Ponadczasowość omawianej problematyki skłoniła autorów niniejszego
opracowania, a przede wszystkim jej redaktorów naukowych, do rozwiązania problemu
badawczego, sformułowanego w pytaniu: jakie potrzeby badawcze w zakresie
komunikacji wyznaczają współczesna teoria i praktyka zarządzania kryzysowego?
Na potrzeby dociekań autorów założono, że celem niniejszego opracowania jest
określenie zasadniczych teoretycznych i praktycznych wyznaczników współczesnego
zarządzania kryzysowego oraz ich wpływu na komunikację, a tym samym na perspektywy
badawcze w tym obszarze.
Źródeł uzasadnienia penetracji obszaru określonego w tytule niniejszego
opracowania należy poszukiwać w zapotrzebowaniu na naukowo zweryfikowane sposoby,
koncepcje i modele zarządzania kryzysowego określone przez instytucje zajmujące
się tego typu zarządzaniem oraz ośrodkami akademickimi kształcącymi między innymi na
ich potrzeby.
W toku wspomnianych dociekań autorzy wykorzystywali osiągnięcia naukowe
wielu krajowych i zagranicznych ośrodków naukowych, ekspertów z zakresu
zarządzania, także własne doświadczenia z prowadzonych samodzielnie badań oraz
tych wyniesionych z pracy w instytucjach zajmujących się bezpieczeństwem,
w tym zarządzaniem kryzysowym.
z wprowadzenia
WPROWADZENIE (Jadwiga Stawnicka, Bernard Wiśniewski)
1. ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE - TEORIA PROBLEMU
1.1. Pojęcie i istota bezpieczeństwa (Andrzej Wawrzusiszyn)
1.2. Współczesne postrzeganie zagrożeń (Robert Socha)
1.3. Zarządzanie strategiczne bezpieczeństwem (Jarosław Gryz)
1.4. Teoretyczne aspekty zarządzania kryzysowego (Janusz Falecki)
2. PRAKTYCZNE ZAGADNIENIA ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
2.1. Prawno-organizacyjne problemy zarządzania kryzysowego (Robert Socha,
Arkadiusz Letkiewicz)
2.2. Ochrona ludności a zarządzanie kryzysowe (Mariola Madej)
2.3. Informatyczne wspomaganie procesów zarządzania kryzysowego (Władysław
Ryszard Sulęta)
3. WYMIANA INFORMACJI I JEJ SKUTKI
3.1. Informacyjne uwarunkowania zarządzania kryzysowego (Jarosław Prońko,
Arkadiusz Letkiewicz)
3.2. Negocjacje i stres (Kuba Jałoszyński, Bernard Wiśniewski)
3.3. Konsekwencje stresu (Tomasz Głuszczak)
4. NEGOCJACJE POLICYJNE I KRYZYSOWE. RYS HISTORYCZNY ORAZ PERSPEKTYWY
BADAWCZE (Dariusz Biel)
4.1. Definicja negocjacji kryzysowych
4.2. Rys historyczny negocjacji kryzysowych
4.3. Bazy danych o incydentach
4.4. Badania naukowe negocjacji kryzysowych
4.5. Aspekt komunikacyjny sytuacji kryzysowych
5. KOMUNIKOWANIE KRYZYSOWE. PERSPEKTYWY BADAWCZE (Jadwiga
Stawnicka)
5.1. Wstęp
5.2. Wyjaśnienie terminu "negocjacje policyjne"
5.3. Badania komunikacji w sytuacjach kryzysowych
ZAKOŃCZENIE (Robert Socha, Jadwiga Stawnicka)
BIBLIOGRAFIA
166 stron, B5, oprawa miękka