Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej
Nie ma prostych recept na poprawę szans życiowych osób niepełnosprawnych. Edukacja
bez wątpienia powoduje, że szanse na integrację społeczną niepełnosprawnych
niepomiernie rosną.
Nie każdy rodzaj edukacji jest jednak efektywnie przekuwany w kapitał osobisty ludzi.
Zespół socjologów z Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo - Hutniczej w
Krakowie zainicjował badania porównawcze nad warunkami i przebiegiem studiowania w
uczelni wyższej przez osoby niepełnosprawne.
Część ich dorobku skonfrontowanego z doświadczeniami innych uczelni wyższych w
Polsce zawiera niniejsza książka.
Barbara Gąciarz Wprowadzenie. Wykształcenie i przygotowanie zawodowe jako
sposób na niepełnosprawność
Część I. Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej
Katarzyna Leszczyńska: Tożsamość i stygmatyzacja w narracjach
niepełnosprawnych studentów
Maciej Myśliwiec: Profil społeczno-demograficzny, poziom zadowolenia z życia i
obawy niepełnosprawnych studentów
Paweł Rozmus: Niepełnosprawność nie przeszkadza żyć. Analiza sieci
kontaktów towarzyskich, spędzania wolnego czasu i korzystania z mediów przez
niepełnosprawnych studentów
Tomasz Piróg: Aktywność społeczna studentów niepełnosprawnych i ich
relacje ze społecznością akademicką
Anna Kulpa: Funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w roli studenta
Monika Struck-Peregończyk: Postawy kadry akademickiej wobec studentów
niepełnosprawnych. Studium przypadku Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w
Rzeszowie
Albert Izdebski: Niepełnosprawni studenci na Uniwersytecie Warszawskim
Magdalena Tuleta: Studenci niepełnosprawni na uczelni wyższej. Przypadek
studentów z uszkodzonym słuchem
Część II. Edukacja na poziomie wyższym a aktywność zawodowa
Agata Anacik, Agnieszka Otręba: Osoby niepełnosprawne, w tym z wyższym
wykształceniem, na rynku pracy – analiza na podstawie badań własnych niepelnosprawni
Helena Ochonczenko: Poczucie samoskuteczności a aspiracje zawodowe studentów z
niepełnosprawnością
Paweł Wolski: Udział w procesie edukacji i aktywizacji zawodowej osób z nabytą
niepełnosprawnością a radzenie sobie z utratą sprawności
Maria Agnieszka Paszkowicz: Losy zawodowe absolwentów szkół wyższych –
niepełnosprawnych mieszkańców województwa lubuskiego
Marcin Garbat: Aktywizacja społeczna i zawodowa studentów niepełnosprawnych na
Uniwersytecie Zielonogórskim
294 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka