|
CZ£OWIEK W OBLICZU SZANS CYBERPRZESTRZENI I ¦WIATA WIRTUALNEGO
BEDNAREK J. RED. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 50.60 Twoja cena 48,07 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Cz³owiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i ¶wiata wirtualnego
Zastosowanie mediów cyfrowych i technologii informacyjno-komunikacyjnych w ka¿dym
obszarze ¿ycia cz³owieka wp³ynê³o tak¿e na przekszta³cenia i ewolucjê w edukacji.
Analiza i ocena tych przemian na przestrzeni dziejów pozwala na wyodrêbnienie piêciu
prze³omów w komunikacji, w kszta³ceniu, w pracy zawodowej i w innych obszarach
aktywno¶ci cz³owieka.
Obecnie mamy pi±ty, najwiêkszy i najwa¿niejszy prze³om edukacyjny, ³±cz±cy siê z
mediami interaktywnymi, z Internetem, z telewizj± cyfrow±, z telefoni± komórkow±. Te
urz±dzenia cyfrowe zapewniaj± nie tylko multimedialn± i komunikacyjn± ³±czno¶æ,
ale tak¿e globalny zasiêg po³±czony z interakcyjno¶ci± i mobilno¶ci±. Cechy te
maj± wp³yw na now± si³ê, skalê i zasiêg przekazów medialnych i multimedialnych,
ale równie¿ aktywno¶æ najm³odszego pokolenia w cyberprzestrzeni i w ¶wiecie
wirtualnym. Za po¶rednictwem urz±dzeñ programy i audycje o charakterze edukacyjnym i
naukowym z ca³ego ¶wiata trafiaj± do naszych domów i szkó³.
Celem Autorów jest przedstawienie nowych wyzwañ i szans najnowszych mediów
cyfrowych i technologii interaktywnych tworz±cych cyberprzestrzeñ i ¶wiat wirtualny,
ich nowych funkcji oraz wynikaj±cych z nich zadañ i mo¿liwo¶ci w ró¿nych obszarach
aktywno¶ci cz³owieka, zw³aszcza u najm³odszych.
Wprowadzenie
1. Spo³eczne kompetencje medialno-informacyjne w kontek¶cie bezpieczeñstwa w
cyberprzestrzeni i ¶wiata wirtualnego
Józef Bednarek
Wstêp
1.1. Jakie s± przes³anki najwiêkszych przemian cywilizacyjnych?
1.2. Jakie s± nowe przemiany w edukacji ustawicznej i w pracy zawodowej?
1.3. Dlaczego cyberprzestrzeñ i ¶wiat wirtualny s± niebezpieczne?
1.4. Jakie spo³eczne kompetencje komunikacyjno-medialne s± szczególnie wa¿ne?
Wnioski
Bibliografia
2. Gry wideo jako komplementarne narzêdzie edukacji
Dominika Urbañska-Galanciak
Wstêp
2.1. Gry wideo - dobre i z³e strony
2.2. Edukacyjne walory gier wideo
2.3. Czego ucz± gry?
Wnioski
Bibliografia
3. Technologie informacyjno-komunikacyjne wyzwaniem nie tylko dla m³odego
pokolenia
Renata Tomaszewska-Lipiec
Wstêp
3.1. Technologie informacyjno-komunikacyjne w perspektywie rozwoju kultury prefiguratywnej
3.2. Technologie informacyjno-komunikacyjne nie tylko szans±, ale i zagro¿eniem
3.3. Kompetencje informatyczne warunkiem w³a¶ciwego funkcjonowania we wspó³czesnym
¶wiecie
Wnioski
Bibliografia
4. Edukacyjne mo¿liwo¶ci stosowania robotów humanoidalnych
Sebastian Koczy
Wstêp
4.1. Ewolucja maszyn i urz±dzeñ technologii informacyjnych
4.2. Roboty jako najnowsza generacja technologii informacyjnych
4.3. Relacje cz³owiek - robot a wizja przysz³o¶ci
4.4. Wp³yw robotyzacji na wspomaganie nauczania i uczenia siê
4.5. Koegzystencja cz³owieka i robota w przysz³o¶ci
Wnioski
Bibliografia
5. Uczeñ w cyfrowej szkole - szanse i zagro¿enia
Waldemar Gr±dzki
Wstêp
5.1. Okre¶lenie niezbêdnego zakresu wiedzy i umiejêtno¶ci nauczycieli, w tym
kompetencji medialnych, do wprowadzenia elementów cyfrowej szko³y oraz tworzenia i
wykorzystywania elektronicznych zasobów edukacyjnych
5.2. Okre¶lenie szans i zagro¿eñ uczniów, jakie niesie powszechno¶æ wprowadzania
obecnie elementów cyfrowej szko³y
5.3. Przewidywane zmiany form i metod kszta³cenia w powszechnym systemie o¶wiaty
szkolnej i odchodzenie od systemu klasowo-lekcyjnego na rzecz indywidualizacji
kszta³cenia uczniów w sieci
Wnioski
Bibliografia
6. Edukacja i nowoczesne technologie w spo³eczeñstwie wiedzy
Leszek Zakrzewski
Wstêp
6.1. Komunikacja - Informacja - Wiedza
6.2. Nauczyciel w spo³eczeñstwie wiedzy
6.3. Wykluczenie cyfrowe
6.4. Certyfikacja a doskonalenie nauczycieli
Wnioski
Bibliografia
7. Kompetencje spo³eczne m³odzie¿y w kontek¶cie wyzwañ mediów cyfrowych
Weronika Kowalska
Wstêp
7.1. Kompetencje spo³eczne
7.2. Kszta³towanie kompetencji spo³ecznych
7.3. Internet - komunikacja w sieci
Wnioski
Bibliografia
8. Konstruktywizm pedagogiczny a technologie informacyjne w edukacji
wczesnoszkolnej
Nataliya Wo¼niak
Wnioski
Bibliografia
9. Funkcjonowanie cz³owieka w cyberprzestrzeni - ¶wiat wirtualny w realiach
second life
Przemys³aw Zapêdowski
Wstêp
9.1. Znaczenie Internetu w ¿yciu wspó³czesnych ludzi
9.2. Wirtualne ¶wiaty
9.3. Regu³y funkcjonowania w wirtualnych ¶wiatach
9.4. ¦wiat wirtualny a ¶wiat rzeczywisty
Wnioski
Bibliografia
10. "Media literacy" jako odpowied¼ na zagro¿enia zwi±zane ze
¶wiatem mediów
Marta Czerwiec
Wstêp
10.1. Media a spo³eczeñstwo
10.2. Niebezpieczne tre¶ci
10.3. Seks w mediach - jak o tym rozmawiaæ?
10.4. Przedszkolak jako ¶wiadomy widz
Wnioski
Bibliografia
11. Nowy wymiar pi¶mienno¶ci wizualnej generacji Digital Natives. Wyzwania
edukacyjne
Krzysztof Lewandowski
Wstêp
11.1. Neurodydaktyczne aspekty procesu uczenia siê generacji Digital Natives
11.2. Ewolucja pojêcia pi¶mienno¶ci wizualnej
11.3. Diagnoza stanu umiejêtno¶ci wizualnych generacji Cyfrowych tubylców
11.4. Rekomendacje dla edukacji wizualnej
11.5. Refleksje autora wynikaj±ce z do¶wiadczeñ zdobytych podczas wykonywania pracy
nauczyciela na kursach komputerowych dla doros³ych
Wnioski
Bibliografia
12. Komunikacja spo³eczna w ¶wiecie realnym, w cyberprzestrzeni oraz w
rzeczywisto¶ci wirtualnej
Jacek Frentzel
Wstêp
12.1. Kilka s³ów o spo³eczeñstwie
12.2. Komunikacja jako styl, proces i wp³yw
12.3. Komunikacja interpersonalna - liczy siê nie tylko tre¶æ
Wnioski
Bibliografia
Zakoñczenie
Nota biograficzna
224 strony, Format: 15.5x22.5cm, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|