ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

NIERÓWNOŚCI EDUKACYJNE WŚRÓD MŁODZIEŻY MAŁOPOLSKI I PODKARPACIA


NIEZGODA M. DŁUGOSZ P.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 40.50 Twoja cena  38,48 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Nierówności edukacyjne wśród młodzieży Małopolski i Podkarpacia


Niewątpliwą zaletą niniejszej publikacji jest umiejętność wykorzystania przez autorów różnych źródeł, przede wszystkim sondażowych. Są nią także wieloaspektowość i kontekstualizacja zamieszczonych analiz. Piotr Długosz i Marian Niezgoda (...) starają się zastosować do zebranego materiału techniki analizy danych wychodzące poza proste rozkłady. Co ważniejsze, zgromadzone dane interpretują, pokazując socjologiczny sens pojawiających się związków statystycznych.

(...) Książka Nierówności edukacyjne wśród młodzieży Małopolski i Podkarpacia podejmuje ważne społecznie i teoretycznie zagadnienia. Jest wartościowym głosem w dyskusji nad sposobem funkcjonowania współczesnego polskiego systemu kształcenia i wyzwań, jakie przed nim stoją.

Z recenzji prof. Zygmunta Seręgi


Wprowadzenie   7

ZMIANY SPOŁECZNE W POLSCE I ICH KONSEKWENCJE EDUKACYJNE


1. Uwagi wstępne   11
2. Przemiany społeczne i ich odbicie w oświacie  13
3. Dziedzictwo   16
4. Próby reform   19
5. Konkluzje   23

CZĘŚĆ I NIERÓWNOŚCI OŚWIATOWE W POLSCE


1. Wprowadzenie   25
2. Aspiracje edukacyjne w czasach PRL-u  28
3. System kształcenia w PRL-u   34
4. Szanse oświatowe młodzieży wiejskiej w Polsce  37
5. Mechanizmy nierówności oświatowych  43

CZĘŚĆ II WYBÓR SZKOŁY I ZAWODU PRZEZ MŁODZIEŻ KRAKOWSKĄ


1. Charakterystyka badanej zbiorowości  51
2. Krakowski rynek edukacyjny. Zmiany w szkolnictwie ponadpodstawowym województwa miejskiego krakowskiego w latach 1990–1995  54

2.1. Charakterystyka kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w województwie miejskim krakowskim w latach 1994–1996  56

3. Rynek pracy w województwie miejskim krakowskim  60
4. Decyzje o dalszej nauce   63

4.1. Wybierane zawody   64
4.2. Poziom kwalifi kacji zawodowych na tle sytuacji społecznej uczniów  65

5. Bezrobocie w ocenie badanej młodzieży  73

5.1. Ocena własnych szans na rynku pracy  75
5.2. Co byś zrobił, gdybyś nie znalazł pracy?  80

6. Wybór zawodu w warunkach prywatyzacji i urynkowienia gospodarki  82

6.1. Ocena opłacalności kształcenia  82
6.2. Typy wybieranych zawodów  83
6.3. Ocena łatwości znalezienia pracy  85
6.4. Jak sobie radzić w razie bezrobocia  86
6.5. Uwagi końcowe: struktura kształcenia i wymogi rynku pracy  86

 


CZĘŚĆ III NIERÓWNOŚCI EDUKACYJNE W MŁODEJ GENERACJI POGRANICZA


1. Między losem a wyborem   91
2. Peryferie Unii Europejskiej   93
3. Podkarpacie   96
4. Nierówności społeczne   98
5. Nierówności edukacyjne wśród uczniów szkół  101
6. Ruchliwość pionowa   104
7. Charakterystyka statusu społeczno-zawodowego  106
8. Konstrukcja wskaźnika statusu społeczno-ekonomicznego  108
9. Cyfrowe wykluczanie   111
10. Kompetencje cywilizacyjne   115

CZĘŚĆ IV ASPIRACJE EDUKACYJNE


1. Wprowadzenie   123
2. Potrzeby, wymogi, aspiracje   124
3. Poziom aspiracji edukacyjnych wśród młodzieży pogranicza  129
4. Nierówności szans życiowych   133
5. Aspiracje zawodowe   136
6. Wnioski   137

CZĘŚĆ V KONDYCJA PSYCHOSPOŁECZNA MŁODZIEŻY

1. Cele i strategie adaptacyjne   139
2. Ruchliwość pozioma   145
3. Wiara w sukces   148
4. Zadowolenie z życia   151
5. Indywidualiści czy kolektywiści?   154
6. Młodzież wobec zmian systemowych  159
7. Zainteresowanie polityką   164
8. Nastroje społeczne   168
9. Zakończenie – zmiany systemu i co dalej?  171

Spis tabel   177
Spis wykresów   178
Literatura   179


186 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022