ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 47.20 44,84   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZMIENNOŚĆ ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO PRZEDSIĘBIORSTWEM


BANASZYK P.

wydawnictwo: WYD UE POZNAŃ , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 47.20 Twoja cena  44,84 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zarządzanie przedsiębiorstwem jest domeną zainteresowań naukowych od kilkuset już lat. Wiedza ta jest kreowana zapewne w różnych dziedzinach i dyscyplinach nauki. W szczególności specjalnym obiektem zainteresowań jest przedsiębiorstwo w ramach dziedziny nauki ekonomiczne. W niej badania są prowadzone w zakresie takich dyscyplin, jak ekonomia, finanse czy nauki o zarządzaniu.

Niniejsza praca jest pisana z perspektywy poznawczej wiedzy o zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem.

Wedle definicji zapisanej na stronach społecznościowej encyklopedii wiki „Zarządzanie strategiczne - jest całościową koncepcją zarządzania, która w obliczu burzliwości otoczenia zmierza do przeciwdziałania negatywnym trendom zewnętrznym i znalezienia skutecznej przewagi konkurencyjnej zapewniającej przetrwanie przedsiębiorstwa i realizację jego celów1" [Zarządzanie]. To bardzo trafne określenie jednoznacznie sugeruje, że każda z wymienionych dyscyplin nauk ekonomicznych wnosi pewne poglądy i twierdzenia do dorobku wiedzy o zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem. Nie mogą więc dziwić opinie, że zarządzanie strategiczne jest powstającym zbiorem koncepcji przenikającym albo integrującym dyscypliny nauk ekonomicznych, czy - jak czasem się określa - jest nową teorią przedsiębiorstwa.

Każda z dyscyplin nauk ekonomicznych powinna być jednak określona jako nauka praktyczna albo normatywna. W praktycznej działalności kierowników rozmaitych jednostek organizacyjnych powinna być wykorzystana wiedza o prawidłowościach funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw oraz zasadach zarządzania nimi. Nauki ekonomiczne odpowiadają więc na zapotrzebowanie praktyki oraz dotyczą bezpośrednio postaw i zachowań ludzkich, co pozwala na zaliczenie ich do tzw. społecznych nauk praktycznych. Nauki takie mają trzy główne cele:

-    cel poznawczy polegający na dążeniu badaczy do konstruowania przez nich możliwie najbardziej zbliżonego do prawdy absolutnej wyjaśnienia zjawisk zachodzących w przedmiocie badawczym;

-    cel projektowy sprowadzający się do konstruowania przez nich możliwie najbardziej użytecznego w praktyce modelu postulującego przebieg przedmiotowych zjawisk,

-    cel aplikacyjny wyrażający się w możliwie najsprawniejszym przekształceniu zastanej rzeczywistości organizacyjnej w kierunku pożądanego modelu projektowego.


Wstęp

1.Poglądy na istotę strategii i zarządzania strategicznego
1.1.Pojmowanie strategii
1.2.Pojmowanie zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem
Literatura

2.Przestrzeń zmienności strategii przedsiębiorstwa
2.1.Płaszczyzna metodyczna - podejścia do strategii
2.2.Płaszczyzna hierarchiczna - poziomy strategii
2.3.Płaszczyzna dziedzinowa - skoncentrowanie na celowych obszarach
działalności
2.4.Płaszczyzna relacyjna - stanowiska wobec partnerów gry strategicznej
Literatura

3.Egzemplifikacje zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem
3.1.Przypadek General Electric wobec aktywności kolejnych CEO ‘s
3.2.Przypadek General Motors Company wobec aktywności Louisa Hughesa
3.3.Przypadek IBM wobec aktywności Louisa Gerstnera
3.4.Przypadek aliansu strategicznego przedsiębiorstw Fiat i Chrysler w kontekście aktywności Sergio Marchionne
3.5.Konkluzje wynikające z analizowanych przypadków
Literatura

4.Możliwości nawigacji w przestrzeni zmienności strategii przedsiębiorstwa...
4.1.Główne dylematy decyzji strategicznych
4.1.1.Dylemat widnokręgu strategicznego
4.1.2.Dylemat widma strategicznego
4.1.3.Dylemat strategicznej kompleksowości
4.2.Model procesu strategicznego
Literatura

5.Metody nawigacji w przestrzeni zmienności strategii przedsiębiorstwa
5.1.Wymiar stosowanych podejść - metoda strategicznego zarządzania przez zmianę nastawienia
5.2.Wymiar alokacji centrów decyzyjnych - metoda strategicznego zarządzania przez zawłaszczenie uprawnień
5.3.Wymiar zogniskowania obszarów funkcjonalnych - metoda strategicznego zarządzania przez centrowanie
5.4.Wymiar sposobu kooperacji - metoda strategicznego zarządzania przez rozszerzanie i kurczenie zakresu działalności
5.5.Realna nawigacja w przestrzeni zmienności strategii
Literatura

Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel


144 strony, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022