Medialne fiasko zjednoczenia?
Media opiniotwórcze w sytuacji przełomu politycznego na przykładzie niemieckiego
zjednoczenia
W RFN zdążyła już dorosnąć i osiągnąć pełnoletność cała generacja, która
przyszła na świat już w zjednoczonych Niemczech. Tymczasem, w poprzedzającym jubileusz
2009 roku, wyniki niemieckich badań opinii społecznej nieoczekiwanie ponownie wskazują
na odradzanie się wewnątrz niemieckiego społeczeństwa podziału na tzn. Ossis i
Wessis. Zjednoczenie z sukcesem dokonane w wymiarze politycznym do dziś nie znalazło
więc odzwierciedlenia w wymiarze społecznym. Jakie są przyczyny trwałości tego
wewnętrznego podziału?
Zadaniem książki jest analiza sposobu zarządzania informacją w medialnym dyskursie
politycznym RFN w odniesieniu do wschodnioniemieckich wydarzeń 1989/1990 r. na
przykładzie prasy opiniotwórczej.
Jej celem jest ustalenie jak linia redakcyjna przekładała się na optykę widzenia
rzeczywistości politycznej i społecznej, i dalej, na zawartość publikowanych treści?
Czy przekaz mediów zaspokajał zwiększone potrzeby informacyjne odbiorców w obu
częściach Niemiec?
Czy media poprzez swój management informacyjny rzeczywiście przyczyniały się do
zjednoczenia także w wymiarze społecznym, a nie tylko politycznym?
Wyniki badań są raczej pesymistyczne i wskazują, że media docierały do swoich
odbiorców i szerzej – opinii publicznej – ze swoiście politycznie uargumentowaną
treścią i odmiennym przesłaniem co do docelowych rezultatów wydarzeń, zachodzących w
Niemieckiej Republice Demokratycznej. W ten sposób media stały się aktywnymi ośrodkami
sterowania informacją w procesie komunikacji politycznej RFN w odniesieniu do
wschodnioniemieckiego przełomu politycznego i wynikłego w jego następstwie niemieckiego
zjednoczenia.
Wstęp
1. Komunikacja polityczna - uwagi definicyjne, charakterystyka dziedziny badań
2. Zarządzanie informacją w relacjach media-polityka
3. Znaczenie prasy opiniotwórczej w procesie komunikacji politycznej
3.1. Znaczenie przekazu prasy opiniotwórczej dla polityków
3.2. Tygodniki "Die Zeit" i "Rheinischer Merkur" jako przykład prasy
opiniotwórczej
3.3. Zjednoczenie Niemiec jako przykład sytuacji zwiększonego zapotrzebowania na
informację. Czytelnictwo prasy w okresie zjednoczenia
4. Medialny obraz zjednoczenia Niemiec na przykładzie wybranych mediów
opiniotwórczych
4.1. Wyniki wybranych badań dotyczących przekazu mediów na temat zjednoczenia Niemiec
4.2. Treść przekazu prasy opiniotwórczej o różnej opcji światopoglądowej:
analiza porównawcza zawartości treści przekazu tygodników "Die Zeit" i
"Rheinischer Merkur" (wrzesień 1989-marzec 1990)
5. Analiza stanowisk zachodnioniemieckich partii SPD i CDU wobec przełomowych
wydarzeń 1989/1990
6. Stanowisko partii SPD i CDU a treść przekazu wybranych tytułów prasy
opiniotwórczej w okresie zjednoczenia - analiza porównawcza
Podsumowanie
Spis ilustracji
Bibliografia
Kalendarium wydarzeń
227 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka