3.11. Spory i strajki w 1994 roku
3.11.1. Polityczne uwarunkowania protestów
3.11.2. Inne lokalne spory na kolei w 1994 roku
3.12. Strajk "Solidarności" w maju 1995 roku
3.12.1. Polityczny kontekst strajku
3.13. Strajk w śląskim Okręgu Kolei Państwowych jesienią 1995 roku
3.13.1. Przyczyny i reperkusje strajku
3.14. Podsumowanie
4. Konflikt wokół koncepcji reformy
4.1. Spory wokół działań reformatorskich w okresie rządów koalicji SLD-PSL
4.2. Konflikt w okresie sprawowania urzędu ministra przez Eugeniusza Morawskiego
4.2.1. Strajk maszynistów w PKP w czerwcu 1998 roku
4.2.1.1. Przebieg strajku
4.2.1.2. Negocjacje
4.2.1.3. Polityczny kontekst strajku
4.2.1.4. Skutki strajku
4.2.2. Konflikt związków zawodowych z ministrem Morawskim w związku z próbą
wydzielenia infrastruktury z przedsiębiorstwa PKP
4.3. Efekty dialogu społecznego
4.3.1. Pakt Gwarancji Pracowniczych
4.3.1.2. Najistotniejsze postanowienia Paktu
4.3.2. Porozumienie w sprawie wzajemnych zobowiązań partnerów społecznych w
przedsiębiorstwie państwowym Polskie Koleje Państwowe
4.3.3. Ponadzakładowy Układ Zbiorowy Pracy
4.4. Dialog i spory wokół zainicjowania i kształtu zmian reformatorskich, osłon
socjalnych okresu przekształceń oraz ich reperkusje na różnych płaszczyznach
4.4.1. Reakcje największych związków na rządową koncepcję reformy
4.4.2. Powstanie Forum Obrony Narodowego Transportu Kolejowego
4.4.3. Dalszy przebieg restrukturyzacji
4.5. Porozumienie społeczne w PKP z 2000 roku
4.5.1. Zapaść PKP i związane z nią działania podmiotów konfliktu. Ich implikacje i
kontekst polityczny
4.5.2. Stanowiska związków zawodowych i strony rządowej w negocjacjach w kwestii
reformy kolei
4.5.3. Wypracowane warunki porozumienia
4.5.4. Wybuch i przebieg strajku w PKP w czerwcu 2000 roku
4.5.5. Ocena strajku - analiza jego przyczyn i motywacji działania uczestników
4.6. Spór w kwestii realizacji restrukturyzacji zatrudnienia
4.7. Podsumowanie
5. Konflikt wokół klęski reformy
5.1. Zmiany porozumień zawartych w ramach dialogu społecznego
5.2. Spór o kształt polskich kolei po wprowadzeniu ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji PKP z 2000 roku
5.3. Podsumowanie
6. Efekty reformy oraz postawy i poglądy aktorów konfliktu przemysłowego w PKP
w świetle badań socjologicznych
6.1. Badania SGH przeprowadzone w latach 2001-2002
6.2. Badania Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Opolu
6.3. Badania SGH przeprowadzone w latach 2004-2005
6.3.1. Ocena działań aktorów wewnętrznych konfliktu
6.3.2. Ocena działań aktorów zewnętrznych konfliktu
6.4. Orientacja ekonomiczna pracowników i liderów związkowych PKP
6.5. Podsumowanie
Wnioski
Wykaz cytowanej literatury i źródeł
Spisy:
Spis map
Spis rysunków
Spis tabel
Spis wykresów
678 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|