|
NAUCZYCIELSKIE PONIŻANIE SZKOLNA PRZEMOC WOBEC DZIEWCZĄT
KOPCIEWICZ L. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2011, wydanie I cena netto: 42.90 Twoja cena 40,76 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Nauczycielskie poniżanie
Szkolna przemoc wobec dziewcząt
Proponowana praca wpisuje się bardzo wyraźnie w nurt socjologii ciała oraz w nurt
pedagogicznych analiz kultury szkoły.
Podstawowym przedmiotem zainteresowania są relacje (wspomnienia) absolwentek
różnych typów szkół dotyczące represyjnego wymiaru pedagogicznej pracy szkoły –
represjonowania wyglądu fizycznego (strój, fryzura, makijaż).
Badania empiryczne w których brało udział ok. 200 kobiet (absolwentek) wskazują na
powszechność tego typu przemocy (zazwyczaj za przemoc nieuważnej), podobną strukturę
doświadczenia przemocy oraz konsekwencje w postaci specyficznych kobiecych dyspozycji
kształtowanych w szkole („siedzieć cicho”).
Wstęp
Wprowadzenie. Socjologia ciała - socjologia nierówności?
Somatyzacja problematyki socjologii edukacji
1.Społeczne konstruowanie ciała, płci i seksualności
Socjologia ciała P. Bourdieu
Kapitał wcielony - "klasa" ciała, ciało klasy
Normalizowanie i dyscyplinowanie - socjologia "podatnego ciała"
Społeczna produkcja seksualności i "źródłowej" płci
Genderowe rewizje: uobecnianie ciał kobiecych
Rewizje queerowe. Radosne otchłanie nietożsamości i wyzwolone ciała?
Szkolne mechanizmy dyscyplinowania dziewczęcych ciał - "sterylne" i
"posłuszne"
2.Kulturowe kody płci - cielesna hexis
Moda jako konsumpcja
Moda jako opór?
Moda i kultura popularna
Kulturowe prze/kodowanie płci - odmienne ubrania, "inne" ciała
Kamp i drag jako międzypłciowe przestrzenie symboliczne
Strój zakonny - habit nie czyni zakonnicy?
Kulturowe kody dziewczęcości - niewidzialność, kicz, transgresja
Początek drogi przez ciało
Nastolatki - ubranie i pożądanie
3.Komunikacja szkolna - mówienie i słuchanie, poniżanie i żartowanie
Komunikacja szkolna w perspektywie gender
Komunikacja i kontrola - językowa niewidoczność kobiet, trening milczenia
Ponadjednostkowe warunki sprawowania nauczycielskiej dyscypliny i kontroli
Poniżanie - żartowanie?
Komunikacja i ciało - poniżające nazwanie
4.Założenia i procedury badań własnych
Sprawczy podmiot?
Humanistyka i konserwatyzm
Nowa humanistyka
Konstrukcja przedmiotu badań własnych. Postępowanie badawcze
Metody gromadzenia danych empirycznych
Konstrukcja próby
Czas przeprowadzenia badań empirycznych
Metoda interpretacji materiału empirycznego - krytyczna analiza dyskursu
5.Ciało pedagogiczne i uczennice - typy represji, poniżające nazwania
Klasa szkolna i nauczycielska władza
Ciało pedagogiczne i uczennice - struktura represji
Dyskurs normalizacyjny
Dyskurs klasowy - hierarchizacja i deklasacja
Dyskurs poddaństwa - sprywatyzowana przestrzeń klasy szkolnej
Dyskurs regulacyjny - odmienić "odmieńca"
Dyskurs samiczy?
Dyskurs seksualnego "upodmiotowienia"/uprzedmiotowienia
Przegrana walka o język - czego uczy seksualne "upodmiotowienie"?
Paraliż, bezsilność, atak na tożsamość - niejęzykowe konsekwencje poniżającego
nazwania
6.Dyskusja
Demokratyczna szkoła? Poniżające nazwania i "prawidłowa" dziewczęcość
Seksizm?
Właściwości ciała pedagogicznego - badania socjolingwistyczne
Społeczeństwo demokratyczne, niedemokratyczna szkoła - pytanie o tożsamość zawodową
nauczycielek i nauczycieli
Estetyka i moralność - "czyste" sądy estetyczne i ich "nieczyste"
konsekwencje
Socjologia ciała i pedagogika - trudne związki?
Strategie neutralizacji
Przemoc ze względu na płeć i prawo
Strategie działania
Literatura
192 strony, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|