|
PORADNICTWO PSYCHOLOGICZNE
CZABAŁA CZ. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2015, wydanie I cena netto: 67.60 Twoja cena 64,22 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Poradnictwo psychologiczne
Kryzysy rozwojowe są naturalnymi zdarzeniami w życiu człowieka. Często radzimy
sobie z nimi sami lub „z niewielką pomocą przyjaciół”. Bywają jednak i takie
kryzysy, z których łatwiej jest wyjść, korzystając z pomocy psychologa.
Publikacja pod redakcją Czesława Czabały i Sylwii Kluczyńskiej to kompendium
wiedzy dotyczącej teorii i praktyki poradnictwa psychologicznego dla osób na wszystkich
etapach rozwoju.
Czytelnik znajdzie w nim wiedzę na temat:
· celów, przebiegu i aspektów etycznych poradnictwa,
· umiejętności niezbędnych, by skutecznie udzielać pomocy psychologicznej,
· zadań rozwojowych odpowiadających poszczególnym etapom życia i możliwym
trudnościom w ich realizacji,
· metod udzielania pomocy psychologicznej dzieciom, młodzieży i dorosłym,
· standardów poradnictwa psychologicznego dla par, rodzin, osób starszych, chorych, z
niepełnosprawnością.
Publikacja umożliwia wszechstronne przygotowanie do prowadzenia poradnictwa
psychologicznego w sposób skuteczny i profesjonalny.
Wprowadzenie
Rozdział 1
Poradnictwo psychologiczne (Jan Czesław Czabała)
Wstęp
1.1. Zdrowie psychiczne, wskaźniki i uwarunkowania
1.2. Kryzysy rozwojowe
1.3. Poradnictwo psychologiczne
1.3.1. Rodzaje zmian potrzebnych do poradzenia sobie z trudnościami
1.3.2. Proces poradnictwa pozwalający na osiąganie zmian
1.4. Wiedza i umiejętności potrzebne profesjonalistom w dziedzinie poradnictwa
psychologicznego
1.5. Problemy etyczne w poradnictwie psychologicznym
Podsumowanie
Rozdział 2
Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań
rozwojowych (Ewa Sokołowska)
Wstęp
2.1. Zadania rozwojowe pojawiające się w życiu człowieka
2.1.1. Rodzaje zadań rozwojowych
2.1.2. Czynniki warunkujące realizację zadań rozwojowych
2.2. Uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych
2.2.1. Psychologiczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań
rozwojowych
2.2.2. Uwarunkowania społeczne trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych
Podsumowanie
Rozdział 3
Poradnictwo dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (Witold
Pawliczuk)
Wstęp
3.1. Zadania rozwojowe dziecka w okresie przedszkolnym i szkolnym
3.1.1. Okres przedszkolny (3-5 lat) - wybrane zagadnienia
3.1.2. Okres szkolny (6-11 lat) - wybrane zagadnienia
3.2. Trudności w realizacji zadań rozwojowych wynikające ze wzorca przywiązania
3.3. Trudności w realizacji zadań rozwojowych wynikające z temperamentu
3.4. Oddziaływania behawioralne w pracy z dziećmi
3.4.1. Podstawy behawioryzmu, czyli co to jest zachowanie, rodzaje warunkowania,
wzmocnienia oraz kary behawioralne
3.4.2. Praca na poprzeczce
3.4.3. Analiza behawioralna według Carol Sutton
3.4.4. Zasady (działanie w punkcie A)
3.4.5. Nagrody, przywileje i pochwały behawioralne (działanie w punkcie C)
3.4.6. Konsekwencje (działanie w punkcie C)
3.4.7. Wybuch agresji impulsywnej (działanie w punktach A, B i C)
3.5. Oddziaływania behawioralne w specyficznych problemach u dzieci w wieku przedszkolnym
i szkolnym
3.5.1. Lęk separacyjny
3.5.2. Moczenie mimowolne nieorganiczne
3.5.3. Zaniżona samoocena
3.5.4. Dziecko nieposłuszne
3.6. Oddziaływania wpływające na modyfikację środowiska dziecka
3.7. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa
3.7.1. Rodzina "przemocowa"
3.7.2. Opiekunowie z dużymi wymaganiami wobec dziecka
3.7.3. Opiekunowie lękowi
3.7.4. Rodzice niezaangażowani
Podsumowanie
Rozdział 4
Poradnictwo psychologiczne w okresie adolescencji (Witold Pawliczuk)
Wstęp
4.1. Zadania rozwojowe okresu adolescencji (12-18 lat) - wybrane zagadnienia
4.2. Metody pracy z adolescentem
4.2.1. Dialog ukierunkowany
4.2.2. Inne techniki przydatne w pracy z adolescentem
4.2.3. Dialog motywujący
4.3. Metody pracy z rodzicem adolescenta
4.4. Oddziaływania w specyficznych problemach adolescentów
4.4.1. Pomoc w budowaniu własnej tożsamości
4.4.2. Lęk przed byciem ocenianym przez innych
4.4.3. Bunt nastoletni
4.4.4. Eksperymentowanie z używkami
4.4.5. Przemoc rówieśnicza
4.4.6. Próby samobójcze
4.5. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa
Podsumowanie
Rozdział 5
Poradnictwo psychologiczne dla osób w okresie średniej dorosłości (Sylwia
Kluczyńska)
Wstęp
5.1. Zadania rozwojowe w okresie średniej dorosłości
5.1.1. Wspomaganie rozwoju dorastających dzieci
5.1.2. Opieka nad starzejącymi się rodzicami
5.1.3. Praca zawodowa
5.2. Wybrane trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych w okresie
średniej dorosłości
5.2.1. Trudności w pełnieniu ról w rodzinie
5.2.2. Kryzysy wieku średniego
5.2.3. Specyficzne trudności kobiet w wieku średnim
5.2.4. Specyficzne trudności mężczyzn w wieku średnim
5.2.5. Trudności w pracy zawodowej
5.3. Wybrane metody pomocy osobom w okresie średniej dorosłości
5.3.1. Praca nad konstruktywnym wyrażaniem emocji
5.3.2. Psychoedukacja
5.3.3. Praca nad rozpoznawaniem niekorzystnego sposobu myślenia
5.3.4. Wzmacnianie samooceny
5.3.5. Szukanie nowych rozwiązań i możliwości
5.3.6. Wsparcie społeczne
5.3.7. Techniki radzenia sobie ze stresem
5.3.8. Rozwój osobisty
Podsumowanie
Rozdział 6
Poradnictwo psychologiczne dla osób w okresie późnej dorosłości (Stanisława
Steuden)
Wstęp
6.1. Charakterystyka okresu późnej dorosłości
6.1.1. Fizjologiczny wymiar starzenia się i starości
6.1.2. Przystosowanie do starości
6.2. Trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych w okresie późnej
dorosłości
6.3. Dolegliwości nasilające się z wiekiem
6.1.1. Zaburzenia widzenia
6.1.2. Zaburzenia słuchu
6.1.1. Zaburzenia otępienne
6.1.2. Zaburzenia psychiczne
6.4. Metody pomocy osobom w okresie późnej dorosłości
Podsumowanie
Rozdział 7
Poradnictwo par. Paradygmat poznawczo-behawioralny (Wojciech Stefaniak)
Wstęp
7.1. Utrzymanie pozytywnego poziomu satysfakcji ze związku
7.1.1. Trudności na poziomie zachowań wpływające na możliwości utrzymania
satysfakcji ze związku
7.1.2. Trudności pojawiające się na poziomie przetwarzania poznawczego wpływające na
możliwości utrzymania satysfakcji ze związku
7.2. Diagnoza sytuacji pary
7.2.1. Styl przywiązania
7.2.2. Style relacji i interakcji w parze
7.2.3. Uwarunkowania psychiczne i osobowościowe partnerów
7.3. Metody pomocy osobom doświadczającym trudności w związku
7.3.1. Interwencje behawioralne
7.3.2. Interwencje poznawcze
7.4. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa par
7.4.1. Gotowe rozwiązania problemów czy raczej narzędzia do ich rozwiązania?
7.4.2. Brak gotowości do współpracy
7.4.3. Trudności z zachowaniem zasady symetrycznego traktowania partnerów przez doradcę
7.4.4. Trudności wynikające z osobowości, doświadczeń i systemu przekonań
prowadzącego poradnictwo
Podsumowanie
Rozdział 8
Poradnictwo rodzinne (Irena Jelonkiewicz)
Wstęp
8.1. Trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych rodziny
8.1.1. Systemowe rozumienie rodziny
8.1.2. Koncepcja cyklu życia rodzinnego
8.1.3. Wykorzystanie w poradnictwie rodzinnym różnych podejść teoretycznych:
behawioralnego, strukturalnego, strategicznego, ekologicznego, Gestalt
8.2. Metody pomocy osobom doświadczającym określonych trudności
8.2.1. Pojęcie, cel i funkcja poradnictwa rodzinnego
8.2.2. Metody pomocy
8.3. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa rodzinnego
Podsumowanie
Rozdział 9
Poradnictwo psychologiczne w trudnościach szkolnych (Grażyna
Fabiszewska)
Wstęp
9.1. Charakterystyka trudności szkolnych
9.1.1. Definicje, rodzaje oraz fazy narastania trudności i niepowodzeń szkolnych
9.1.2. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych
9.1.3. Konsekwencje trudności i niepowodzeń szkolnych
9.2. Poradnictwo w trudnościach szkolnych
9.2.1. Szkoła jako miejsce rozpoznawania pierwszych sygnałów trudności dziecka
9.2.2. Poradnictwo w trudnościach szkolnych na terenie poradni
psychologiczno-pedagogicznych
9.3. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa
Podsumowanie
Rozdział 10
Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością (Małgorzata
Luba)
Wstęp
10.1. Trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych
10.1.1. Rodzaje niepełnosprawności
10.1.2. Proces przystosowania się do niepełnosprawności
10.1.3. Zmiany w funkcjonowaniu rodziny
10.2.Metody pomocy osobom doświadczającym określonych trudności
10.2.1. Budowanie poczucia własnej wartości i wzmacnianie samooceny
10.2.2. Zwiększanie zakresu samodzielności i wspieranie komunikowania potrzeb
10.2.3. Motywowanie do działania
10.2.4. Pomoc w nawiązywaniu kontaktów z innymi
10.2.5. Wspieranie relacji intymnych
10.3. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa
10.3.1. Przekonania utrudniające pracę z osobami z niepełnosprawnością
10.3.2. Przejmowanie odpowiedzialności za proces zmiany
10.3.3. Złość na brak aktywności
10.3.4. Obawa przed stawianiem wymagań
Podsumowanie
Rozdział 11
Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie (Lidia
Zabłocka-Żytka)
Wstęp
11.1. Konsekwencje choroby somatycznej w obszarze psychospołecznego funkcjonowania
chorego i realizacji zadań rozwojowych
11.1.1. Funkcjonowanie emocjonalne
11.1.2. Funkcjonowanie poznawcze
11.1.3. Funkcjonowanie społeczne
11.1.4. Obraz siebie, samoocena
11.1.5. Sfera fizyczna
11.2. Poradnictwo psychologiczne w chorobie somatycznej
11.2.1. Techniki wykorzystywane w poradnictwie psychologicznym dla chorych somatycznie
11.2.2. Poradnictwo na poszczególnych etapach radzenia sobie z chorobą somatyczną
11.2.3. Specyfika poradnictwa dla chorych somatycznie
11.2.4. Dlaczego poradnictwo psychologiczne?
11.3. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa
Podsumowanie
Rozdział 12
Poradnictwo psychologiczne dla osób z poważnymi zaburzeniami psychicznymi i dla
ich rodzin (Beata Hintze)
Wstęp
12.1. Trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych
12.1.1. Konsekwencje zachorowania w różnych okresach życia
12.2.Diagnoza psychologiczna w zaburzeniach psychicznych - pomoc w zrozumieniu problemów
pacjenta, podstawa dalszej pracy terapeutycznej
12.2.1. Zaburzenia myślenia w psychozach
12.2.2. Zaburzenia poznawcze
12.3.Metody pomocy osobom doświadczającym określonych trudności
12.3.1. Metody pomocy osobom z pierwszym epizodem choroby i ich bliskim
12.3.2. Metody pomocy osobom z kilkuletnim przebiegiem choroby i ich rodzinom
12.3.3. Metody pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi z problemami w funkcjonowaniu
poznawczym
12.3.4. Pomoc w radzeniu sobie z psychologicznymi i społecznymi konsekwencjami zaburzeń
psychicznych
12.3.5. Pomoc psychologowi i rodzinie w sytuacji samobójstwa osoby z zaburzeniami
psychicznymi
12.4.Dylematy i trudności w procesie poradnictwa
Podsumowanie
Bibliografia
O Autorach
414 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- PSYCHOTERAPIA I PORADNICTWO TOM 2. FELTHAN C. HORTON I.
- PSYCHOTERAPIA I PORADNICTWO TOM 1. FELTHAN C. HORTON I.
- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA DIAGNOZOWANIE JAKO KOMPETENCJA PROFESJONALNA STEMPLEWSKA-ŻAKOWICZ K.
- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA. PODEJŚCIE ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE PALUCHOWSKI W.J.
- PSYCHOLOGIA STRESU KORZYSTNE I NIEKORZYSTNE SKUTKI STRESU ŻYCIOWEGO HESZEN I.
- DROGI ROZWOJU OSOBOWOŚCI DZIECI I MŁODZIEŻY ŚWIĘCICKA M. RED.
- WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII KLINICZNEJ SĘK H.
- INTERWENCJA KRYZYSOWA GREENSTONE J. LEVITON SH.
- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA. PROCES NARZĘDZIA STANDARDY. PALUCHOWSKI W.J.
- PSYCHOLOGIA STRESU ŁOSIAK W.
- PSYCHOPATOLOGIA MEYER R.
- WPROWADZENIE DO NEUROPSYCHOLOGII KLINICZNEJ HERZYK A.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|