ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

CYBERPRZESTRZEŃ W GEOGRAFICZNYCH BADANIACH ŚRODOWISKA CZŁOWIEKA


RETKIEWICZ W.

wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 36.96 Twoja cena  35,11 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Cyberprzestrzeń w geograficznych badaniach środowiska człowieka


Autor książki, wychodząc z klasycznej koncepcji geografii jako nauki i nawiązując do istniejącej już literatury geograficznej, podejmuje udaną, w mojej ocenie, próbę włączenia cyberprzestrzeni w zakres badań nauk geograficznych traktujących o środowisku człowieka.

Dokonuje reinterpretacji koncepcji środowiska człowieka przez dodanie do tradycyjnych jego wymiarów: fizycznego, społecznego, kulturowego, wymiaru czwartego – cyberprzestrzennego. Formułuje wreszcie zakres merytoryczny potencjalnych możliwości badawczych geografii w tym zakresie.

Uważam, że praca Wojciecha Retkiewicza wnosi wiele istotnych treści w słabo jeszcze poznaną, zwłaszcza przez geografów, problematykę cyberprzestrzeni i stawia oryginalną tezę rozpatrywania jej w kontekście środowiska człowieka.

Z recenzji prof. dr. hab. Eugeniusza Rydza


Wstęp
Wprowadzenie
Teza i cele badań
Podziękowania

1. Środowisko człowieka w tradycyjnych badaniach geograficznych
1.1 Człowiek jako istota przestrzenna
1.2 Środowisko a przestrzeń
1.3 Paradygmat środowiskowy i przestrzenny geografii - ewolucja poglądów i problemów badawczych
1.4 Tradycyjne wymiary środowiska człowieka (fizyczny, społeczny i kulturowy)

2. Kulturowa natura cyberprzestrzeni
2.1 Cyberprzestrzeń jako wizja literacka
2.2 Cyberprzestrzeń jako wynik technologicznej realizacji oczekiwań społecznych
2.3 Metafora jako narzędzie opisu naukowego cyberprzestrzeni

3. Przestrzenność cyberprzestrzeni
3.1 Przestrzenna natura cyberprzestrzeni
3.2 Miejsce a Cybermiejsca
3.2.1 Miejsce w geografii człowieka
3.2.2 Miejsca w cyberprzestrzeni
3.3 Dwoista natura cybermiejsc
3.4 Relacje przestrzenne człowiek - cybermiejsce
3.4.1 Rozszerzenie doświadczania miejsca
3.4.2 Rozszerzanie rzeczywistości dzięki "Smart Place"
3.4.3 Tworzenie miejsc dla tele-aktywności
3.4.4 Łączenie miejsc dzięki "Hyper-Place"
3.4.5 Topologia przepływu informacji w miejscach i cybermiejscach
3.5 Podwójna lokalizacja cybermiejsc
3.6 Odległość i cyberodległość
3.7 Wielkość cybermiejsc
3.8 Miejsca i cybermiejsca w środowisku człowieka

4. Czwarty wymiar środowiska człowieka
4.1 Reinterpretacja pojęcia środowiska człowieka w kontekście jego wymiaru cyberprzestrzennego
4.2 Człowiek w cyberprzestrzeni
4.2.1 Internauci
4.2.2 Komunikacja w cyberprzestrzeni
4.2.3 Cyberspołeczności
4.2.4 Formy "wirtualnych społeczeństw" czy "wirtualne formy" społeczeństw?
4.2.5 Zmiany ludzkich zachowań przestrzennych

5. Cyberprzestrzeń w badaniach geograficznych
5.1 Przykłady geograficznych badań cyberprzestrzennego wymiaru środowiska człowieka
5.1.1 Wizualizacja Internetu
5.1.2 Wizualizacja cyberprzestrzeni
5.2 Wirtualna Geografia Batty‘ego
5.3 Potencjalne problemy i obszary badawcze współczesnego środowiska człowieka

Uwagi końcowe

Bibliografia


170 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022