Nierówności edukacyjne wśród młodzieży Małopolski i Podkarpacia
Niewątpliwą zaletą niniejszej publikacji jest umiejętność wykorzystania przez
autorów różnych źródeł, przede wszystkim sondażowych. Są nią także
wieloaspektowość i kontekstualizacja zamieszczonych analiz. Piotr Długosz i Marian
Niezgoda (...) starają się zastosować do zebranego materiału techniki analizy danych
wychodzące poza proste rozkłady. Co ważniejsze, zgromadzone dane interpretują,
pokazując socjologiczny sens pojawiających się związków statystycznych.
(...) Książka Nierówności edukacyjne wśród młodzieży Małopolski i Podkarpacia
podejmuje ważne społecznie i teoretycznie zagadnienia. Jest wartościowym głosem w
dyskusji nad sposobem funkcjonowania współczesnego polskiego systemu kształcenia i
wyzwań, jakie przed nim stoją.
Z recenzji prof. Zygmunta Seręgi
Wprowadzenie 7
ZMIANY SPOŁECZNE W POLSCE I ICH KONSEKWENCJE EDUKACYJNE
1. Uwagi wstępne 11
2. Przemiany społeczne i ich odbicie w oświacie 13
3. Dziedzictwo 16
4. Próby reform 19
5. Konkluzje 23
CZĘŚĆ I NIERÓWNOŚCI OŚWIATOWE W POLSCE
1. Wprowadzenie 25
2. Aspiracje edukacyjne w czasach PRL-u 28
3. System kształcenia w PRL-u 34
4. Szanse oświatowe młodzieży wiejskiej w Polsce 37
5. Mechanizmy nierówności oświatowych 43
CZĘŚĆ II WYBÓR SZKOŁY I ZAWODU PRZEZ MŁODZIEŻ KRAKOWSKĄ
1. Charakterystyka badanej zbiorowości 51
2. Krakowski rynek edukacyjny. Zmiany w szkolnictwie ponadpodstawowym województwa
miejskiego krakowskiego w latach 1990–1995 54
2.1. Charakterystyka kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w województwie
miejskim krakowskim w latach 1994–1996 56
3. Rynek pracy w województwie miejskim krakowskim 60
4. Decyzje o dalszej nauce 63
4.1. Wybierane zawody 64
4.2. Poziom kwalifi kacji zawodowych na tle sytuacji społecznej uczniów 65
5. Bezrobocie w ocenie badanej młodzieży 73
5.1. Ocena własnych szans na rynku pracy 75
5.2. Co byś zrobił, gdybyś nie znalazł pracy? 80
6. Wybór zawodu w warunkach prywatyzacji i urynkowienia gospodarki 82
6.1. Ocena opłacalności kształcenia 82
6.2. Typy wybieranych zawodów 83
6.3. Ocena łatwości znalezienia pracy 85
6.4. Jak sobie radzić w razie bezrobocia 86
6.5. Uwagi końcowe: struktura kształcenia i wymogi rynku pracy 86
CZĘŚĆ III NIERÓWNOŚCI EDUKACYJNE W MŁODEJ GENERACJI POGRANICZA
1. Między losem a wyborem 91
2. Peryferie Unii Europejskiej 93
3. Podkarpacie 96
4. Nierówności społeczne 98
5. Nierówności edukacyjne wśród uczniów szkół 101
6. Ruchliwość pionowa 104
7. Charakterystyka statusu społeczno-zawodowego 106
8. Konstrukcja wskaźnika statusu społeczno-ekonomicznego 108
9. Cyfrowe wykluczanie 111
10. Kompetencje cywilizacyjne 115
CZĘŚĆ IV ASPIRACJE EDUKACYJNE
1. Wprowadzenie 123
2. Potrzeby, wymogi, aspiracje 124
3. Poziom aspiracji edukacyjnych wśród młodzieży pogranicza 129
4. Nierówności szans życiowych 133
5. Aspiracje zawodowe 136
6. Wnioski 137
CZĘŚĆ V KONDYCJA PSYCHOSPOŁECZNA MŁODZIEŻY
1. Cele i strategie adaptacyjne 139
2. Ruchliwość pozioma 145
3. Wiara w sukces 148
4. Zadowolenie z życia 151
5. Indywidualiści czy kolektywiści? 154
6. Młodzież wobec zmian systemowych 159
7. Zainteresowanie polityką 164
8. Nastroje społeczne 168
9. Zakończenie – zmiany systemu i co dalej? 171
Spis tabel 177
Spis wykresów 178
Literatura 179
186 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka