ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 32.89 31,25   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SLI I INNE ZABURZENIA JĘZYKOWE OD BADAŃ MÓZGU DO PRAKTYKI


KRASOWICZ-KUPISZ G. / PSYCHOLOGICZNEJ

wydawnictwo: GWP , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 32.89 Twoja cena  31,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

SLI i inne zaburzenia językowe

Od badań mózgu do praktyki psychologicznej


W najnowszej książce profesor Grażyny Krasowicz-Kupis na pierwszy plan wysuwają się zagadnienia związane z pojęciami stosowanymi dość często na świecie, lecz wciąż względnie nowymi w Polsce, mianowicie: „zaburzenia rozwoju językowego” i „specyficzne zaburzenie rozwoju językowego” (ang. specific language impairment – SLI).

Autorka porządkuje kwestie terminologiczne związane z oboma pojęciami oraz przedstawia zagadnienia rozwojowe, tworząc w ten sposób kontekst dla rozważań nad najnowszą wiedzą z omawianej dziedziny, a szczególnie neurobiologicznego podłoża zaburzeń rozwoju językowego, oraz nad kwestiami praktycznymi, czyli diagnozą i terapią.

Książka jest adresowana zarówno do logopedów, jak i do psychologów, ponieważ poruszane w niej zagadnienia są związane z obiema dyscyplinami wiedzy. Jej celem jest zwrócenie uwagi specjalistów na problematykę deficytów w przyswajaniu języka, która jest bardzo ważna przede wszystkim w kontekście rozwoju dzieci borykających się z trudnościami, ale także ze względu na coraz większą skalę zjawiska oraz niską skuteczność dostępnych form terapii. Omówienie najnowszych badań oraz refleksja nad praktyką pomogą specjalistom starannie dobierać wiarygodne metody terapeutyczne w codziennej pracy.


Wprowadzenie prof. Anna Grabowska

Wstęp

Rozdział 1
Zaburzenia rozwoju językowego - wprowadzenie i ustalenia terminologiczne
1.1.Mowa i język
1.2.Zaburzenia rozwoju mowy i języka

Rozdział 2
Charakterystyka prawidłowego rozwoju językowego
2.1.Główne mechanizmy rozwoju językowego
2.2.Uniwersalny model rozwoju językowego
2.3.Kształtowanie subsystemów języka
2.3.1.Nabywanie sprawności fonologicznych
2.3.2.Rozwój sprawności leksykalnych oraz morfologiczno-składniowych
2.3.3.Rozwój pragmatyczny
2.4.Zróżnicowanie rozwoju językowego
2.5.Nabywanie języka przez dzieci z SLI
2.6.Podsumowanie

Rozdział 3
Neurobiologiczne podłoże rozwoju mowy i języka
3.1.Klasyczny model reprezentacji funkcji językowych i jego rewizja
3.2.Lateralizacja funkcji językowych
3.2.1.Ewolucja poglądów na temat roli lewej półkuli w mowie
3.2.2.Znaczenie prawej półkuli dla mowy
3.2.3.Asymetria neuroanatomiczna
3.3.Reprezentacje mózgowe określonych funkcji językowych
3.3.1.Percepcja i ekspresja mowy a aktywność mózgowa
3.3.2.Mózgowa organizacja procesów fonologicznych i leksykalnych
3.3.3.Mózgowa organizacja procesów semantycznych i składniowych
3.4.Organizacja mózgowa funkcji językowych w ontogenezie
3.5.Mózgowa reprezentacja procesów językowych a indywidualne doświadczenia rozwojowe - plastyczność mózgu
3.6.Podsumowanie

Rozdział 4
Rozwojowe zaburzenia językowe na tle innych zaburzeń mowy i języka
4.1.Ogólne klasyfikacje zaburzeń mowy
4.2.Zaburzenia rozwoju mowy i języka w polskiej logopedii
4.3.Opóźnienie czy zaburzenie rozwoju mowy?
4.4.Klasyfikacje zaburzeń rozwoju językowego
4.4.1.Zaburzenia rozwoju mowy i języka w ICD-10
4.4.2.Przegląd najważniejszych typologii zaburzeń rozwoju językowego
4.4.3.Klasyfikacja zaburzeń rozwoju mowy i języka w lingwistyce klinicznej
4.5.Charakterystyka najważniejszych typów zaburzeń rozwoju językowego
4.5.1.Niespecyficzne zaburzenia rozwoju językowego
4.5.2.Dyspraksja
4.5.3.Specyficzne zaburzenie fonologiczne
4.5.4.Specyficzne zaburzenie językowe
4.5.5.Zaburzenie pragmatyczno-semantyczne a SLI
4.6.Podsumowanie

Rozdział 5
Specyficzne zaburzenie językowe
5.1.Ustalenia terminologiczne
5.2.Definicje SLI
5.3.Kryteria diagnozy różnicowej dla SLI - główne problemy
5.4.Objawy SLI
5.5.Podtypy SLI
5.6.Przyczyny SLI
5.6.1.Genetyczne tło SLI
5.6.2.Neurostrukturalne i neurofunkcjonalne tło SLI
5.7.Patomechanizmy SLI
5.7.1.Teorie lingwistyczne
5.7.2.Teorie poznawcze
5.7.3.Teorie mieszane - lingwistyczno-poznawcze
5.8.Podsumowanie

Rozdział 6
Specyficzne zaburzenie językowe a praktyka psychologiczna
6.1.Diagnoza SLI
6.1.1.Kryteria diagnostyczne w przypadku SLI
6.1.2.Elementy diagnozy SLI
6.1.3.Źródła danych diagnostycznych
6.1.4.Podsumowanie
6.2.Terapia SLI
6.2.1.Metody i techniki interwencji w SLI
6.2.2.Czynniki wpływające na powodzenie terapii
6.2.3.Zasady terapii SLI
6.2.4.Podsumowanie
6.3.Konsekwencje rozwojowych zaburzeń językowych dla rozwoju i edukacji dziecka
6.3.1.Psychospołeczne konsekwencje SLI
6.3.2.Współwystępowanie zaburzeń rozwojowych
6.3.3.SLI a dysleksja

Podsumowanie

Bibliografia

Indeks osobowy

Indeks rzeczowy


184 stron, B5, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- SLI SPECYFICZNE ZABURZENIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO
LEONARD L.B.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022