O związku edukacji z rodziną
Społeczne konteksty i jednostkowe biografie
Autor rozważa związek edukacji z rodziną, jak się okazuje – ważny ze względów
pedagogicznych i dla podmiotów go tworzących, wymagający swoistego monitoringu
badawczego, wynikającego z dynamiki jego postaci, warunkowanej bogatym kontekstem
„płynnych” uwarunkowań.
Opis i analiza problematyki związku edukacji z rodziną oparte są na refleksjach
teoretycznych, poszukiwaniach badawczych, wynikających z nich wnioskach także wynikach
badań własnych. Pozwala to na rozpatrzenie i zaprezentowanie zasadniczego przedmiotu
poznania w dwóch wymiarach: społecznym – poprzez odwołanie się do ujęcia
obiektywistycznego oraz indywidualistycznym, podmiotowym – z perspektywy subiektywizmu.
Konkretyzację obrazu edukacji wiązanej z rodziną, opartą na współistnieniu
elementów znaczących strukturalnie, jak i tych wynikających z jakościowych badań
jednostkowych biografii zawierają kolejne rozdziały książki. Zawarta jest w nich
między innymi refleksja wskazująca na trendy ponowoczesności i te obowiązujące w
kontekstach społeczeństwa polskiego, także wzbudzająca zainteresowanie biografią –
jako kategorią wykorzystywaną do przyglądania się edukacji.
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Edukacja - eksplikacja fenomenu, w stronę rodziny
Wprowadzenie
1. Edukacja uwikłana ideologicznie
2. Edukacja przez pryzmat teorii
3. Edukacja w wydaniu strategicznym
Konkluzja: O jaką edukację chodzi?
ROZDZIAŁ II
Rodzina jako kontekst edukacji. Podpowiedzi socjologiczne
Wprowadzenie
1. Rodzinna socjalizacja
2. Rodzina a struktura społeczna
3. Rodzina i kapitał społeczny
4. "Kapitał rodzinny" a edukacja dziecka
ROZDZIAŁ III
Edukacja- rodzina. Wzajemne (nie) konieczne relacje
Wprowadzenie
1. Problem związków edukacji i rodziny. Inspiracje teoretyczno-badawcze
2. Edukacja w relacji z rodziną. Zasadnicze wątki, nowe ustalenia
3. Próba "urefleksyjnienia" relacji. Kręta droga do wspólnoty edukacyjnej
ROZDZIAŁ IV
Edukacja w warunkach zmieniającego się społeczeństwa. Odniesienia do rodziny -
transformacyjne realia
Wprowadzenie
1. System edukacji a społeczna strukturalizacja
2. Odkrywanie realności edukacyjnej: o (nie)zamierzonych skutkach
3. Odczarowywanie edukacji: od pożądanej równości do nieuniknionego zróżnicowania
ROZDZIAŁ V
Edukacja w jednostkowych biografiach. Perspektywa obecności rodziny - z badań
własnych
Wprowadzenie
1. Edukacja w biografii jednostki. Założenia - zakres analiz - konkretyzacje badawcze
2. Narratorzy i ogólne organizacje ich edukacyjnych biografii
3. Edukacja w narracjach - odkrywanie znaczenia edukacji dla jednostkowego życia
4. Rodzice wobec edukacyjnych dążeń ich dzieci. Narracyjne odtwarzanie roli rodziny w
edukacji
5. Podmiot ze swą historią uczenia się - interpretatywne przeglądanie przebiegu
edukacji zinstytucjonalizowanej
Podsumowanie
Zakończenie. O związku edukacji z rodziną raz jeszcze: czyli w stronę polityki
i podmiotowości
Bibliografia
On the relationship between education and a family. Social contexts and individual
biographies (Summary)
334 strony, Format: 17.5x24.5cm, oprawa twarda