|
NAUCZYCIEL I OPÓR (WOBEC) SYSTEMU EDUKACJI
BILIŃSKA-SUCHANEK E. wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 43.12 Twoja cena 40,96 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Nauczyciel i opór (wobec) systemu edukacji
Książka Nauczyciel i opór (wobec) systemu edukacji podejmuje problem oporu w
edukacji i nauczyciela w tej perspektywie.
Poszukiwania przestrzeni zmiany koncentrują się na nauczycielu, jako zaangażowanym
intelektualiście stymulującym do oporu wobec oświeconej fałszywej świadomości
poprzez aktywizowanie do myślenia, motywowanie do wysiłku poznawczego, uwrażliwianie
kulturowe swych wychowanków poprzez osobisty przykład zaangażowania twórczego, z
krytycznym, refleksyjnym i dialogicznym odniesieniem do treści i form wszystkich
uczestników interakcji.
Fragment Wstępu
WSTĘP
1. SZKOŁA W SYSTEMIE, SYSTEM W SZKOLE
1.1. POPRZEZ AUTORYTET. NAUCZYCIEL W DRODZE DO IDEAŁU
1.2. ANALIZA SZKOŁY JAKO SYSTEMU SPOŁECZNEGO
1.2.1. Szkoła jako system społeczny w racjonalności instrumentalnej
1.2.2. Szkoła jako system społeczny w racjonalności komunikacyjnej
1.2.3. Szkoła jako system społeczny w racjonalności emancypacyjnej
1.3. OBRAZ SZKOŁY W PERSPEKTYWIE PARADYGMATU OPORU.
2. Z TEORII I PRAKTYKI OPORU
2.1. OPÓR-AMBIWALENCJA. PROCES INDYWIDUACH I NABYWANIA KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
2.2. BADANIA PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE NAD OPOREM
2.3. INTERPRETACJA KATEGORII OPORU W ASPEKCIE FILOZOFICZNYM
2.4. OPÓR WOBEC BARIER I OGRANICZEŃ, KTÓREGO ISTNIENIE "RZEŹBI DUSZĘ
CZŁOWIEKA". ASPEKT FILOZOFICZNO-LITERACKI
OPORU NA PODSTAWIE TWIERDZY ANTOINE‘A SAINT-EXUPERY‘EGO
2.5. OPÓR w PSYCHOANALIZIE
2.6. INTERPRETACJA OPORU W ASPEKCIE SOCJOLOGICZNYM
2.7. OPÓR NAUCZYCIELA - ZAANGAŻOWANEGO INTELEKTUALISTY WOBEC OŚWIECONEJ FAŁSZYWEJ
ŚWIADOMOŚCI
2.7.1. Utrwalone patologie w obszarach miękkich problemów kultury
2.7.2. Cynik - postać masowa "każdego i nikogo"
2.7.3. "Oświecona fałszywa świadomość"
2.7.4. "Dostrajanie się": bunt pozorny, rytualna opozycja, pozorna postawa
lojalności
2.7.5. Nauczyciel - "byt znany czy myślący"
2.7.6. Szkoła miejscem humanizacji przekazu kulturowego
2.7.7. Przypomnienie "potrzeby edukacji krytycznej"
3. SZKOŁA WYŻSZA JAKO MIEJSCE OPORU WOBEC INTEGRACJI
3.1. KSZTAŁCENIE W SZKOLE WYŻSZEJ. EKONOMIA CZY ETYKA
3.2. INTEGRACJA ŚRODOWISKA AKADEMICKIEGO. ZYSK SYMBOLICZNY VERSUS RYTUALIZACJA POZORÓW
3.2.1. Integracja kulturowa (zgodność między normami w granicach tej samej kultury)
3.2.2. Integracja normatywna (zgodność między normami a zachowaniami członków tej
samej grupy)
3.2.3. Integracja komunikacyjna (stopień kontaktów i wymiany informacji w grupie)
3.2.4. Integracja funkcjonalna (wymiana usług w grupie i określenie granic, w jakich
istnieje wzajemna współzależność między jednostkami a systemem podziału pracy)
3.3. INTEGRACJA NEGATYWNA ŚRODOWISKA AKADEMICKIEGO JAKO EFEKT ZA(NIE)DBANIA
3.3.1. Czynniki aksjoafektywne wiążące ze środowiskiem
3.3.2. Integracja negatywna
3.3.3. Różnorodność perspektyw integracji negatywnej
3.3.4. Środowisko akademickie wobec wyzwań przyszłości
ZAMIAST ZAKOŃCZENIA
WYKAZ PUBLIKACJI AUTORKI WYKORZYSTANYCH W KOLEJNOŚCI CYTOWANIA
BIBLIOGRAFIA
304 strony, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|