|
KONKURENCJA NA RYNKU OSZCZĘDNOŚCI W POLSCE
WÓJCIK E. wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 75.90 Twoja cena 72,11 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Konkurencja na rynku oszczędności w Polsce
Książka stanowi studium przedstawiające sytuację podmiotów na rynku
oszczędności indywidualnych w Polsce – zarówno gospodarstw domowych
reprezentujących podaż środków finansowych, jak i instytucji finansowych
zgłaszających popyt na te środki.
Część analizy dotycząca gospodarstw domowych obejmuje podejmowane przez nie
decyzje finansowe, cele i motywy działania na tle teorii dotyczących konsumpcji
i oszczędzania. Przedstawione zmiany w sytuacji dochodowej gospodarstw domowych
w Polsce oraz ich postawach i skłonności do oszczędzania znajdują
odzwierciedlenie w zmieniającej się wielkości i strukturze oszczędzania.
Interesujące wnioski płyną z porównania skłonności do oszczędzania gospodarstw
domowych w różnych krajach.
Książka zawiera również analizę sytuacji instytucji rywalizujących
o oszczędności, tj. banków, towarzystw ubezpieczeniowych, towarzystw funduszy
inwestycyjnych, podmiotów maklerskich i towarzystw emerytalnych oraz ocenę
i porównanie ich siły i pozycji konkurencyjnej. Ponadto przeprowadzono
rozważania dotyczące sposobu i zakresu, w jaki instytucje finansowe
wykorzystują poszczególne narzędzia konkurowania, tj. dywersyfikację oferty, cenę,
dystrybucję, promocję i czynniki niematerialne – personel i wizerunek.
Ocenę skuteczności instrumentów stosowanych przez konkurujące na rynku
oszczędności instytucje przeprowadzono na podstawie analizy wyników badania
ankietowego, którego celem była m.in. identyfikacja czynników wpływających na decyzje
i zachowania klientów dotyczące oszczędzania, w tym determinant wyboru
poszczególnych form lokowania nadwyżek finansowych.
Książka może stanowić wartościowe źródło informacji zarówno dla studentów
uczelni ekonomicznych pragnących poszerzyć swoją wiedzę z zakresu konkurencji
i rynku oszczędności, jak też dla pracowników naukowych wyższych uczelni.
Powinna również zainteresować pracowników instytucji finansowych dążących do
zwiększenia efektywności działań konkurencyjnych w zakresie przyciągania
oszczędności.
Wstęp
Rozdział 1
Konkurencja na rynku usług finansowych i jej determinanty
1.1. Teoretyczne podstawy konkurencji na rynku usług finansowych
1.1.1. Specyfika konkurencji w sektorze usług finansowych i jej formy
1.1.2. Źródła przewagi konkurencyjnej na rynku usług finansowych
1.2. Konkurencja na rynku oszczędności indywidualnych
1.2.1. Oszczędności jako przedmiot konkurencji i dobro rynkowe
1.2.2. Rynek oszczędności indywidualnych jako obszar konkurencji
1.3. Czynniki wpływające na poziom konkurencji na rynku oszczędności indywidualnych
1.3.1. Identyfikacja determinant konkurencji na rynku oszczędności indywidualnych w
Polsce
1.3.2. Wpływ czynników politycznođprawnych na konkurencję na rynku oszczędności
indywidualnych
1.3.3. Czynniki ekonomiczne, technologiczne i społeczne oraz ich oddziaływanie na rynek
oszczędności indywidualnych
Rozdział 2
Gospodarstwo domowe jako podstawowy podmiot reprezentujący podaż środków
pieniężnych na rynku oszczędności
2.1. Gospodarstwo domowe i jego decyzje finansowe
2.2. Proces oszczędzania w teoriach dotyczących konsumpcji i oszczędzania
2.3. Cele i motywy oszczędzania gospodarstw domowych
2.4. Sytuacja gospodarstw domowych w Polsce a ich skłonność do oszczędzania
2.4.1. Gospodarstwa domowe w pierwszych latach transformacji
2.4.2. Sytuacja gospodarstw domowych w latach 2006-2011
2.5. Oszczędności indywidualne w Polsce na tle innych krajów europejskich
2.5.1. Ocena poziomu oszczędności indywidualnych oraz skłonności do oszczędzania w
Polsce na tle innych krajów
2.5.2. Zmiany w wielkości i strukturze oszczędzania polskich gospodarstw domowych
Rozdział 3
Struktura podmiotowa konkurencji po stronie popytu na rynku oszczędności w
Polsce
3.1. Analiza siły i pozycji rynkowej instytucji finansowych obecnych na rynku
oszczędności
3.1.1. Analiza siły i pozycji rynkowej banków
3.1.2. Analiza siły i pozycji rynkowej towarzystw ubezpieczeniowych
3.1.3. Analiza siły i pozycji rynkowej Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych
3.1.4. Analiza siły i pozycji rynkowej podmiotów maklerskich
3.1.5. Analiza siły i pozycji rynkowej Powszechnych Towarzystw Emerytalnych
3.2. Porównanie siły i pozycji rynkowej instytucji rywalizujących o oszczędności
ludności
Rozdział 4
Narzędzia wykorzystywane w konkurencji o oszczędności ludności
4.1. Dywersyfikacja oferty jako narzędzie rywalizacji
4.2. Konkurencja cenowa w zakresie pozyskiwania oszczędności ludności
4.2.1. Formy konkurencji cenowej oraz czynniki wpływające na jej skuteczność
4.2.2. Konkurencja cenowa bankowych produktów oszczędnościowych
4.2.3. Konkurencja cenowa funduszy inwestycyjnych
4.2.4. Konkurencja cenowa produktów strukturyzowanych
4.2.5. Konkurencja cenowa w grupie pozostałych produktów
oszczędnościowođinwestycyjnych
4.2.6. Porównanie konkurencji cenowej produktów poszczególnych instytucji finansowych
4.3. Rola dystrybucji w dostępie do produktów oszczędnościowođinwestycyjnych
4.3.1. Zmiany zachodzące w dystrybucji produktów finansowych
4.3.2. Rola tradycyjnych i nowoczesnych kanałów dostępu do produktów
oszczędnościowođinwestycyjnych oferowanych przez banki
4.3.3. Ewolucja dostępu do produktów oszczędnościowođinwestycyjnych oferowanych przez
pozostałe instytucje finansowe
4.3.4. Porównanie konkurencji w zakresie dystrybucji produktów
oszczędnościowođinwestycyjnych oraz wskazanie tendencji dalszego jej rozwoju
4.4. Promocja jako instrument rywalizacji o oszczędności między instytucjami
finansowymi
4.4.1. Znaczenie promocji w pozyskiwaniu oszczędności
4.4.2. Wykorzystanie promocji przez instytucje finansowe w Polsce
4.5. Czynniki niematerialne jako narzędzie konkurencji o oszczędności ludności 4.5.1.
Znaczenie zasobów niematerialnych w konkurencji między instytucjami finansowymi
4.5.2. Rola personelu i jakości obsługi klienta w pozyskiwaniu nadwyżek finansowych
ludności
4.5.3. Wizerunek a konkurowanie o oszczędności ludności
Rozdział 5
Ocena skuteczności wybranych narzędzi konkurencji w świetle badania ankietowego
5.1. Opis badania i charakterystyka próby badawczej
5.2. Wielkość posiadanych oszczędności i sposoby ich lokowania
5.3. Znajomość produktów oszczędnościowođinwestycyjnych oraz źródła informacji o
nich
5.4. Ogólne determinanty wyboru produktów oszczędnościowo-inwestycyjnych
5.5. Sposoby komunikacji z instytucją finansową i ocena ich bezpieczeństwa
5.6. Znaczenie jakości obsługi w instytucjach finansowych oraz innych czynników
niematerialnych
5.7. Czynniki wpływające na decyzje o nabyciu poszczególnych produktów
oszczędnościowođinwestycyjnych
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
284 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|