Pozycja interesująca zarówno dla psychologów, jak i dla osób zajmujących
się teorią estetyki, badaczy recepcji obrazów artystycznych, a także analityków
przekazu reklamowego.
Tematyka rozważań oraz przeprowadzone badania mają charakter pionierski zaś
badania autorki z pewnością należy traktować jako eksploracyjne. Wydają się one
ciekawe zarówno teoretycznie (psychologia poznawcza i społeczna), jak i praktycznie (np.
reklama, edukacja). Tym samym powstała praca wysoce oryginalna, spełniająca wysokie
standardy empiryczne, w której wykazuje nie tylko erudycję, ale i umiejętność
twórczego rozwijania wiedzy i pomysłów badawczych.
Umiejętne kreowanie narracji wizualnej jest z pewnością wyzwaniem dla
twórców reklamy. Należy jednak pamiętać, że w czasach gdy w zasadzie każdy z nas w
łatwy sposób tworzy obrazy, narracja wizualna jest także olbrzymim źródłem
inspiracji i wiedzy o konsumentach. Jest to zatem interesująca pozycja nie tylko dla
branży reklamowej, ale dla wszystkich, którzy pragną bardziej świadomie
"czytać" obrazy, czy za ich pomocą oddziaływać na odbiorcę.
Robert Zydel
Saatchi & Saatchi Think Tank
W wizjach rozwoju społeczeństw zachodnich często pojawia się
wątek odwrotu od słowa pisanego do obrazu, od racjonalnej argumentacji do odwoływania
się do marzeń, mitów i pragnień, od analizy faktów do wciągających, poruszających
opowieści o ideach, ruchach politycznych, markach, osobistych dążeniach (Jensen,2001).
Coraz większa popularność pojęć „marketingu narracyjnego”, „zarządzania
narracyjnego”, „narracyjnych technik terapii” ujawnia, że człowiek w obliczu
zalewu informacji potrzebuje opowieści, która je uporządkuje i w której przeżywanie
mógłby się zaangażować. Sprawcza siła opowieści, obecna od najdawniejszych czasów
w kulturze, ujawnia się obecnie także w planowaniu i tworzeniu wielkich
przedsięwzięć, przekazywaniu informacji, przekonywaniu do określonych zachowań
dążeń, zmian.
W mediach i reklamie widoczny jest jednocześnie drugi trend –
systematyczny wzrost roli obrazu w perswazji i przekazywaniu informacji. Obraz ułatwia
zrozumienie złożonej informacji (Olson, 1997), jest lepiej zapamiętywany (Seifert,
1997) i bardziej wyrazisty. W sytuacji przesycenia informacjami niecodzienny, ciekawy
obraz potencjalnie łatwiej przedostanie się przez system obrony percepcyjnej odbiorcy
niż niecodzienny, ciekawy tekst.
(fragment)