Publikacja przedstawia problematykę wykorzystania w
gospodarce nowoczesnych systemów elektronicznego biznesu. Traktuje o genealogii, rozwoju
i warunkach funkcjonowania usług elektronicznego biznesu - zarówno w relacjach pomiędzy
firmami, jak i relacjach firm z indywidualnym klientem.
W książce analizowane są też narzędzia marketingu internetowego i otoczenie
elektronicznego biznesu w postaci systemów elektronicznej administracji publicznej oraz
systemów umacniających pozycję e-biznesu w społeczeństwie (elektronicznych szkoleń i
pracy na odległość).
Podstawową tezą jest dowiedzenie nieuchronności rozwoju elektronicznego biznesu w
gospodarce wspieranej najnowszymi technologiami informacyjnymi, zintegrowanymi z systemami
tradycyjnymi firm. Powyższa teza jest weryfikowana licznymi zestawieniami statystycznymi
oraz badaniami własnymi wybranych branż usługowych (turystyka, nieruchomości, aukcje)
oraz wsparta analizą literaturową i własnymi doświadczeniami.
Prof. dr hab. Witold Chmielarz - wieloletni pracownik Katedry
Systemów Informacyjnych Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwent
Wydziału Nauk Ekonomicznych UW, doktor nauk o organizacji i zarządzaniu - rozprawa o
możliwościach użycia modelowania matematycznego w zarządzaniu gospodarczym,
habilitacja z nauk ekonomicznych o aspekcie modelowym tworzenia systemów informatycznych
wspomagających zarządzanie. Główne pole zainteresowań - informatyka ekonomiczna.
Autor ponad 140 publikacji i opracowań naukowych, w tym licznych książek oraz
artykułów poświęconych tematyce zastosowań systemów informatycznych w gospodarce,
szczególnie najnowszych technologii informacyjnych, rynków elektronicznych i
elektronicznej bankowości.
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Idea i rozwój zjawiska biznesu elektronicznego
1.1. Pojęcia i typologie elektronicznego biznesu
1.2. Powstanie i ewolucja systemów elektronicznego biznesu
1.3. Biznes elektroniczny w wymiarze międzynarodowym
1.4. Infrastruktura technologiczna elektronicznego biznesu
1.5. Przesłanki tworzenia, zalety i wady elektronicznego biznesu
1.6. Biznes elektroniczny w Polsce na tle tendencji
światowych
Rozdział 2. Transakcje w elektronicznym biznesie
2.1. Charakterystyka obszarów transakcji w elektronicznym biznesie
2.2. Transakcje pomiędzy przedsiębiorstwami w elektronicznym biznesie
2.3. Transakcje pomiędzy przedsiębiorstwem a klientem w elektronicznym biznesie
2.4. Charakterystyka i funkcjonowanie sklepów internetowych
2.5. Klienci sklepów elektronicznych i ich zakupy
Rozdział 3. Marketing w sieci
3.1. Internet w promocji uzupełniającej
3.2. Wykorzystanie poczty elektronicznej w marketingu internetowym
3.3. Narzędzia wspomagające public relations
3.4. Narzędzia wspomagające komunikację w marketingu call center
3.5. Ocena skuteczności narzędzi promocji poprzez Internet
Rozdział 4. Projektowanie stron internetowych dla działalności gospodarczej
4.1. Analiza zagadnienia i tworzenie założeń witryn internetowych
4.2. Zasady projektowania grafiki i struktury informacyjnej witryn internetowych
4.3. Zasady projektowania nawigacji na stronach internetowych
4.4. Zasady ogólne wdrażania stron internetowych
4.5. Zasady budowy strategii marketingowej stron internetowych
4.6. Ramowe założenia eksploatacji, rozwoju i utrzymania stron internetowych
Rozdział 5. Badanie stanu i rozwoju systemów elektronicznego biznesu w wybranych
sektorach w Polsce
5.1. Metodyka postępowania badawczego
5.2. Analiza możliwości zastosowania systemów elektronicznego biznesu w turystyce
5.3. Ocena zastosowań biznesu elektronicznego w handlu nieruchomościami
5.4. Analiza rozwiązań elektronicznego biznesu w tworzeniu i funkcjonowaniu aukcji
internetowych
Rozdział 6. Kształtowanie społeczeństwa informacyjnego -
społeczno-instytucjonalnego otoczenia elektronicznego biznesu
6.1. Podstawowe założenia społeczeństwa informacyjnego
6.2. Systemy elektronicznego kształcenia i elektronicznej pracy
6.3. Formy budowania wirtualnych społeczności
6.4. Budowa i funkcjonowanie systemów elektronicznej administracji publicznej
Zakończenie - bariery rozwoju e-biznesu w Polsce i sposoby ich pokonania
Literatura
Spis rysunków
Spis tabel
320 stron, B5, miękka oprawa