Celem monografii Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce
edukacyjnej jest wskazanie na rosnące znaczenie międzykulturowych aspektów edukacji w
globalizującym się świecie oraz w jednoczącej się, ale podkreślającej swój
wielokulturowy charakter, Europie.
W książce oprócz przemyśleń teoretycznych zostały zaprezentowane
praktyczne rozwiązania w edukacji zorientowanej interkulturowo, przede wszystkim w
dydaktyce języków obcych, ale także w innych kontekstach edukacyjnych.
Autorzy poszczególnych rozdziałów poruszają problematykę
wielokulturowośći, tożsamości kulturowej, komunikacji interkulturowej, mediacji
kulturowych i kompetencji interkulturowej.
Publikacja z pewnością zainteresuje wszystkich, którym bliskie są zagadnienia
komunikacji interkulturowej i edukacji zorientowanej na kształcenie kompetencji
interkulturowej. Materiał do pogłębionej refleksji znajdą w tym tomie zarówno
metodycy i nauczyciele języków obcych, jak i kulturoznawcy, antropolodzy kultury czy
pedagodzy. Książka adresowana jest także do studentów kierunków humanistycznych i
ekonomicznych oraz pracowników firm międzynarodowych, którym nieobce jest
doświadczenie ,,zderzenia kultur"
Spis treści:
Maciej Mackiewicz
Wstęp
I. Wielokulturowość jako wyzwanie XXI wieku
Wojciech Józef Burszta
Wielokulturowość, obcość, multikulturalizm
Agnieszka Cybal-Michalska
Refleksyjny projekt konstytuowania tożsamości we współczesnym wielokulturowym
społeczeństwie globalnym
II. Komunikowanie międzykulturowe - koncepcje edukacyjne
Anna Jaroszewska
O koncepcji nauczania w wymiarze międzykulturowym
Agata Mleczko Udział mediatorów kulturowych w edukacji dzieci imigrantów
Egzemlifikacje włoskie
Katharina Kriegel, Klaus Schmidt
Uczenie się i mediacje interkulturowe
Katarzyna Papaja
O treści i języku. Zintegrowane nauczanie treści i języka (CLIL) w szkole
ponadgimnazjalnej
Renata Majewska
Nauczanie dwujęzyczne szansą dla edukacji w wielokulturowej Europie
Adam Sobek
Różnorodność a edukacja. Czynniki zbliżania kultur w Szwajcarii
III. Interkulturowe aspekty dydaktyki języków obcych
Weronika Wilczyńska
Przygotowanie do komunikacji interkulturowej - wytyczne polityki europejskiej a dydaktyka
języków obcych
Anna Szczepaniak-kozak
Interkulturowa kompetencja komunikacyjna z perspektywy nauczyciela języka angielskiego
Maciej Mackiewicz
Standardy kulturowe a dydaktyka języków obcych
Aleksandra Chylewska-Tölle
O edukacji międzykulturowej inaczej. Możliwości jej zastosowania na zajęciach z
literatury niemieckiej
Donata Wójcik
Rozwijanie kompetencji interkulturowej na lekcji języka niemieckiego
Analiza wybranych przykładów z podręcznika Partnersprache
Magdalena Balcerkiewicz, Barbara Kułaczkowsk
Spotkania na granicy różnych światów - poznanie siebie i innych
Praca z filmem na zajęciach języka obcego w ramach rozwoju kompetencji interkulturowej
Ewa Kaszubska
Język kaszubski i języki obce - świadomość językowa i (wielokulturowa) uczniów
pomorskich szkół podstawowych
IV. Kompetencja interkulturowa jako element kształcenia zawodowego i kursów
języka specjalistycznego
Małgorzata Spychała
Interkulturowa kompetencja negocjacyjna w nauczaniu języków obcych a zarządzanie
międzykulturowe
Anna Maria Harbig
Kształcenie kompetencji interkulturowej przyszłych menedżerów - rola zajęć z języka
obcego
Elżbieta Gajewska
Przygotowanie do pracy w przedsiębiorstwie międzynarodowym na lekcji języka obcego
Maria Anna Marchwacka
Efektywna komunikacja w biznesie priorytetem nauczania języków obcych?
Liliana Szczuka-Dorna
Przygotowanie przyszłych menedżerów do dialogu interkulturowego z perspektywy polskiej
i fińskiej uczelni wyższej
Krystyna Mihułka
Nieporozumienia natury werbalnej i niewerbalnej podczas spotkań interkulturowych
V. Edukacja międzykulturowa a nowe technologie
Jürgen Bolten
Kompetencja interkulturowa w e-learningu
Stefan Strohschneider
Gry strategiczne i symulacje komputerowe jako innowacyjne formy nauczania komunikacji
interkulturowej
Agata Hofman, Ewa Szumilewicz
Interkulturowe aspekty glottodydaktyki w świetle zastosowania środków interaktywnych
309 stron, B5, oprawa miękka