ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I INNOWACYJNOŚĆ TERYTORIALNA


MAKIEŁA ZB. - REGION W WARUNKACH KONKURENCJI

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 55.00 Twoja cena  52,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Przedsiębiorczość i innowacyjność terytorialna

Region w warunkach konkurencji


Autor książki przedstawił specyfikę przedsiębiorczości i innowacyjności jednostek osadniczych, przedsiębiorcze i innowacyjne podejście w zarządzaniu jednostkami samorządu terytorialnego i podmiotami regionalnymi.

W pracy zaprezentowano główne problemy funkcjonowania innowacyjnych miast i regionów, a także regionów wiedzy, które konkurują o dostęp do deficytowych czynników wzrostu. Szczególną uwagę poświęcono przedsiębiorczości i innowacyjności jako koncepcji pozyskiwania regionalnych czynników rozwojowych.

Czytelnik znajdzie omówienie zagadnień dotyczących:

  • genezy i warunków rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności,

  • czynników i źródeł konkurencyjności regionalnej,

  • miejsca uniwersytetu w koncepcji innowacyjnej gospodarki,

  • koncepcji kształtowania się innowacyjnych miast i regionów, z udziałem instytucji badawczo rozwojowych,

  • roli przedsiębiorstwa w rozwoju przedsiębiorczości regionalnej,

  • istoty Gospodarki Opartej na Wiedzy i systemów innowacji, jako mechanizmu wdrażania wiedzy do gospodarki,

  • regionów wiedzy jako strategii rozwoju regionalnego,

  • miasta innowacyjnego, jako strategii rozwoju regionalnego.

Publikacja jest przeznaczona dla wykładowców i studentów uczelni wyższych na kierunkach zarządzania, na studiach licencjackich, magisterskich, podyplomowych i doktoranckich. Może również wzbudzić zainteresowanie pracowników sektora samorządowego, menedżerów, właścicieli przedsiębiorstw, którzy zorientowani są na wdrażanie koncepcji przedsiębiorczości i innowacyjności w praktyce gospodarczej.


Wstęp

Rozdział 1. Geneza i warunki rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności
1.1. Przedsiębiorczość i innowacyjność regionalna
1.2. Pojęcie przedsiębiorczości i innowacyjności regionalnej
1.2.1. Przedsiębiorczość i innowacyjność a proces zarządzania regionem
1.2.2. Definicje i poglądy naukowe na temat przedsiębiorczości i innowacyjności
1.3. Cele przedsiębiorczości i innowacyjności regionalnej
1.4. Podmioty przedsiębiorczości i innowacyjności regionalnej
1.4.1. Człowiek przedsiębiorczy
1.4.2. Przedsiębiorczość, przedsiębiorca (menedżer), przedsiębiorstwo
1.4.3. Innowacyjność przedsiębiorstw
1.5. Uwarunkowania lokalne rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności
1.6. Innowacyjność a przedsiębiorczość regionalna
1.7. Interesariusze przedsiębiorczości i innowacyjności regionalnej
1.8. Przedsiębiorczość jako proces poszukiwania szans
1.9. Rodzaje współczesnej przedsiębiorczości
1.10. Podsumowanie

Rozdział 2. Przedsiębiorczość i innowacyjność jako koncepcja pozyskiwania regionalnych czynników rozwojowych
2.1. Przedsiębiorczość i innowacyjność - nowoczesna koncepcja rozwoju regionalnego
2.2. Czynniki i źródła konkurencyjności regionalnej
2.2.1. Czynniki konkurencyjności regionalnej
2.2.2. Źródła konkurencyjności regionalnej specyficzne dla gospodarki opartej na wiedzy (GOW)
2.3. Wartość i koszty czynników lokalizacji
2.4. Zmienność wartości czynników lokalizacji w czasie
2.5. Bariery lokalizacji w regionach
2.6. Czynniki rozwojowe miast i regionów
2.7. Podsumowanie

Rozdział 3. Koncepcje rozwoju regionalnego
3.1. Koncepcje klasyczne
3.1.1. Strefy rolnicze J.H. Thiinena
3.1.2. Lokalizacja przedsiębiorstwa przemysłowego - koncepcja A. Webera
3.1.3. Koncepcja optymalnej lokalizacji A. Lóscha oparta na kryterium maksymalizacji zysku
3.1.4. Regionalistyka {Regional science W. Isarda) - lokalizacja a substytucja czynników produkcji
3.2. Koncepcja lokalizacji bezpośrednich inwestycji zagranicznych
3.2.1. Koncepcja międzynarodowych inwestycji portfelowych
3.2.2. Koncepcja przewagi monopolistycznej
3.2.3. Koncepcja internalizacji BIZ
3.3. Koncepcja interwencjonizmu władz publicznych
3.4. Nowe koncepcje rozwoju regionalnego oparte na koncepcjach przedsiębiorczości i innowacyjności
3.4.1. Koncepcja bazy ekonomicznej
3.4.2. Koncepcja biegunów wzrostu (growth poles)
3.4.3. Koncepcja społeczeństwa sieciowego
3.4.4. Koncepcja cyklu produkcyjnego (product-cyde theory) (innowacyjność technologiczna)
3.4.5. Koncepcja uczącego się regionu (the learning region)
3.4.6. Koncepcja gron M.E. Portera a konkurencyjność regionu
3.4.7. Nowa geografia ekonomiczna według P. Krugmana
3.4.8. Teoria rozwoju gospodarczego J.A. Schumpetera
3.5. Podsumowanie

Rozdział 4. Uniwersytet jako koncepcja aktywizacji przedsiębiorczości i innowacyjności
4.1. Miejsce uniwersytetu w koncepcji innowacyjnej gospodarki
4.2. Przesłanki tworzenia systemu innowacyjności i kształtowania postaw innowacyjnych
4.3. Przedsiębiorczość akademicka
4.3.1. Czynniki wzrostu i bariery rozwojowe przedsiębiorczości akademickiej
4.3.2. Instytucje i instrumenty wspierające przedsiębiorczość akademicką
4.3.3. Akademickie inkubatory przedsiębiorczości
4.4. Rola uniwersytetów w regionach opartych na wiedzy
4.5. Podsumowanie

Rozdział 5 Przedsiębiorstwo jako koncepcja rozwoju przedsiębiorczości w przestrzeni regionalnej
5.1. Wybór formy organizacyjnoprawnej korzystnej dla przedsiębiorcy
5.2. Lokalizacja przedsiębiorstwa korzystna dla przedsiębiorstwa i regionu
5.2.1. Atrakcyjność i walory lokalizacyjne regionów
5.2.2. Etapy procedury lokalizacyjnej
5.2.3. Lokalizacja przedsiębiorstwa handlowego
5.3. Strategia budowy przedsiębiorstwa korzystna dla inwestora
5.3.1. Biznesplan - wstępny etap budowy przedsiębiorstwa
5.3.2. Przestrzeń działalności przedsiębiorstwa
5.4. Marketing - koncepcja utrwalania pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa
5.5. Kreowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Logo przedsiębiorstwa
5.6. Przedsiębiorstwo na rynku lokalnym i regionalnym
5.7. Podsumowanie

Rozdział 6. Innowacyjność regionalna
6.1. Gospodarka oparta na wiedzy (GOW)
6.1.1. Istota gospodarki opartej na wiedzy
6.1.2. Determinanty gospodarki opartej na wiedzy
6.1.3. Zróżnicowanie gospodarki opartej na wiedzy
6.2. Systemy innowacji jako mechanizm wdrażania wiedzy do gospodarki
6.2.1. Regionalny system innowacji (RSI)
6.2.2. Narodowy system innowacji (NSI)
6.2.3. Regionalny system innowacji w Polsce
6.3. Podsumowanie

Rozdział 7. Regiony wiedzy jako strategia rozwoju regionalnego
7.1. Regiony wiedzy - koncepcja innowacyjnej gospodarki
7.1.1. Kategorie regionów w relacji do wiedzy
7.1.2. Przyszłość europejskiej innowacyjności
7.2. Rola ośrodka akademickiego w kształtowaniu się regionów wiedzy
7.3. Klastry w innowacyjnym regionie
7.3.1. Definicja klastra
7.3.2. Klastry na świecie - wybrane przykłady
7.4. Podsumowanie

Rozdział 8. Miasto innowacyjne jako strategia rozwoju regionalnego
8.1. Uwarunkowania innowacyjności miast według kryteriów umiejscowienia
8.2. Rola wyższych uczelni oraz centrów badawczo-rozwojowych w procesie kształtowania się innowacyjnego miasta
8.3. Koncepcja miasta innowacyjnego
8.4. Metropolia - szczególny przypadek innowacyjnego, inteligentnego miasta (smart cities)
8.5. Podsumowanie

Rozdział 9. Innowacyjne miasta i regiony - powiązania sieciowe
9.1. Regionalna struktura sieciowa
9.2. Sieci innowacji
9.3. Powiązania sieciowe
9.4. Miasto - organizacja sieciowa
9.5. Podsumowanie

Bibliografia

Indeks


258 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022