|

JAKOŚĆ ŻYCIA OSÓB DOROSŁYCH Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
ZAWIŚLAK A. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2011, wydanie I cena netto: 57.20 Twoja cena 54,34 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
Z recenzji prof. dr hab. Anny Izabeli Brzezińskiej:
Praca Pani dr Aleksandry Zawiślak za jednym zamachem łamie trzy stereotypy.
Pokazuje, iż osoby doświadczające różnych ograniczeń w związku z deficytami o
charakterze poznawczym (intelektualnym) mogą, po pierwsze, jako osoby badane dostarczać
rzetelnych i trafnych informacji o swojej sytuacji.
Po drugie, badanie dorosłych ujawnia dane nakazujące zmienić obraz funkcjonowania
osoby z niepełnosprawnością intelektualną w porównaniu z osobami sprawnymi (różnice
między tymi dwiema grupami w wielu przypadkach wcale nie były statystycznie istotne albo
były niewielkie).
I po trzecie, zaproponowane przez Autorkę modele „optymalizacji” jakości życia
w moim przekonaniu odnoszą się w takim samym stopniu do osób sprawnych, jak i nie w
pełni sprawnych pod względem intelektualnym.
Konkludując – badania pokazują, iż nie tak wiele w gruncie rzeczy dzieli osoby
sprawne od niepełnosprawnych, a Autorka wskazuje w wielu przypadkach na czynniki
niespecyficzne, wspólne dla obu grup, gdy poszukuje wyznaczników wysokiego poziomu
jakości życia, szczególnie w wymiarze obiektywnym.
Wstęp
Rozdział 1. Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną w paradygmacie
systemowo-ekologicznym
1.1.Niepełnosprawność w kontekście ekologicznym
1.1.1.Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera
1.1.2.Adaptacja teorii systemowo-ekologicznych do opisu sytuacji osoby z
niepełnosprawnością
1.2.Możliwości rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.2.1.Współczesny model niepełnosprawności intelektualnej
1.2.2.Specyfika funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną
1.2.3.Szczegółowa charakterystyka osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności
intelektualnej
1.3.Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.3.1.Dorosłość w podejściach systemowo-ekologicznych
1.3.2.Zachowania przystosowawcze oraz wsparcie udzielane tym osobom
1.4.Przegląd badań nad funkcjonowaniem w okresie dorosłości
Rozdział 2. Jakość życia jako efekt relacji wiążących człowieka z
niepełnosprawnością intelektualną z jego środowiskiem
2.1.Istota pojęcia "jakość życia"
2.1.1.Definicje jakości życia
2.1.2.Obiektywna a subiektywna jakość życia
2.2.Koncepcje jakości życia
2.2.1.Koncepcje tworzone w różnych nurtach teoretycznych
2.2.2.Systemowo-ekologiczne koncepcje jakości życia
2.3.Teoria i metoda badania jakości życia Roberta Cumminsa
2.3.1.Zagadnienia definicyjne
2.3.2.Homeostatyczny model subiektywnej jakości życia
2.3.3.Jakość życia w kontekście systemu społecznego
2.3.4.Uniwersalne narzędzia badania jakości życia jako istota metody Cumminsa
2.4.Przegląd badań nad jakością życia osób z niepełnosprawnością intelektualną
Rozdział 3. Szanse i zagrożenia osiągania pomyślnych i satysfakcjonujących
stosunków z otoczeniem przez osoby dorosłe z niepełnosprawnością intelektualną
3.1.Sfera warunków życia i aktywności
3.1.1.Status materialny i mieszkaniowy
3.1.2.Aktywność zawodowa
3.2.Sfera zdrowia
3.2.1.Zmiany fizyczne
3.2.2.Kondycja zdrowotna
3.3.Sfera stosunków z ludźmi
3.3.1.Sytuacja w rodzinie generacyjnej
3.3.2.Podejmowanie ról małżeńskich i rodzicielskich
3.3.3.Kontakty w środowisku społecznym
3.4.Sfera dobrostanu emocjonalnego
3.4.1.Sytuacje trudne
3.4.2.Zaburzenia emocjonalne
3.4.3.Przeżycia egzystencjalne
Rozdział 4. Metodologia badań własnych
4.1.Założenia teoretyczne badań
4.2.Problematyka badawcza
4.3.Zmienne oraz wskaźniki ich pomiaru
4.4.Procedura i technika badawcza
4.5.Charakterystyka badanej próby oraz organizacja badań
4.6.Obliczenia oraz metody analizy statystycznej
Rozdział 5. Jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną w
świetle wyników badań własnych
5.1.Obiektywna jakość życia badanych
5.1.1.Porównanie wyników globalnych badanych grup
5.1.2.Porównanie wyników w poszczególnych segmentach
5.2.Subiektywna jakość życia badanych
5.2.1.Porównanie wyników globalnych badanych grup
5.2.2.Porównanie wyników w poszczególnych segmentach
5.3.Obiektywne a subiektywne oceny jakości życia
5.3.1.Porównania w grupie badawczej
5.3.2.Porównania w grupie porównawczej
5.3.3.Zależności korelacyjne w badanych grupach
5.4.Wewnętrzna struktura subiektywnej jakości życia badanych
5.4.1.Porównanie ocen ważności i satysfakcji wewnątrz badanych grup
5.4.2.Porównanie ocen ważności między badanymi grupami
5.4.3.Porównanie ocen satysfakcji między badanymi grupami
5.5.Jakość życia badanych z uwzględnieniem osiąganych poziomów
5.5.1.Porównanie osiąganych poziomów w zakresie obiektywnej jakości życia
5.5.2.Porównanie osiąganych poziomów w zakresie subiektywnej jakości życia
5.5.3.Porównanie poziomów ocen obiektywnych i ubiektywnych w grupie badawczej
5.5.4.Porównanie poziomów ocen obiektywnych i subiektywnych w grupie porównawczej
5.6.Podsumowanie wyników badań własnych
5.7.Dyskusja nad wynikami badań własnych
Rozdział 6. Podsumowanie wyników badań oraz wnioski końcowe
6.1.Konkluzje z przeprowadzonych badań
6.2.Wnioski płynące z podjętego projektu badawczego
Rozdział 7. Model osiągania maksymalnej jakości życia osób dorosłych z
niepełnosprawnością intelektualną
7.1.Teoretyczne podstawy przyjętego modelu jakości życia
7.2.Tradycyjne a postulowane rozwiązania rehabilitacyjne
7.3.Proponowany model osiągania maksymalnej jakości życia
Literatura cytowana
Spis tabel
Spis rysunków
Aneks
250 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|