ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PBS AMERYKAŃSKA TELEWIZJA PUBLICZNA


KUŚ R.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 43.89 Twoja cena  41,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

PBS Amerykańska telewizja publiczna


Amerykańska telewizja publiczna (Public Broadcasting Service, PBS) stanowi dla europejskiego badacza komunikowania swoiste curiosum, fenomen bardzo odległy od przyjętych na Starym Kontynencie schematów funkcjonowania instytucji medialnych.

Model amerykański – w niemal wszystkich istotnych elementach odmienny od swych europejskich odpowiedników, a dzielący z nimi jedynie kontrowersje polityczne, jakie publiczne systemy komunikowania masowego wywołują po obu stronach Oceanu Atlantyckiego – nie ukształtował się jednak w sposób przypadkowy. Historii, struktury oraz wzorców działalności amerykańskiego systemu mediów publicznych nie sposób zrozumieć bez odwołania się do kulturowej, politycznej i ekonomicznej swoistości USA. Niniejsza książka, chociaż formalnie poświęcona jedynie niewielkiemu wycinkowi życia społecznego Stanów Zjednoczonych, jest zatem w jakiejś mierze opowieścią o Ameryce i jej wartościach.


Podstawę książki stanowi dysertacja napisana pod kierunkiem prof. dr hab.Andrzeja Mani, która w styczniu 2011 r. została obroniona z wyróżnieniem w Instytucie Nauk Politycznych i Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego, zaś w czerwcu 2012 r. – uhonorowana Nagrodą im. dra Pawła Stępki w konkursie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego na najlepszą rozprawę doktorską z dziedziny mediów elektronicznych.

Tę pracę „czyta się" i łatwo, i z przyjemnością, choć jej tematyka przecież do całkiem łatwych nie należy... [Dzieło] wyjątkowo udane, rzetelne od strony naukowej i wartościowe poznawczo

Prof. Janusz W. Adamowski, Uniwersytet Warszawski


Wstęp  11

1. Postawienie problemu  11
2. Przyczyny zainteresowania problemem badawczym  12
3. Omówienie literatury  12
4. Struktura pracy  14
5. Metodologia  16

Rozdział I – Historia amerykańskiej telewizji publicznej  17

1.1. Wprowadzenie  17
1.2. Początki radiofonii amerykańskiej  18
1.3. Rozwój mediów komercyjnych  20
1.4. Rozgłośnie edukacyjne  22
1.5. Utrwalenie dominacji nadawców komercyjnych  24
1.6. Początki telewizji amerykańskiej  28
1.7. Walka o częstotliwości dla amerykańskiej telewizji edukacyjnej  30
1.8. Amerykańska scena medialna w latach 60.  33
1.9. „Telewizja publiczna: program działania”  37
1.10. Public Broadcasting Act i utworzenie PBS  39
1.11. Telewizja publiczna w latach rządów Richarda Nixona  43
1.12. Media publiczne w drugiej połowie lat 70.  48
1.13. PBS w czasach „reaganomics”  53
1.14. Najnowsza historia PBS  57
1.15. Zakończenie  59

Rozdział II – Struktura i finansowanie amerykańskiej telewizji publicznej   61

2.1. Wprowadzenie  61
2.2. System instytucjonalny amerykańskiej telewizji publicznej  62
2.2.1. Korporacja Mediów Publicznych (CPB)  62
2.2.2. Publiczny Serwis Nadawczy (PBS)  67
2.2.3. Stacje telewizji publicznej  70
2.3. Finansowanie amerykańskiej telewizji publicznej  75
2.3.1. Wsparcie ze źródeł publicznych  77
2.3.2. Wsparcie ze źródeł prywatnych  81
2.4. Zakończenie  90

Rozdział III – Funkcjonowanie PBS w amerykańskim systemie medialnym  91

3.1. Wprowadzenie  91
3.2. PBS na amerykańskim rynku telewizyjnym  92
3.3. Źródła oferty programowej stacji telewizji publicznej  96
3.4. Oferta programowa amerykańskiej telewizji publicznej  99
3.5. Przegląd audycji Publicznego Serwisu Nadawczego  104
3.5.1. Sesame Street  109
3.5.2. Barney & Friends  111
3.5.3. Frontline  113
3.5.4. Nova  114
3.5.5. American Experience  116
3.5.6. Masterpiece  117
3.6. Krytyka PBS w amerykańskim dyskursie społeczno-politycznym  119
3.7. Zakończenie  132

Rozdział IV – PBS NewsHour  135

4.1. Wprowadzenie  135
4.2. Historia PBS NewsHour  136
4.3. PBS NewsHour dzisiaj  141
4.4. Amerykański dyskurs wokół PBS NewsHour  147
4.4.1. Badania analityczne  153
4.5. Analiza zawartości PBS NewsHour  163
4.5.1. Hipotezy badawcze  163
4.5.2. Metodologia badań  165
4.5.3. Wyniki analizy  168
4.6. Zakończenie  187

Rozdział V – PBS na tle europejskich nadawców publicznych  189


5.1. Wprowadzenie  189
5.2. Charakterystyka europejskich mediów publicznych  190
5.3. Podstawowe różnice pomiędzy PBS a europejskimi nadawcami publicznymi  197
5.3.1. Pozycja rynkowa  198
5.3.2. Profil działalności  201
5.3.3. Struktura instytucjonalna  204
5.3.4. Finansowanie  207
5.3.5. Niezależność instytucjonalna  210
5.4. Zakończenie  214

Zakończenie  215
Bibliografia  219


239 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022