KONSORCJA EKSPORTOWE JAKO INSTRUMENT AKTYWIZACJI EKSPORTU DLA
MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
Konsorcjum eksportowe jest formą współpracy pomiędzy małymi i średnimi
przedsiębiorstwami umożliwiającą im rozpoczęcie sprzedaży na rynkach zagranicznych.
Ten specyficzny rodzaj aliansu jest szczególnie popularny w państwach, w których
występują liczne przedsiębiorstwa nieposiadające doświadczenia na rynkach
zagranicznych, ani odpowiedniego kapitału pozwalającego im na samodzielne prowadzenie
eksportu.
Konsorcja eksportowe, jako instrument aktywizacji eksportu, pozostają w Polsce
niewykorzystane, w przeciwieństwie do takich państw członkowskich Unii Europejskiej,
jak Hiszpania i Włochy. W ramach opracowania polityki eksportowej polskie władze powinny
rozważyć wdrożenie programu wsparcia dla konsorcjów eksportowych. Taki program byłby
przydatny dla małych i średnich przedsiębiorstw planujących rozwój swojej
działalności na rynkach zagranicznych. Ofertę tworzenia konsorcjów można skierować
szczególnie do podmiotów należących do określonych branż lub regionów.
We wspomnianych państwach unijnych programy rozwoju konsorcjów eksportowych służą
wsparciu dla małych i średnich przedsiębiorstw w początkowej fazie ich działalności
na rynku międzynarodowym. W późniejszym okresie podmioty te są zazwyczaj zdolne do
samodzielnego prowadzenia eksportu i dzięki temu przyczyniają się do rozwoju
poszczególnych sektorów gospodarczych i w konsekwencji państw, z których pochodzą. Z
punktu widzenia polityki handlowej Polski istotne jest znalezienie przyczyn, dla których
konsorcja eksportowe nie są tworzone, pomimo że w innych krajach zyskują one na
popularności, generując nawet 5%-10% wartości eksportu w takich państwach jak
Hiszpania czy Włochy.
Celem niniejszej pracy jest opracowanie teoretycznego modelu współpracy
uczestników konsorcjum eksportowego, który umożliwiałby analizę czynników
determinujących tworzenie tego rodzaju aliansów strategicznych.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
Współpraca przedsiębiorstw w ramach aliansów strategicznych
1.1.Analiza aliansów strategicznych
1.1.1.Rodzaje relacji pomiędzy przedsiębiorstwami
1.1.2.Definicje aliansu
1.1.3.Definicje aliansu strategicznego
1.1.4.Cele powstawania aliansów
1.1.5.Rodzaje aliansów strategicznych
1.2.Teoria kosztów transakcyjnych
1.2.1.Charakterystyka teorii kosztów transakcyjnych
1.2.2.Źródła kosztów transakcyjnych
1.2.3.Alians strategiczny jako forma ładu organizacyjnego
1.3.Teoria zasobowa
1.3.1.Definicja teorii zasobowej i jej wykorzystanie w naukach ekonomicznych
1.3.2.Typologia zasobów przedsiębiorstwa
1.3.3.Cechy zasobów
1.3.4.Współpraca w aliansie w zależności od rodzajów i cech zasobów.
1.4.Teoria gier
1.4.1.Definicja i geneza teorii gier
1.4.2.Podstawowe pojęcia z zakresu teorii gier
1.4.3.Dylemat więźnia
1.4.4.Cień przyszłości
1.4.5.Znaczenie szumu informacyjnego dla współpracy
1.5.Współpraca w grupach wieloosobowych
1.5.1.Dylematy społeczne
1.5.2.Dobra publiczne
1.5.3.Zjawisko free riding
1.5.4.Wpływ liczebności grupy na współpracę
1.6.Inne teorie dotyczące aliansów strategicznych
Rozdział 2
Istota konsorcjów eksportowych
2.1.Definicja konsorcjum eksportowego
2.2.Struktura konsorcjum eksportowego
2.3.Rodzaje konsorcjów eksportowych
2.4.Uwarunkowania prawne działalności konsorcjów eksportowych
2.4.1.Etapy tworzenia konsorcjum
2.4.2.Spółka akcyjna
2.4.3.Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
2.4.4.Spółdzielnia
2.5.Finansowanie działalności konsorcjum eksportowego
2.5.1.Kapitał założycielski
2.5.2.Przychody z działalności operacyjnej
2.5.3.Kredyt bankowy
2.5.4.Pomoc publiczna
2.6.Konsorcja eksportowe w wybranych krajach UE
2.6.1.Konsorcja we Włoszech
2.6.2.Konsorcja w Hiszpanii
2.7.Korzyści i wady uczestnictwa w konsorcjach eksportowych
2.7.1.Korzyści oferowane przez konsorcja
2.7.2.Wady konsorcjów eksportowych
2.8.Cykl życia konsorcjum eksportowego
2.8.1.Podział cyklu życia konsorcjum eksportowego na etapy
2.8.2.Rozpoznanie potrzeby i możliwości tworzenia konsorcjum
2.8.3.Idea działania konsorcjum
2.8.4.Identyfikacja potencjalnych uczestników
2.8.5.Opracowanie strategii i dokumentów wewnętrznych
2.8.6.Wybór dyrektora konsorcjum
2.8.7.Formalne ustanowienie konsorcjum
2.8.8.Początkowy etap działalności konsorcjum
2.8.9.Faza stabilizacji
2.8.10.Zmiana składu członków konsorcjum
2.8.11.Rozwiązanie konsorcjum
Rozdział 3
Współpraca firm w konsorcjum eksportowym
3.1.Definicja sukcesu oraz porażki konsorcjum
3.2.Teoretyczny model współpracy firm w konsorcjum eksportowym
3.3.Kapitał uczestników konsorcjum eksportowego
3.3.1.Kapitał finansowy i fizyczny
3.3.2.Kapitał handlowy
3.3.3.Kapitał intelektualny
3.3.4.Kapitał społeczny
3.4.Zdolność do współpracy w konsorcjum
3.5.Znaczenie relacji pomiędzy partnerami dla struktury konsorcjum eksportowego
3.5.1.Wybór struktury konsorcjum eksportowego
3.5.2.Współpraca uczestników konsorcjum promocyjnego
3.5.3.Współpraca uczestników konsorcjum sprzedażowego
3.5.4.Znaczenie motywacji dla współpracy w konsorcjum eksportowym
Rozdział 4
Tworzenie konsorcjów eksportowych w Polsce
4.1.Doświadczenia w tworzeniu konsorcjów eksportowych w Polsce
4.2.Otoczenie konsorcjów eksportowych w Polsce
4.3.Analiza stopnia przygotowania polskich przedsiębiorstw do tworzenia konsorcjów
4.3.1.Zainteresowanie udziałem w konsorcjach eksportowych
4.3.2.Kapitał posiadany przez kandydatów do konsorcjów eksportowych
4.3.3.Ocena możliwości tworzenia konsorcjów przez badane przedsiębiorstwa
4.4.Analiza oczekiwań przedsiębiorstw wobec konsorcjów eksportowych
4.4.1.Przyczyny rozpoczynania działalności eksportowej przez badane przedsiębiorstwa
4.4.2.Pożądane cechy konsorcjum eksportowego
4.4.3.Oczekiwania wobec partnerów w konsorcjum
4.5.Wnioski dotyczące tworzenia konsorcjów eksportowych w Polsce
4.5.1.Wnioski dla potencjalnych uczestników konsorcjów
4.5.2.Wnioski dla promotorów
4.5.3.Wnioski dla administracji publicznej
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
297 stron, B5, oprawa miękka
msp