|
VADEMECUM SKARBNIKA JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
ŁYSZCZARZ M. DRAGON G. wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 129.00 Twoja cena 122,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Vademecum skarbnika jednostki samorządu terytorialnego
Vademecum skarbnika jednostki samorządu terytorialnego pod redakcją Michała
Łyszczarza oraz Grzegorza Dragona stanowi kompleksowo opracowaną bazę wiedzy
niezbędnej dla prawidłowej realizacji zadań przez skarbnika jednostki samorządu
terytorialnego.
Publikacja szczegółowo określa rolę skarbnika, jego „miejsce” w strukturze
organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego oraz znaczenie dla właściwej
realizacji zadań publicznych. Wyczerpująco definiuje zadania stawiane przed skarbnikiem
jednostki samorządu terytorialnego, wskazując jednocześnie uprawnienia przysługujące
skarbnikowi przy ich realizacji.
Vademecum omawia również istotne, z punktu zadań skarbnika, zagadnienia –
procedurę planistyczną z uwzględnieniem WPF, realizację budżetu jednostki samorządu
terytorialnego z uwzględnieniem zasad ustawowych, zasady umarzania należności
budżetowych, korzystania z zewnętrznych źródeł finansowania czy zasad zaciągania
długu oraz limity zadłużania.
Przedstawione zostały także ewentualne nieprawidłowości, stanowiące czyny
naruszające dyscyplinę finansów publicznych.
Opracowane tematy poparte zostały orzeczeniami sądów i innych organów
orzekających, a także stanowiskami organów opiniodawczych.
W jaki sposób powołać skarbnika jednostki i jakie musi spełniać wymagania
kwalifikacyjne;
Jakie są zasady wynagradzania skarbnika;
Jak ustalić wolne środki, którymi dysponuje jednostka;
Jak przygotować wytyczne, które pozwolą sporządzić sprawozdanie finansowe o
charakterze łącznym;
Jak zarządzać długiem jednostki;
Jaka jest odpowiedzialność skarbnika za funkcjonowanie jednostki;
Jakie dokumenty skarbnik musi kontrasygnować;
W jaki sposób przeprowadzać inwentaryzację;
Jak dysponować rezerwami budżetowymi;
Jaki może być zakres obowiązków powierzonych skarbnikowi?
Przede wszystkim oferowana Państwu publikacja zawiera kompletny zestaw dokumentów
niezbędnych w pracy skarbnika jak i jego dotyczących, w tym wzory zarządzeń i uchwał.
Przedmowa
Notki biograficzne
Wykaz niektórych skrótów
1. Zatrudnienie skarbnika
1.1. Ogólna charakterystyka stanowiska skarbnika
1.2. Wymagania kandydatów na skarbników
1.3. Tryb powoływania skarbników
1.3.1. Uregulowania prawne stosunku pracy skarbnika
1.3.2. Wzory dokumentów
1.4. Stosunek pracy i elementy tego stosunku
1.4.1. Miejsce wykonywania pracy
1.4.2. Wynagrodzenie skarbnika
1.4.3. Czas pracy
1.4.4. Urlop
1.4.5. Odwołanie skarbnika
1.4.6. Wzory dokumentów
2. Kompetencje skarbnika
2.1. Kompetencje dotyczące budżetu jednostki
2.2. Kompetencje w zakresie nadzoru finansowego
2.3. Kompetencje w zakresie kontroli zarządczej
2.4. Kompetencje w zakresie procedury planistycznej
2.4.1. Wzory dokumentów
2.5. Kompetencje w zakresie przedsięwzięć inwestycyjnych
2.5a. Kompetencje w zakresie pozyskiwania środków europejskich
2.5a.1. Wzory dokumentów
2.6. Rola skarbnika jako organizatora pionu finansowo-budżetowego, w tym podział
kompetencji między pracowników oraz powierzenie obowiązków kierownikom wydziałów
(referatów)
2.6.1. Wzory dokumentów
3. Skarbnik jako główny księgowy
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Prowadzenie rachunkowości jednostki
3.3. Inwentaryzacja
3.4. Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi
4. Kontrasygnata głównego księgowego (skarbnika)
4.1. Zagadnienia ogólne związane z kontrasygnatą
4.2. Kontrasygnata czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań
pieniężnych
4.3. Upoważnienie głównych księgowych jednostek sektora finansów publicznych do
kontrasygnowania czynności prawnych przez skarbnika
4.4. Kontrasygnata przy czynnościach pożyczkowych
4.5. Wzory dokumentów
5. Wytyczne w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego o charakterze
łącznym w JST
5.1. Zagadnienia ogólne
5.2. System rachunkowości w podległych jednostkach organizacyjnych JST
5.3. Zasady grupowania operacji istotnych dla rodzaju działalności dla podległych
jednostek organizacyjnych JST
5.4. Wytyczne dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych do
wyceny i prezentacji danych finansowych w jednostkowym sprawozdaniu finansowym
6. Ustalanie wolnych środków, którymi dysponuje jednostka
6.1. Definicja wolnych środków
6.2. Wartość wolnych środków
7. Umorzenie należności cywilnoprawnych
7.1. Zagadnienia ogólne
8. Budżet jednostki samorządu terytorialnego i jego zmiany
8.1. Projekt uchwały budżetowej w JST
8.2. Kompetencje organów JST w zakresie przygotowania i uchwalenia budżetu. Terminy w
procedurze budżetowej
8.3. Kompetencje regionalnej izby obrachunkowej w procedurze budżetowej
8.4. Treść i struktura uchwały budżetowej
8.5. Upoważnienia w uchwale budżetowej
8.6. Normatywnie określone załączniki do uchwały budżetowej
8.7. Zmiany w budżecie
8.8. Inicjatywa uchwałodawcza w zakresie zmian w uchwale budżetowej
8.9. Ustawowe upoważnienie zarządu JST do dokonywania zmian w budżecie
8.10. Upoważnienie zarządu jednostki samorządowej do dokonywania zmian w budżecie
wynikające z uchwały budżetowej
8.11. Dysponowanie rezerwami
9. Zarządzanie długiem w jednostkach samorządu terytorialnego
9.1. Normatywne ograniczenia zaciągania zobowiązań przez jednostki samorządu
terytorialnego
9.2. Mechanizmy służące ograniczeniu zadłużenia
9.3. Państwowy dług publiczny
9.4. Zasady zaciągania zobowiązań tworzących dług publiczny
9.5. Ustawowe limity ograniczające zadłużenie obowiązujące w 2013 r
9.6. Zasada budżetu zrównoważonego w części bieżącej - art. 242 ustawy o finansach
publicznych
9.7. Wskaźnik zadłużenia określony wart. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych
9.8. Wyłączenia przewidziane w art. 243 ust. 3 ustawy o finansach publicznych
9.9. Prognoza długu w wieloletniej prognozie finansowej
9.10. Zobowiązania nie wchodzące w zakres długu jednostek samorządu terytorialnego
9.11. Zobowiązania przejęte przez JST w związku z likwidacją SP ZOZ
9.12. Ewidencja księgowa i sprawozdawczość w zakresie długu publicznego
10. Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego
10.1. Zagadnienia ogólne
10 2. Zadania skarbnika jednostki samorządu terytorialnego przy sporządzaniu WPF
10.3. Podstawa prawna uchwalenia
10.4. Elementy uchwały w sprawie WPF
10.5. Wymóg realności WPF
10.6. Okres obowiązywania WPF
10.7. Objaśnienia
10.8. Przedsięwzięcia
10 9. Kompetencje organów JST w zakresie uchwały w sprawie WPF
10.10. Upoważnienia w uchwale w sprawie WPF
10.11. Obowiązki informacyjne
10.12. WPF i przekształcenia w systemie ochrony zdrowia
10.13. Dane dotyczące finansowania programów, projektów lub zadań realizowanych ze
środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 FinPublU oraz uzupełniające dane o
długu i jego spłacie we wzorze WPF
10.14. Wydatki z tytułu wymagalnych poręczeń i gwarancji
11. Odpowiedzialność skarbnika za naruszenie dyscypliny finansów
11.1. Podstawa prawna powierzenia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów
publicznych
11.2. Stan faktyczny - unormowania prawne
12. Różnice w obowiązkach na stanowisku skarbnika względem jednostek
samorządu terytorialnego
13. Zakres obowiązków i odpowiedzialność skarbników w odpowiedziach na
pytania
13.1. Kompetencje skarbnika JST w zakresie kontroli finansowej
13.2. Skarbnik gminy a zastępstwo głównego księgowego gminnej instytucji kultury
13.3. Powierzenie skarbnikowi obowiązków w zakresie gospodarki finansowej może
nastąpić w regulaminie organizacyjnym jednostki
13.4. Upoważnienia innej niż skarbnik osoby do składania kontrasygnaty przy
czynnościach prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązania
pieniężnego
13.5. Podpisywanie sprawozdań podczas nieobecności skarbnika
13.6. System czasu pracy skarbnika
13.7. Rekompensata za dodatkowe obowiązki skarbnika
13.8. Upoważnienie do kontrasygnaty
13.9. Zapewnienia skarbnika o zerowym stanie kasy nie zwalniają z obowiązku
inwentaryzacji
14. Podsumowanie
302 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|